Ta med en till hund i flocken?

R

Real_Life

Det ska vi INTE göra men jag vill veta ändå :p
Om man har två stora, vuxna hanhundar och vill skaffa sig en till hund, vad är bäst då?
En liten eller stor hund, vuxen eller valp, hane eller tik?
 
oj oj oj... man klipper kottarna påm pojkarna och skaffar en valp? kanske en hane som får invänta sitt öde som könlös? nej men det är underskattat med kastrationer. tycker gott att man kan kastrera alla hanar som inte används i avel.
 
Att släppa ihop en valp med hanhundar brukar väl inte vara några problem..? Min hanhund älskar iaf valpar.. :love:
 
Jag tycker att det beror på de individuella hundarna. Vi har skaffat hanvalp fast vi hade vuxen hane hemma och vi har även valt att ta tikvalp p.g.a. en annan vuxen hane, som vi inte var säkra på skulle funka med en hane till. Eftersom könet på valpen f.ö. inte spelade någon roll tog vi det säkra före det osäkra och tingade en tikvalp.

Beträffande storlek har vi valt de raser vi velat och inte tagit någon hänsyn till de redan befintliga. De raser vi har/har haft är/har varit: komondor, borzoi och cocker spaniel.

Generellt har det alltid varit problemfritt att introducera nya flockmedlemmar (trots att vi har haft en riktig surkärring :devil:).

Anneli
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
634
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 847
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 302
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp