Ta lån alternativt länsa sparkontot?

kopparberg

Trådstartare
Vilket skulle ni göra?
Vilka för eller nackdelar skulle ni se med det ni skulle välja?

Det är ett kapitalinköp, ej levande varelse, beloppet är 5 eller möjligtvis knappt 6-siffrigt.

Det är en investering som inte kommer ge ngn inkomst att tala om, på sin höjd inkomster som sänker driftskostnaden.

Det kommer inte kunna säljas till högre pris än inköpskostnad + pengar man lagt ner heller.
Skulle man sälja, vore det med stor säkerhet med en förlust.

Så vad skulle ni välja? Länsa sparkontot och sedan inte ha ngn buffert, eller ta ett lån?
Eller ta lån på en del av inköpskostnaden och resten ur sparkontot?
Jag har råd med lånekostnaden/månad.
 
Jag skulle tagit lånet.

Bufferten är alltid bra att ha och det går lättare att snabbt länsa sparkontot om det värsta skulle inträffa och man behöver cash snabbt.
 
Jag skulle låna. Har man råd med ränta o amortering så tycker jag att det är bättre att ha ett sparkapital på banken.

Dock skulle jag tänka på hur lång amorteringtiden blír. Det är inte kul att behöva fortsätta betala för något som kanske är förbrukat innan lånet är färdigbetalt.
 
Jag skulle låna. Har man råd med ränta o amortering så tycker jag att det är bättre att ha ett sparkapital på banken.

Dock skulle jag tänka på hur lång amorteringtiden blír. Det är inte kul att behöva fortsätta betala för något som kanske är förbrukat innan lånet är färdigbetalt.
 
Jag skulle ta ett lån förutsatt att jag kunde få en bra ränta på mitt sparkapital.

Jag tänker så här att om jag kan få avkastning på mitt sparkapital och samtidig få skattereduktion på mitt lån så man kan säga att avkastningen på sparkapitalet minskar kapitalkostanden på lånet så skall man ta ett lån för att öka sina tillgångar. Kan också driftskostnaden sänkas skulle jag även ta med det i kalkylen för att räkna kostander mot varandra.

Så spara dina sparpengar, de kan vara goda att ha om något skulle hända så att du då slipper ta ett lån (som kanske blir jättedyrt) när du sitter i ett knivigt läge. Sparkontot kan också bli en garant för att du kan klara dina amorteringar även om det skulle bli en tung period.

Så ta ett lån och se över hur du har placerat dina sparpengar.
 
Kombinera vore det bästa tror jag. Ta så mycket från sparkontot så att du har en buffert kvar. Ta sedan lån på resten. Sätt in det du sparar in på lägre amortering och ränta genom ett mindre lån på sparkontot, då både bygger du upp en buffert samtidigt som du har pengar till oförutsedda utgifter. Och du får ränta på sparkontot som du annars skulle betalat på lånet till banken.
 
Jo men då har jag bufferten kvar.
Jag är en sådan som vill ha en buffert, och det känns inte riktigt bra att ha nära nog NOLL kronor om ngt oförutsett skulle hända.
 
Jag skulle länsa sparkontot. För att ändå ha en buffert tills du hunnit bygga upp den igen kan du t.ex. ta en checkkredit. Kostar inte just någonting så länge den inte utnyttjas. Alternativt ansöka om ett lån så att du har ett lånelöfte och kan ta ut ett lån om det skulle bli nödvändigt.
 
Svårt att ta ställning till när man inte vet vilken typ av inköp det är. Vore det exempelvis något för att sänka driftskostnaden för fastigheten, typ ny värmepanne eller dylikt skulle jag absolut låna pengar till det.

Ny bil eller annat skulle jag nog sätta en så stor kontantinsats som möjligt utan att riskera hela min buffert.
Alternativet från lilltufsan med checkkredit som säkerhet hade kanske också varit attraktivt.

Men som sagt allt som har med fastigheten att göra hade jag lånat till bla på grund av fördelaktigare lån och att det gör samtidigt fastigheten intressantare för andra dvs säkrar sitt värde.
 
Beror på vad pengarna skulle användas till. :)
Aktier lånar man ALDRIG till. :crazy: Då är det bara sparpengar som gäller.
Är det en investering, ex hus eller fjärrvärme eller så tycker jag att ett lån är att föredra framför sparpengarna.

I ditt fall (som jag har uppfattat det) skulle länsat sparkontot och använt en eventuell checkkredit för oförutsedda utgifter också.
Ett lån är ju faktiskt samma sak som en kredit. ;)
En checkredit är faktiskt bara "tillåtelse" att övertrassera sitt eget konto till en begränsad summa.
Det innebär inte att man måste utnyttja det, men det kan vara skönt att veta att man kan om man måste.
 
Men det känns bättre att ha "rena" pengar på ett konto för mig när jag funderade lite.

Nej, det är inte aktier jag ska köpa, det är ngt man "kan ta på" men inget levande.

Härlig användarbild du har förresten! :)
 
Bättre att låna. Man kan ju räkna på hur länge det skulle ta att spara ihop till lika mycket pengar som du behöver från sin lön. I de flesta fall känns det mycket mindre i kassan att bli av med, säg, en 1000 lapp i månaden i lån, än att vara nästan barskrapad i många månader och börja på 0 och börja spara igen. Jag är helt för lån så länge man inte är orealistisk och tar nåt dyrt kreditlån.

/mino
 
Det är så jag känner också.
Blir det lån för min del, så är det inte några "oseriösa" lån som typ de man ser i kvällstidningar med ockerränta, utan ett seriöst banklån på samma bank där jag har mina besparingar.
 
Hej!
Jag håller huvudsakligen med Gunther. Rent ekonomiskt är det nästan alltid totalt sett dyrare att låna än att tömma sparkontot. Det bästa sättet att spara, är att betala av skulder! Och skuld blir det, oavsett man kallar det lån eller kredit, med tillhörande kostnader.

Om du kan lägga tänkt amortering+räntekostnad per månad, kan du väl lika gärna börja om att spara med motsvarande summa?
Att ha en buffert är bra, men det är ingen katastrof att vara utan en kortare period. Skulle något hända, finns säkert utvägar för att skjuta betalningen lite på framtiden. Banken finns ju kvar. ;)

Själv har jag aldrig lånat annat än till stora investeringar typ hus, utan hellre levt en tid på "vatten och bröd".

LIA.
 
Antagligen är det en investering som du tänker göra, värmeanläggning, värmepump ?
Låna inte om du har kapitalet,utan betala ränta och amotering,samt driftbesparingsvinsten,till dig,dvs låna av dig själv.
Skiter det sig med något, kan du alltid belåna din fastighet i banken.
 
Jag skulle nog ta hälften på lån, och hälften av besparingspengarna.
Banklån är de billigaste (oftast billigt om man kan låna på huset etc?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp