Tacka Nej till jobb?

Avalbane

Trådstartare
Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg.

Ett jobberbjudande har dykt upp på samma arbetsplats där jag idag går på timanställning.
Det gäller en 50% tjänst i dagsläget (ev. mer) med nya arbetsuppgifter mot vad jag har idag, då personen som har jobbet nu ska gå i pension vid årsskiftet.
Som det låter idag ska jag göra de ”nya” uppgifterna på en halvtid och samtidigt fortsätta med uppgifterna jag gör idag fast då på timanställning.

En anledning till att jag tvekar är att organiseringen på jobbet är kaosartat där ingen egentligen har någon som helst kontroll och allmänt rörigt.

Det nya jobbet innehåller mycket teknik som jag har intresse av men det är även väldigt socialt inriktat, där du behöver vara folk tillhands och passa upp på dessa.
Jag ogillar socialt umgänge och är väldigt introvert och har alltid varit det, och känner att jobbet inte riktigt är någonting för mig, utan att det borde finnas någon som passar bättre.

Visst det är ingenting som jag inte skulle klara av i teorin, då jag har utbildning inom likartat tekniskt område, men min magkänsla säger: Nej, jag vill inte få ångest och må dåligt av jobbet, som jag känner just nu till och från.

Jag tycker det är jätteroligt att hjälpa och assistera andra men känner själv att jag inte vill ha det ansvar som följer utan jag trivs bäst i ”följa” rollen där någon annan leder och jag inte har lika stor press och stress som hänger över mig.

Till saken hör det att jag inte mår sådär jättebra i allmänhet. Ingenting som jag sökt hjälp för, men kanske borde. Får ”vill inte leva längre” känslor på dåliga dagar, ingen motivation, samt socialfobi. Arbetsplatsen i sig gör inte saken bättre om man säger så.

Jag har tidigare tänkt söka mig ifrån arbetsplatsen, hitta någonting nytt men med bättre ledning där jag känner att man kan få det stöd som behövs, men pga socialfobi och telefonskräck i kombination har det inte blivit av (som exempel har jag inte varit hos tandläkare sen 2008, då jag pga flytt inte fått någon kallelse utan måste ringa och beställa tid).

Som jag ser det har jag några alternativ:
1. Tacka ja och fortsätta med mina uppgifter jag har idag. Förhoppningsvis går det bra och allt löser sig till slut.

2. Tacka ja och sluta med dagens arbetsuppgifter, som jag gillar, då det kommer bli för rörigt med allt.

3. Tacka nej. Fortsätta med uppgifterna jag har idag. Det fungerar oftast bra då jag känner att där har jag kontrollen och att jag kan lägga upp tiden som jag vill (inom vissa fasta deadlines) passar mig ypperligt, speciellt om jag har en dålig dag, då kan jag oftast lägga arbetet under nästa osv.

Ska tillägga att jag har ett annat ”extrajobb” på gång, inom det område jag är utbildad för och kan tänkas arbeta inom. Jag har endast varit där och ”kollat läget” under några timmar, men fick en bra känsla av det hela och vettigt folk. Tanken är att detta jobb ska kombineras med det andra jobbet/n. Vi ska höras mer framöver.

Jag är rädd för att tacka nej till jobbet. Mycket för att jag inte vill vara till besvär då alla är så inställda på att jag ska ta över. Innerst inne vet jag att jag vill tacka nej, men tänk om jag gör ett stort misstag och inte får en liknande chans igen. Jobb växer inte direkt på träd.

Jag har aldrig haft ett "riktigt" jobb, utan klarat mig på mina strö timmar tack vare en sambo som stått för kostnader. Jag vill inte fortsätta så, men är det värt att tacka ja till ett jobb man mår dåligt av?
 
Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg.

Ett jobberbjudande har dykt upp på samma arbetsplats där jag idag går på timanställning.
Det gäller en 50% tjänst i dagsläget (ev. mer) med nya arbetsuppgifter mot vad jag har idag, då personen som har jobbet nu ska gå i pension vid årsskiftet.
Som det låter idag ska jag göra de ”nya” uppgifterna på en halvtid och samtidigt fortsätta med uppgifterna jag gör idag fast då på timanställning.

En anledning till att jag tvekar är att organiseringen på jobbet är kaosartat där ingen egentligen har någon som helst kontroll och allmänt rörigt.

Det nya jobbet innehåller mycket teknik som jag har intresse av men det är även väldigt socialt inriktat, där du behöver vara folk tillhands och passa upp på dessa.
Jag ogillar socialt umgänge och är väldigt introvert och har alltid varit det, och känner att jobbet inte riktigt är någonting för mig, utan att det borde finnas någon som passar bättre.

Visst det är ingenting som jag inte skulle klara av i teorin, då jag har utbildning inom likartat tekniskt område, men min magkänsla säger: Nej, jag vill inte få ångest och må dåligt av jobbet, som jag känner just nu till och från.

Jag tycker det är jätteroligt att hjälpa och assistera andra men känner själv att jag inte vill ha det ansvar som följer utan jag trivs bäst i ”följa” rollen där någon annan leder och jag inte har lika stor press och stress som hänger över mig.

Till saken hör det att jag inte mår sådär jättebra i allmänhet. Ingenting som jag sökt hjälp för, men kanske borde. Får ”vill inte leva längre” känslor på dåliga dagar, ingen motivation, samt socialfobi. Arbetsplatsen i sig gör inte saken bättre om man säger så.

Jag har tidigare tänkt söka mig ifrån arbetsplatsen, hitta någonting nytt men med bättre ledning där jag känner att man kan få det stöd som behövs, men pga socialfobi och telefonskräck i kombination har det inte blivit av (som exempel har jag inte varit hos tandläkare sen 2008, då jag pga flytt inte fått någon kallelse utan måste ringa och beställa tid).

Som jag ser det har jag några alternativ:
1. Tacka ja och fortsätta med mina uppgifter jag har idag. Förhoppningsvis går det bra och allt löser sig till slut.

2. Tacka ja och sluta med dagens arbetsuppgifter, som jag gillar, då det kommer bli för rörigt med allt.

3. Tacka nej. Fortsätta med uppgifterna jag har idag. Det fungerar oftast bra då jag känner att där har jag kontrollen och att jag kan lägga upp tiden som jag vill (inom vissa fasta deadlines) passar mig ypperligt, speciellt om jag har en dålig dag, då kan jag oftast lägga arbetet under nästa osv.

Ska tillägga att jag har ett annat ”extrajobb” på gång, inom det område jag är utbildad för och kan tänkas arbeta inom. Jag har endast varit där och ”kollat läget” under några timmar, men fick en bra känsla av det hela och vettigt folk. Tanken är att detta jobb ska kombineras med det andra jobbet/n. Vi ska höras mer framöver.

Jag är rädd för att tacka nej till jobbet. Mycket för att jag inte vill vara till besvär då alla är så inställda på att jag ska ta över. Innerst inne vet jag att jag vill tacka nej, men tänk om jag gör ett stort misstag och inte får en liknande chans igen. Jobb växer inte direkt på träd.

Jag har aldrig haft ett "riktigt" jobb, utan klarat mig på mina strö timmar tack vare en sambo som stått för kostnader. Jag vill inte fortsätta så, men är det värt att tacka ja till ett jobb man mår dåligt av?

Alternativ 4: Prata med din chef och fråga om det går att använda tjänsteutrymmet så att du får en tjänst som passar dig, och någon annan tar de utåtriktade bitarna. Vad en tjänst ska omfatta är inte gjutet i sten. Prata med facket först om du är osäker. Maila om du behöver.
 
Det låter ju onekligen inte som ditt drömjobb, men samtidigt låter det ju inte som om jobbet är ditt största bekymmer? Har du övervägt att söka hjälp för din sociala fobi och allmänna nedstämdhet? Så kan du ju inte ha det! Kanske skulle du trivas och fungera bättre även på jobbet om du fick hjälp med det?

När skulle ni höras av mer angående det andra jobbet? Är det på något sätt uppgjort eller hänger det väldigt mycket i luften?

Behöver du inte jobbet för pengarnas skull (samtidigt låter det ju som att även stå utan egen inkomst är ett bekymmer för dig) eller känner att det tills vidare funkar med timanställning, så kan du ju såklart gå på din magkänsla och tacka nej, annars hade jag nog ändå - om det andra, på papperet bättre, jobbet hänger väldigt löst i luften - övervägt att tacka ja i din situation (och såklart diskuterat igenom det, vad gäller arbetsuppgifter etc., med arbetsgivaren). Om det ändå fanns en rimlig chans att "klara" det förstås, utan att bli helt nedbruten.

Det är ändå ett jobb, med fasta timmar och en fast inkomst. Och det finns ju ingenting som säger att du måste stanna där i en evighet och hoppas att "allt löser sig till slut" om det inte känns hundra. Men det är åtminstone någonting tills vidare. Något du kan ha samtidigt som du håller utkik efter andra jobb och - framför allt - jobbar med dina problem i övrigt.

Men du känner dig förstås bäst själv, lita på din magkänsla.
 
@svea Jag har tänkt prata med chefen om alternativ. Ska jobba några timmar idag, så får se om han har tid då... Om jag får upp modet och inte intalar mig själv att göra det en annan dag vill säga...
 
@aiquen Angående mitt mående har jag tänkt söka hjälp under flera års tid. Är dock rädd för att svaret är att motion löser allt, som jag brukar höra från sambon till och från. Nu tror jag säkerligen att det löser mycket, men som det ser ut idag kan jag inte ta för mig och komma ut och verkligen motionera.

Det nya jobbet är i princip klart. Ska bara återkoppla mitt tidigare besök och höras mer ingående. Det är inget jobb jag sökt själv, utan den nya arbetsgivaren har pratat med min nuvarande chef och fått mina kontaktuppgifter därifrån. Då han hört gott om mig från något okänt håll.

Det är ett jobb och därför tvekar jag. Inkomst är någonting jag verkligen behöver och känner att det skulle göra mycket för mitt mående, då jag känner mig dum av att vara beroende av andra.
Samtidigt tror jag det kommer bli svårt att sluta om jag väl tackar ja. Som det ser ut idag, är jag den enda på arbetsplatsen som kan utföra de flesta av mina uppgifter t ex. Är jag bortrest, sjuk eller liknande brukar min sambo få hoppa in och fixa det. Vem som helst skulle egentligen kunna lära sig det, men vill ingen så blir det svårare.
 
@Avalbane Jag har gått i kbt mot social fobi och det var helt fantastiskt bra. Idag är jag i princip helt symtomfri och känner att jag fått mitt liv och mitt riktiga jag tillbaka :).
 
Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg.

Ett jobberbjudande har dykt upp på samma arbetsplats där jag idag går på timanställning.
Det gäller en 50% tjänst i dagsläget (ev. mer) med nya arbetsuppgifter mot vad jag har idag, då personen som har jobbet nu ska gå i pension vid årsskiftet.
Som det låter idag ska jag göra de ”nya” uppgifterna på en halvtid och samtidigt fortsätta med uppgifterna jag gör idag fast då på timanställning.

En anledning till att jag tvekar är att organiseringen på jobbet är kaosartat där ingen egentligen har någon som helst kontroll och allmänt rörigt.

Det nya jobbet innehåller mycket teknik som jag har intresse av men det är även väldigt socialt inriktat, där du behöver vara folk tillhands och passa upp på dessa.
Jag ogillar socialt umgänge och är väldigt introvert och har alltid varit det, och känner att jobbet inte riktigt är någonting för mig, utan att det borde finnas någon som passar bättre.

Visst det är ingenting som jag inte skulle klara av i teorin, då jag har utbildning inom likartat tekniskt område, men min magkänsla säger: Nej, jag vill inte få ångest och må dåligt av jobbet, som jag känner just nu till och från.

Jag tycker det är jätteroligt att hjälpa och assistera andra men känner själv att jag inte vill ha det ansvar som följer utan jag trivs bäst i ”följa” rollen där någon annan leder och jag inte har lika stor press och stress som hänger över mig.

Till saken hör det att jag inte mår sådär jättebra i allmänhet. Ingenting som jag sökt hjälp för, men kanske borde. Får ”vill inte leva längre” känslor på dåliga dagar, ingen motivation, samt socialfobi. Arbetsplatsen i sig gör inte saken bättre om man säger så.

Jag har tidigare tänkt söka mig ifrån arbetsplatsen, hitta någonting nytt men med bättre ledning där jag känner att man kan få det stöd som behövs, men pga socialfobi och telefonskräck i kombination har det inte blivit av (som exempel har jag inte varit hos tandläkare sen 2008, då jag pga flytt inte fått någon kallelse utan måste ringa och beställa tid).

Som jag ser det har jag några alternativ:
1. Tacka ja och fortsätta med mina uppgifter jag har idag. Förhoppningsvis går det bra och allt löser sig till slut.

2. Tacka ja och sluta med dagens arbetsuppgifter, som jag gillar, då det kommer bli för rörigt med allt.

3. Tacka nej. Fortsätta med uppgifterna jag har idag. Det fungerar oftast bra då jag känner att där har jag kontrollen och att jag kan lägga upp tiden som jag vill (inom vissa fasta deadlines) passar mig ypperligt, speciellt om jag har en dålig dag, då kan jag oftast lägga arbetet under nästa osv.

Ska tillägga att jag har ett annat ”extrajobb” på gång, inom det område jag är utbildad för och kan tänkas arbeta inom. Jag har endast varit där och ”kollat läget” under några timmar, men fick en bra känsla av det hela och vettigt folk. Tanken är att detta jobb ska kombineras med det andra jobbet/n. Vi ska höras mer framöver.

Jag är rädd för att tacka nej till jobbet. Mycket för att jag inte vill vara till besvär då alla är så inställda på att jag ska ta över. Innerst inne vet jag att jag vill tacka nej, men tänk om jag gör ett stort misstag och inte får en liknande chans igen. Jobb växer inte direkt på träd.

Jag har aldrig haft ett "riktigt" jobb, utan klarat mig på mina strö timmar tack vare en sambo som stått för kostnader. Jag vill inte fortsätta så, men är det värt att tacka ja till ett jobb man mår dåligt av?

Jag hade nog tackat ja i ditt fall. Eftersom du skriver att du är i behov av en stadigare inkomst.
Känner du att du vantrivs sen på arbetet är det inte hugget i sten att du måste stanna där i flera år.
 

Liknande trådar

Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 213
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 733
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 206
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp