Täcke för lösdrift

lady_vip

Trådstartare
Tänkte byta ut mina utetäcke inför nästa säsong, och det kommer bli lösdrift för pållarna då.

Min ena häst går nästan alltid utan täcke, så vid skitväder tänker jag köpa ett 100-grams som andas bra och har bra slitstyrka.

Men min andra tjej vill jag ha täcke på. Hon klipps inte, men sätter väldigt tunn vinterpäls och har därför hittills haft 300 grams med halvhals den kallaste tiden på året och 100 grams med halvhals höst och vår. Hon är dessutom lite smålöjlig och kan mycket väl bara ställa sig och huttra i stället för att äta och hålla värmen.
De har alltid fri tillgång till grovfoder och kommer självklart ha en ligghall.

Hittills har jag kört med Shire's, de har hållt jättebra, men börjar bli slitna efter 4 år.

Mina krav är:
- Halvhals
- Snabbknäppen
- Bogveck eller annan lösning för bogfrihet
- Absolut 100 % täta och bra rivstyrka!
- Bra andningsförmåga, jag ska kunna lägga på dem på en svettig häst.
- Och helst under 1500:-
- INTE fleecefoder

Tänkte införskaffa ett 350-400 gr och minst ett 100-150 gr.

Vad använder ni?

Sv: Täcke för lösdrift

Jag tyckte det var bra att ha ett bra undertäcke (hade Amigos, det var prisvärt. Men vet inte hur hållbart det är i längden), och sen ett skaltäcke över. Då kan man tvätta undertäcket mkt utan att skaltäcket/regnskyddet påverkas.
Jag har haft Horsewares täcken mest i vinter.

Men skaver inte det om de alltid har dem på? Flyger inte skaltäcket lätt upp?

Glömde tillägga att jag bor på skånska slätten, det blåser i stort sett alltid.

det har inte varit några problem på min men det är ju rätt så individuellt..

Horsewares täcken är rätt så "figursydda" vid rumpan.

förutom shires så har du ju horseware rhino. fast dom finns inte i 100, endast 200 och 370g. alla mina utetäcken (och det är några stycken hehe) är från shires och horseware, och det enda som är bättre med hw är att dom väger lite mindre.

Rhino kollade jag på innan jag köpte mina Shire. Tycker du att HW har bättre boglösning än Shire? Jag har aldrig haft problem, men det kan ju alltid bli bättre:D

Tänkte behålla de gamla som ombyte, men det ena 300 hänger på sned hela tiden, så det är definitivt inget för denna vintern.

Men varför ska häst nummer 1 ha täcke när den går på lösdrift och sätter normal päls, om det är skitväder som stör hästen så kommer den ju gå in i ligghallen.

Häst nummer två är ju lite knepigare såklart om den inte sätter päls normalt, men jag personligen gillar rambo täckena, dom håller fasan för evigt! (och riktigt tätt, om det är 'rambo' varianten)

Har inte haft täcke alls på hästar i lösdrift med fri tillgång på grovfoder och ligghall. Hade jag en häst som inte klarade det skulle jag inte ha den där. Därmed inte sagt att det är en dålig idé.

Men varför ska häst nummer 1 ha täcke när den går på lösdrift och sätter normal päls, om det är skitväder som stör hästen så kommer den ju gå in i ligghallen.

Det är bra med en torr och lerfri häst om man ska rida den...

Ang täcke så använder jag alltid lösningen med ett skaltäcke (HW) och sedan ett stalltäcke (Event) under. Båda täckerna ska ha blanka foder. På HW Rmbo-täcket som jag har är det ett gummiband på svansflerpen (att trä svansen igenom) som gör att det aldrig har åkt det minsta lilla på sned.

Många hästar går inte in i ligghallarna så mkt. Blir den blöt och sen står i tex blåst eller fortsatt regn så hade jag hellre haft ett täcke på den då, så den inte blir spänd/kall etc.
Och en blöt fullpälsad häst tar evigheter att få att torka inför ridning tex.

Häst nummer två är ju lite knepigare såklart om den inte sätter päls normalt, men jag personligen gillar rambo täckena, dom håller fasan för evigt! (och riktigt tätt, om det är 'rambo' varianten)

För att det finns en gräns för hur blöta jag låter dem bli... Jag är tveksam till att de kommer använda ligghallen jättemycket, så jag slänger bara på det vid blötsnö/ihållande regn, gjorde jag förra vintern också, blev allt som allt max 10 dagar.

Ska kolla Rhino ordentligt, det är det enda min plånbok tillåter:angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken... 2
Svar
35
· Visningar
5 139
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 148
Senast: Darkie
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 237
Senast: Camigween
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med... 2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈