Ta ett sabbatsår som vuxen

Jag levde i ashram. Två olika ”systerashram”; ett som då var ett yogauniversitet och ett med ledorden serve, love, give som framförallt organiserar hjälp till självhjälp för lokalbefolkningen. Studerade yoga och sannyasa, den indiska gamla (ickereligiösa) traditionen att ägna sitt liv till egen och andras upliftment. En gnutta turistande, lite resor för att undervisa yoga som livsstil där vi juniora alltid fick åka tillsammans med några mer seniora - kul och lärorikt. Ashramet organiserade ett world yoga convention med tio tusen deltagare (och ett mindre symposium för traditionens yogalärare) där vi boende råddade det praktiska. Det andra stället hade stora festivaler med givande till lokalbefolkningen två gånger om året som krävde månader av förberedelser. Mycket och hårt arbete i perioder men väldigt inspirerande, helt andra lärstilar än vad jag promptats till att använda här. Spretiga och roliga uppgifter som att organisera gåvodistributionen och uppdatera registret över gåvomottagare för att spegla de giftermål, födslar och dödsfall som skett, sköta ljudsystemet, ha ansvar för gästbyggnader och gästernas trivsel (och disciplin; hur används egentligen en toalett och annat som inte är självklart), ta hand om hundarna, städa, jobba i bokpubliceringen och med bokföringen, undervisa lokala barn i engelska och datorkunskap.

Fint att vara kugge i ett sådant maskineri, leva bortom vardagslogistiken kring mat, tider att passa, ställen att ta sig till vilket frigör massa ork och kapacitet, värdefulla insikter i en annan kultur, massor av livskunskap och självkännedom baserad i yogisk filosofi och att bara få se sig själv genom andra kulturella ögon.

Definitivt både underbart och superjobbigt, dom du säger. Men min kropp tog stryk. Inte gjord för 50-graderssomrar utan AC.

Den upplevelsen har verkligen möjliggjort en livskvalitet mycket mer fristående från mina livsomständigheter än jag hade innan.
Underbart, och svårt att beskriva Indien - men det gör nåt med en, det är sant!
 
Måste du ta sålånge direkt? Kanske 4 månader och kunna förläna?

Jag hade vilat, spenderat tid vid havet, läst, tränat hund, ätit/lagat god mat, tagit upp akvarellmålning igen, spenderat tid i trädgården, kunnat ta tid på morgonen - dvs sitta med en kopp kaffe på terrassen länge och löst korsord eller liknande utan att behöva hasta iväg.
 
Jag hade storsatsat på cyklingen. Åkt runt till olika bike parks och tagit kurser för att bli bättre. Hade också tränat hund (mer strukturerat), storstädat huset och sorterat bort allt onödigt samt fixat med trädgården och åkt iväg på skidsemester :D
 
Föräldraledighet är ett ekorrhjul! Det är inte att vara ledig! Det är vara on-call 24h/dygnet 7 dagar/vecka. Egentid och tid att göra det man vill är endast de tider då ens partner kan ta hand om barnet och de första månaderna knappt då p.g.a. amningen. Jag som varit föräldraledig blev faktiskt lite provocerad av det ni skriver. Som att man skulle gå och drälla och bara ha det gott som föräldraledig! Det är mycket lugnare att jobba tycker jag! Då är man iaf ledig på sin fritid!
Fast att skaffa barn är ju ändå en frivillig hobby man skaffat sig.
 
Jag har (små)barn så rätt givet vad jag skulle göra, ta hand om dom🤣

Det hade jag också velat göra, men annat jag skulle pyssla med är:

-Ta hand om mitt hem och mina saker, gillar återbruk och laga grejer men har inte tid.

-ta långhelger ut i naturen, närvandra och tälta, koka mat på gaskök liksom. Bara strosa runt och njuta av allt fint. Nu går ju helgerna åt att komma ikapp.

-handarbeta! Jag gillar att sticka men skulle vilja börja tälja och göra knivar.

-hjälpa till mer i "mina" föreningar. T ex avsätta en eftermiddag i veckan på varje förening (två eftermiddagar totalt för mig då).

-träna mera, mot ett specifikt mål. Gillar springa så skulle nog satsa på att bli riktigt bra på t ex milen.

-umgås mer med mina vänner och släktingar. Alla (även jag) bara jobbar och har aldrig tid, skulle jag vara ledig skulle jag bju in mig själv med färdiglagad mat till middag och bara spontanumgås en timme här och där.

-jag skulle ha grannskapets snyggaste gräsmatta. Gillar snygga gräsmattor.

-läsa böcker, avsätta tid att verkligen få sätta mig ner på ett mysigt ställe i flera timmar och bara läsa.
 
Ändå inte alls samma sak som det sabbatsår som TS skriver om. Inte ens i närheten!
Varför inte?
Du tar ledigt för att du ska ta hand om barnet du (i de flesta fall) frivilligt valt att skaffa.
Man kan välja att ta ett sabbatsår för att skaffa hund, plantera nya korallrev eller plugga.
Det är också ett val man gör. Att det sen är jobbigare att ta hand om ett barn är självförvållat. Det är jobbigt att ta ett sabbatsår och klättra mount everest också.
 
Varför inte?
Du tar ledigt för att du ska ta hand om barnet du (i de flesta fall) frivilligt valt att skaffa.
Man kan välja att ta ett sabbatsår för att skaffa hund, plantera nya korallrev eller plugga.
Det är också ett val man gör. Att det sen är jobbigare att ta hand om ett barn är självförvållat. Det är jobbigt att ta ett sabbatsår och klättra mount everest också.

Om du inte inser själv att det kan uppfattas som nedvärderande så kan jag inte hjälpa dig att förstå. Jag har annat att göra.
 
Varför inte?
Du tar ledigt för att du ska ta hand om barnet du (i de flesta fall) frivilligt valt att skaffa.
Man kan välja att ta ett sabbatsår för att skaffa hund, plantera nya korallrev eller plugga.
Det är också ett val man gör. Att det sen är jobbigare att ta hand om ett barn är självförvållat. Det är jobbigt att ta ett sabbatsår och klättra mount everest också.
Men det är ju inte det ts frågar om, det är ju ett år där man kan göra vad man vill (låter fantastiskt) och det finns säkert de som kan när de är föräldralediga (vi hade planer men sen kom covid..), men det är inte riktigt ett sabbatsår vilket är det trådstarten handlar om, jag har aldrig varit så nära väggen som när jag var föräldraledig, aldrig mer! Ts jag hade 1,5 månad som 30-års kris när jag var i alperna, bodde ensam i lägenhet med badkar och som någon annan i tråden skrev, bara ställde klockan när det kommit mycket snö och jag kände för det. Det var fantastiska veckor där jag bara kunde göra var jag kände för. Blir sugen på att göra det igen:)
 
Som föräldraledig flyttade jag med familj till ett annat land under två års tid. Naturligtvis la jag tid på att ta hand om mina barn, både det barnet jag var föräldraledig för och det äldre barnet. Men vi la också mycket tid som familj på att resa runt i landet vi bodde i, jag och det äldre barnet hade gott om tid för våra intressen och hobbies och vi hann umgås mycket med både nya vänner där och gamla vänner som kom på besök.

Såklart fattar jag att det inte är för alla att göra så när man får barn, men att säga att man inte kan göra något när man tar hand om det barn man valt att skaffa kan jag tycka är lite överdrivet åt andra hållet.

Så jag håller med om att föräldraledighet går att jämföra med annan ledighet, jag har ju själv valt det.

Skulle jag ta ett sabbatsår nu skulle jag nog få begränsa mig för att inte dra igång för mycket nytt som sen behöver underhållas när jag ska tillbaka till jobb. Läs fler hästar, hundar, åtaganden i ideella föreningar och annat som tar tid och engagemang. Bäst jag jobbar så jag inte hinner 😄
 
Jag hade sökt till en kurs eller två på Bäckedals folkhögskola. Så intressanta hantverkskurser!
Jag hade gått i en kurs som intresserade mig och som kan vara till nytta.
Vill gärna lära mig ta tillvara på fåren ull tex.
 
Som föräldraledig flyttade jag med familj till ett annat land under två års tid. Naturligtvis la jag tid på att ta hand om mina barn, både det barnet jag var föräldraledig för och det äldre barnet. Men vi la också mycket tid som familj på att resa runt i landet vi bodde i, jag och det äldre barnet hade gott om tid för våra intressen och hobbies och vi hann umgås mycket med både nya vänner där och gamla vänner som kom på besök.

Såklart fattar jag att det inte är för alla att göra så när man får barn, men att säga att man inte kan göra något när man tar hand om det barn man valt att skaffa kan jag tycka är lite överdrivet åt andra hållet.

Så jag håller med om att föräldraledighet går att jämföra med annan ledighet, jag har ju själv valt det.

Skulle jag ta ett sabbatsår nu skulle jag nog få begränsa mig för att inte dra igång för mycket nytt som sen behöver underhållas när jag ska tillbaka till jobb. Läs fler hästar, hundar, åtaganden i ideella föreningar och annat som tar tid och engagemang. Bäst jag jobbar så jag inte hinner 😄

Som föräldraledig flyttade jag med familj till ett annat land under två års tid. Naturligtvis la jag tid på att ta hand om mina barn, både det barnet jag var föräldraledig för och det äldre barnet. Men vi la också mycket tid som familj på att resa runt i landet vi bodde i, jag och det äldre barnet hade gott om tid för våra intressen och hobbies och vi hann umgås mycket med både nya vänner där och gamla vänner som kom på besök.

Såklart fattar jag att det inte är för alla att göra så när man får barn, men att säga att man inte kan göra något när man tar hand om det barn man valt att skaffa kan jag tycka är lite överdrivet åt andra hållet.

Så jag håller med om att föräldraledighet går att jämföra med annan ledighet, jag har ju själv valt det.

Skulle jag ta ett sabbatsår nu skulle jag nog få begränsa mig för att inte dra igång för mycket nytt som sen behöver underhållas när jag ska tillbaka till jobb. Läs fler hästar, hundar, åtaganden i ideella föreningar och annat som tar tid och engagemang. Bäst jag jobbar så jag inte hinner 😄
Fast det är ju fortfarande inte samma sak att vara ledig med ett syfte som att vara ledig helt utan syfte :) jag har gjort bägge två under 3 månader var och det är skilda upplevelser utan att lägga en värdering i det.
 
Då ämnet föräldraledighet har spunnit vidare från mitt inlägg så förtydligar jag igen:
Den enda jämförelsen jag gjorde mellan sabbatsår och föräldraledighet var det enkla konstaterandet att båda innebär en genomgripande förändring från vardagen så som den var innan.

Det är förändringen jag suktar efter ibland. Jag råkar vara i en position av heltidsarbete och ser därför en förändring till något annat som spännande. Hade jag varit i en position av föräldraledighet, backpacking, studier eller vad helst annars, så hade jag sannolikt haft samma fantasier om att heltidsarbeta.

Jag är inte klokare än att jag också har fantasier om det gröna gräset på andra sidan och njuter av nyhetens behag. Det fanns faktiskt inget djupare i mitt inlägg än så.
 
Då ämnet föräldraledighet har spunnit vidare från mitt inlägg så förtydligar jag igen:
Den enda jämförelsen jag gjorde mellan sabbatsår och föräldraledighet var det enkla konstaterandet att båda innebär en genomgripande förändring från vardagen så som den var innan.

Det är förändringen jag suktar efter ibland. Jag råkar vara i en position av heltidsarbete och ser därför en förändring till något annat som spännande. Hade jag varit i en position av föräldraledighet, backpacking, studier eller vad helst annars, så hade jag sannolikt haft samma fantasier om att heltidsarbeta.

Jag är inte klokare än att jag också har fantasier om det gröna gräset på andra sidan och njuter av nyhetens behag. Det fanns faktiskt inget djupare i mitt inlägg än så.
Precis detta! Jag är lite avundsjuk på en kollega som ska gå på föräldraledighet, för att det är mycket oklarheter på jobbet. Men jag skulle aldrig vilja byta position med hen 🙈
 
Då ämnet föräldraledighet har spunnit vidare från mitt inlägg så förtydligar jag igen:
Den enda jämförelsen jag gjorde mellan sabbatsår och föräldraledighet var det enkla konstaterandet att båda innebär en genomgripande förändring från vardagen så som den var innan.

Det är förändringen jag suktar efter ibland. Jag råkar vara i en position av heltidsarbete och ser därför en förändring till något annat som spännande. Hade jag varit i en position av föräldraledighet, backpacking, studier eller vad helst annars, så hade jag sannolikt haft samma fantasier om att heltidsarbeta.

Jag är inte klokare än att jag också har fantasier om det gröna gräset på andra sidan och njuter av nyhetens behag. Det fanns faktiskt inget djupare i mitt inlägg än så.
Det håller jag helt med om, jag har emellanåt tänkt tanken att vi kanske ändå ska ha ett barn till vara för att få den där pausen från arbetslivet, men den är inte att jämföra med de andra pauser jag tagit från arbetslivet endast baserat på att ”förverkliga” mig själv. För mig var det iaf två helt olika saker och känslor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 164
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp