Täcke På Natten?! :)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saagaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 033
S

Saagaa

när era hästar står inne på nätterna, har dom sitt dagliga utetäcke elr byter ni till bara ett ull/fleece-täcke elr stalltäcke? :) när nu min ponny ska börja stå inne vore de bra och veta vad som är vanligast ;P

Sv: Täcke På Natten?! :)

Jag byter inte, men jag tar av utetäcket. Under har han ett stalltäcke. Han har alltså dubbla täcken ute. Av den enkla anledningen att det oftast inte finns några stall där de tar av + på ett täcke. Och sen var det smidigast så hemmavid också, för pappas skull etc.

Då det vissa dagar är väldigt stor temperatur skullnad inne och húte så skulle jag aldrig låta min häst stå med tjockaste vintertäcket inne....

Annas som det är nu ( 5+ ute och 8+inne) Så byter jag alltid täcke men han skulle inte dö av att stå med regntäcke på inne... Men kan tänka mig att det är skönt för dem att inte bara stå i samma täcke dygnet om....

Det finns ju en anledning till att det heter "regn, vinter, inne täcken" =)

jag jobbar vardagarna på anläggningen där min häst står å då byter jag till ett flistäcke på natten. men på helgen, då jag är ledig, har hästen sitt utetäcke på för att det ska gå fort får helgpersonalen å släppa ut.

Pelle har aldrig sitt täcke på sig inne som han haft ute, byter antingen till fleace eller tjockare innetäcke beroende på hur varmt/kallt det är. Jag brukar också ha honom naken vissa nätter när det är varmt och skönt inne :D

Jag byter...tycker det är mest hygieniskt så..tänk själv att stå med samma kläder på sig dag som natt.. dag ut och dag in..:crazy:
byter förövrigt till rena täcken 1 gång i veckan och tvättar de smutsiga.

Jag byter...tycker det är mest hygieniskt så..tänk själv att stå med samma kläder på sig dag som natt.. dag ut och dag in..:crazy:

Samma här. Våra hästar står oftast nakna under natten, men om det är minusgrader (vi har kallstall) så brukar Besten få på sig sitt ulltäcke. Hon är 16 år gammal, hosthäst och dessutom min ögonsten ;) så jag daltar lite med henne. De andra två är robusta och långpälsade och klarar sig utan täcke under natten.

Immer

just nu har jag bara 2 hästar varav den ena är ett föl.

Hingsten är iaf helklippt och står med ett täcke från Horseware (Rhino Plus Stable) med helhals.

När han går ut får han på sig ett Rambo Supreme Turnout över.

vi byter täcken på hästarna morgon o kväll. jag brukar ha ungefär lika tjockt täcke inne som ute. Fast ute har han ju utetäcke förstås o inne termotäcke istället.

Jag byter alltid täcke. jag skulle aldrig låta mina hästar stå med samma täcke ute och inne, inte heller med dubbla täcken, tycker inte att det är bra, har häldre ett ordentligt.

Men om din häst har varit ute tills nu, måste den ha täcke på natten då? är den klippt?

Senast ändrad:

min har olika täcken ute och inne tycker det blir ofräsht om man har samma. Ibland har han dock stalltäcket under vintertäcket om det skulle vara riktigt riktigt kallt.

Mina står med termotäcke inne på nätterna och utetäcke efter väder på dagarna. Med andra ord, vi byter morgon och kväll, men så tar vi in och ut själva. Tre hästar.

knapplån, ren allmän tanke...

Kan inte riktigt förstå dom som har samma täcke inne som ute...
För det första behöver pälsen luftas!
För det andra så lär ju häststackarn frysa när den går ut, tänk dig själv om du har dina varma vinterkläder inne jämt och sen när du går ut i X antal minusgrader så får du ha samma kläder då... inte så lyckat va :crazy:

Kan förstå smidigheten i det hela, men ändå... nej... det känns inte rätt i min värld...

för tillfället har jag samma på min. Har tidigare bytat så hon har thermotäcke inne men då hon fått hemska skav av det. Utetäcket sitter mycket bättre sen har vi kallstall samma temperatur inne och ute kanske skiljer någon grad bara.

Glömde skriva att Besten får slippa täcke mellan intag och natthö, jag vill att pälsen ska luftas.

Immer

Glömde skriva att Besten får slippa täcke mellan intag och natthö, jag vill att pälsen ska luftas.

Immer

Så gör jag med min oxå om det inte är för kallt ..trots att han är helklippt han verkar tycka det är helt underbart även om det är kyligt i stallet.:D

Min ponny står i kallstall, dvs. skillnaden på temperaturen ute och inne är inte så stor. Byter när täcket är blött, annars står han med samma för tillfället.

Min lilla gris har samma täcke på sig ute som inne:)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
967
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 887
Senast: Murray
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur