Ta med hästen utomlands...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lajz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 016
L

Lajz

Jag har tänkt att åka och plugga i Ungern och jag vill ha med min häst. Har nån av er någon erfarenhet av flygresan och allt som hör till? Vad kostar det att flyga med häst? Är det bättre att skicka honom med en transport?
Tack på förhand!
Hälsningar Lisa :confused:

jag köpte min häst från tyskland, där vi själva körde hem med henne i vanligt (boggie) släp!

Det jag kan säga om transporter där man åker och plockar upp ett par hästar
för att lämnas av på respektive plats/stall. Om du har otur kan din häst
bli den första som lastas och den sista som laststas av.
Vilket innebär att det inte är omöjligt att din häst får stå i en trailer
i upp till en vecka! + att du inte vet vad som händer under resan.
Det possitiva är att om det är ett par människor som skall flytta hästarna i samma trailer,
är priset oftast billigare!
Flyg är ju oxå jobbigt för hästen, men dock behöver den bara stå i ett par timmar. dock något dyrt!

Mia*som har åkt med ett par hästar mellan sverige, danmark, tyskland till usa*

kan tilläga att vid resa med flyg får du utan kostnad flyga med, dock sitta under "vagnen" med hästen.
På så sätt har du koll och vet vad som händer med din häst!

Flyga kostar multum. Skicka med transportör (lastbil) går både snabbt (ett par dagar på den sträckan beroende på om de behöver vänta på några andra eller så) och är relativt billigt. Det krångliga är väl att inte många svenska transportörer kör till Ungern. PMa Caballus (sök på namn och det som är mest likt tar du, inte säker på stavningen), hon har precis kört häst (i trailer) från Rumänien!

Jag importerade i höstas min pålle (i princip helt vild) från Södra Frankrike. I transporten fanns det ett dräktigt sto, två superdyra tyska halvblod osv, och de var alla (förutom min som tyckte det var något traumatiskt, fullt förståeligt) i tävlingsbart skick nästan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka