Täcke efter träningen?

MrsPuff

Trådstartare
Jag är lite osäker på hur mycket jag ska klä på min häst när jag åker hem från träningen när det är så här kallt. Det tar ungefär en kvart att åka och han blir väldigt svettig eftersom han har väldigt mycket päls. (Han kommer att bli spårklippt snart)

Vad har ni för täcken på era hästar?

Sv: Täcke efter träningen?

min är så korthårig att hon alltid är torr efter avskrittningen så då blir det stalltäcke eller utetäcke.

I ditt fall hade jag satsat på ett ulltäcke i transporten!

Hade samma problem idag när jag var ute och åkte. Min blir också väldigt svettig, men han fick ett fleecetäcke som skulle suga upp svetten och sen ett tjockt utetäcke över. Tog av fleecetäcket när vi var hemma och släppte ut han med utetäcket, då hade han nästan torkat. Vet inte om det var bra, men hellre lite för mycket än lite för lite kanske, när de står stilla i en kall transport. Men ett riktigt tjockt ulltäcke hade kanske vart nåt!

en kvart spelar knappast ngn större roll i fråga om x antal tjocklek osv,det viktiga är väl att du täckar hästen på ett sätt som gör att den kan torka upp samtidigt som den inte blir nedkyld.

ett ylletäcke i transporten är väl det optimala då dessa skapar bäst luftspalt/transportering av fukt kombinerat,om den svettats mycket och ska åka i kallgrader.

Jag har också ca 15-20 minuter hem från träningen om min tränare inte kommer hem till oss. Min häst är alltid helklippt och klipps relativt tätt så torkar för det mesta redan vid avskrittning. Hem åker hon isf i yllefilt eller ylletäcke och ett bra varmt termotäcke som andas över. varierar mellan Bucas eller HW Rhino beroende på väder. Ylletäcke andas otroligt bra och skapar lite luft mellan termotäcket som värmer!

I ditt fall när hästen inte är helklippt skulle jag rekommendera antingen ett termotäcke med fleecefoder (typ Bucas) som kan läggas direkt på blöt häst, så torkar de omedelbart och hålls varma!

Eller alternativet med dubbla ylletäcken eller ett fleece och ett ylletäcke över:) Du kan ju även köra med en typ golden stripe filt över halsen också!

En lite parentes, och samtidigt så kyler det inte när det blivit blött! :)

Beror på hur kallt det är där du bor... Min häst är oklippt, men har ganska kort päls ändå så han svettas inte så mycket. När det är typ -5 eller kallare lägger jag på ett fleecetäcke som har teddyfoder på insidan och vanlig fleece på utsidan och det verkar andas ok. När det är varmare blir det bara ett vanligt tunnt fleecetäcke. Ylletäcke som flera föreslår skulle säkert fungera bra också och även de finns i lite olika tjocklekar beroende på tillverkare.

Tack alla för era svar!
Jag verkar inte vara helt ute och cykla i alla fall;)

Åker alltid endast med täcken som andas bra, aldrig stall/utetäcken. Dvs ull, flecce eller nättäcken.

Som helklippt räcker det med en ullfilt och ett ulltäcke, då är han torr. Som spårklippt nu skulle jag nog lägga på ett fleece med hals och ulltäcket. Mer tror jag inte behövs. Jag täckar hellre lite för varmt efter träning.

Han är otäckad i stallet och har 100 g ute hela vintern.

Jag hade nog tagit ett fleece täcke.

Men viktigt: Täcka inte först hästen slutat ånga! Hästen ångar för att bli av med all överskotts värme (som heller inte är bra för hästen) och lägger man då på ett täcke så försvårar man för hästen och hästen blir överhettad längre.

Täcket ska funka som att antingen: Hålla en klippt häst varm, som extra päls!
eller i ditt fall (oklippta) torka upp hästen så den slipper gå runt med gammalt svett och vara blöt (som den blir kall utav)

Jag skrittar alltid av tills han slutat ånga, men han svettas verkligen ordentligt så han är fortfarande lika blöt när jag tar på honom täcket.

Jag äger inget ylletäcke men jag använder ett Bucas svettäcke (tror det heter Shamrock Power) som jag kombinerar med ett täcke som andas ovanpå. Tror egentligen att det kanske är lite onödigt varmt, men det är så svårt att veta, och alla man frågar har ju olika åsikter. :grin:

Jag skaffade ett tjockt ulltäcke med helhals då jag hade samma problem. Helt suveränt täcke :D

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 398
Senast: Tantan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 646
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Artfex S