Ta ett sabbatsår som vuxen

kolblakkur

Trådstartare
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Finns det något du längtar efter att göra? Plugga något kul, kanske? Eller fördjupa dig i någon hobby? Det kan nog vara bra att ha någon typ av plan innan man ger sig ut i ledigheten :) !
 
Jag gjorde det för några år sen, när jag återhämtat mig efter en utmattning. Jag drog till alperna, åkte skidor, pluggade helt irrelevanta kurser som bara var kul, läste, kollade alla då 15 säsonger av Grey's anatomy. Jag hade en regel, gör enbart det som du verkligen vill göra, där och då. Bästa jag gjort!
 
Svår frågeställning!

Men kanske försökt ordna lite hemma, det tar ju dock kanske inte så lång tid 😅

Helt galet hade jag hängt med kollegan och jobbat i Norge 😍 Fast då jobbar jag ju igen 😅

Nej, jag vet inte 🙈
 
Jag gjorde det för några år sen, när jag återhämtat mig efter en utmattning. Jag drog till alperna, åkte skidor, pluggade helt irrelevanta kurser som bara var kul, läste, kollade alla då 15 säsonger av Grey's anatomy. Jag hade en regel, gör enbart det som du verkligen vill göra, där och då. Bästa jag gjort!
Och just det, jag ställde inte klockan på 5 mån mer än typ 4-5 ggr när jag visste det skulle snöa på natten och jag ville vara ute tidigt. Kände jag inte för det, ingen klocka trots puder.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Jag hade rest runt i världen, budgetresande.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Skrivit böcker, vandrat och fotograferat.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.

Jag tog typ 1.5 år, spenderade tiden till mina hobbies och hundarna.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Pluggat de där kurserna jag skulle vilja göra för mitt eget nöjes skull, vandrat under alla årstiderna, trädgård, renovering, handarbete, äntligen sätta upp vävstolen och ta tag att lära mig väva. Tränat hund och mig själv, läst böcker, forskat i arkiv och försökt skriva antingen facklitteratur eller skönlitteratur eller både ock. :)
 
Jag drällde ju hemma när jag var sjukskriven 6 månader. Det var jätteskönt!
Plöjde serier, orkade vara mer med vänner, tog långa promenader och bara njöt.
Om jag nu inte hade varit skadad så hade jag farit iväg med bilen och upptäckt nya ställen och vandrat på, rest till Stockholm och hälsat på syrran ett längre tag.

Tror det gör en gött att faktiskt få vara ledig sådär ett längre tag.
 
Snyggat till hemma (tomt och projekt man aldrig hinner), pysslat med djuren, varit iväg på gallej med barnen, läst all möjlig litteratur man vill läsa men aldrig orkar, kanske gått en kurs eller två om något helt onödigt men intressant när man känner att man saknar människor, umgåtts med alla släktingar man aldrig orkar träffa. Ja, jag kan nog fortsätta en stund till 🙈 jag behöver lite ledig tid inser jag 😬😁
 
Jag hade vilat och läst böcker. Odlat och hållt på med mina hobbies, vid säsong hade jag åkt utomlands och hjälpt till vid lamning. Sen har jag en ganska lång to do lista egentligen på saker jag vill göra hemma men då behövs pengar.
 
Rent spontant hade jag målat mer än vad jag hinner göra nu :) Kanske ta fram stafflit och målat med akryl igen, gått någon kurs och tagit mig tid att prova nya medier?

Det hade ju varit fint också om min man hade kunnat vara föräldraledig i en del av denna perioden, så att vi kanske hade kunnat åka utomlands hela familjen, i alla fall varit tillsammans.

Sen hade jag nog målat om och renoverat och pysslat hemma en del! Och kanske skaffat medryttarhäst igen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 331
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 164
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 264
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp