Täcke till kallblod ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rodeokungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 130
R

Rodeokungen

finns det något bra täckesmärke som har täcken passande bredhalsat kallblod?

Sv: Täcke till kallblod ?

Shires täcken är rymliga men på en häst med grovt ansatt hals kan det bli trångt vid spännet fram.

Det är just det det blir, lite skav vid spännena när han går med huvudet nerböjt. Undrar om ett täcke med halvhals är bättre? Vilken modell av Shire är bäst, det ska vara ett regntäcke utan fyllning helst eller max 100g:s regntäcke?

Senast ändrad av en moderator:

Det är just det det blir, lite skav vid spännena när han går med huvudet nerböjt. Undrar om ett täcke med halvhals är bättre? Vilken modell av Shire är bäst, det ska vara ett regntäcke utan fyllning helst eller max 100g:s regntäcke?

Jag har regntäcken utan foder men det är väl en smaksak. Tyget i Shires täckena är rätt kraftigt så under sommaren så är det föga troligt att hästen fryser i ett ofodrat täcke. Jag har även använt dessa med ett stalltäcke under på vintern också det har fungerat bra.
Gemensamt för alla shires-täcken är att de är höga i manken om du förstår hur jag menar? De ligger framför manke och bogblad och med spännena fram ganska högt. Ett täcke med halvhals upplever jag sämre på häst med grov halsansättning. Oavsett märke.

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 036
Senast: cili
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
1 007
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 381
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 312
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka