Täcken med blank insida

cili

Trådstartare
Jag vill ha ett täcke i strl 115, 100-200g fodring och med blank insida - vilka har jag att välja på då?
Det ska även vara regntätt och andas.

Har nu fleecefodrat, men det glider bak. Sen fastnar det liksom där bak, i och med oklippt häst och fleece, och då skaver det på bogen. Ett glatt täcke borde kunna röra sig mer fritt.
Hur rivstarkt det är kvittar, hon är inte våldsam med sina täcken.
Gärna så lågt pris som möjligt, men ponnyns hälsa går före plånbokens ;)

Innertyget ska alltså vara glatt/halt, inte som ett "vanligt tyg"

Så, vilka märken och modeller har sånna täcken?

Sv: Täcken med blank insida

Weatherbeta har har täcken som är blanka inuti. Tror att Horsewear Amigo och shires har täcken som blanka, om inte så är det snudd på. Har själv en häst som måste ha så blankt som möjligt och det är de täcken jag har hittat som passar utmärkt. Annars så tycker jag att du ska åka till en ridsportsbutik och välja ut ett där, alltid enklast att få känna på tyg och material.

Horseware. Kolla deras Amigo-täcken. Bra kvalitet, bra hållbarhet, bra passform, blank insida, regntätt, skavfritt och i förhållande till kvalitet ändå inte så dyra.

Jag säger bara HW :love: Jag har testat mina nya täcken hårt ett tag nu och man kan alltid mkt lätt få in en arm i bogen på både innetäcket (Amigo insulator) och utetäcket (Rhino wug). Jag och pålle är väldigt nöjda, spec med Rhinots v-front som lämnar bogarna i princip helt fria! Kommer aldrig lägga på ett annat utetäcke än med den knäppningen.

Har kollat amigotäckena, men hittar inga i strl 115 hos webshopparna (förutom de som kostade väldigt mycket extra)
Får väl ta en tur till charlies imorgon och se vad dom har inne

det shires tyfon jag har som är ca 4 år gammalt har det. Jättebra, inga hår som fastnar innuti!

dessutom att det hållt så bra som det gjort också, många hagkompisar har slitit i det täcket!

Shire har prisvärda bra täcken i 200 g foder med vanlig hals, halvhals eller helhals. Alla med glansig insida.
Upplever dem som prisvärda och mina från Shire har aldrig regnat igenom. Sitter dessutom bra på plats.

HW har också alla täcken med glansig insida, och finns ju i många prisklasser. Rhino med halvhals och 200 g foder kostar nog ca 1300 kr, lite billigare vid vanlig hals. Har ju även deras budgetvariant Amigo som ska vara mer rivstarkt än Rhino täckena. Rhino funkar bra om man inte har pållar som biter, men blir lätt revor om hagkompisarna får tag i täcket.

Köpte ett amigo 600d på 200g igår, ska bli spännande att prova sen.
Kollade på shirestäckena också, låg lägre i pris men fanns inte i hennes storlek (bara 125 och över).
Nästa gång ska jag vara ute i god tid så jag kan be dom köpa hem fler i hennes storlek

En fråga angående andasfunktionen?

Hur bra är andasfunktionen på de här HW-täckena med nylonfoder? Torkar en våt (t.ex. svettig) häst under dem?

Jag skulle köpa ett horseware amigo :laugh:

Enda täckena som inte skavar på min häst.

En fråga angående andasfunktionen?

Hur bra är andasfunktionen på de här HW-täckena med nylonfoder? Torkar en våt (t.ex. svettig) häst under dem?
Jag personligen skulle under inga omständigheter sätta på en svettig häst ett utetäcke ens om det har fleece insida men det är ju jag.

HW:s täcken kan du sätta på en häst som precis har svettats ja. Inget jag skulle göra men ja de andas tillräckligt bra för det.

HW:s täcken kan du sätta på en häst som precis har svettats ja. Inget jag skulle göra men ja de andas tillräckligt bra för det.

Okej, ta nu inte illa upp, men hur vet du att de andas tillräckligt bra om du inte har prövat?

Har prövat x antal s.k. "andastäcken" (främst med fleecefoder) några få har fungerat tillräckligt bra, resten inte. :devil: Är därför ganska skeptisk mot alla "andas-reklamer" och här gärna vad folk har för egna erfarenheter.

Skulle gärna ha ett med blankt foder inuti eftersom fleecen har en tendens att "glida bak o fastna" samt samlar hår, men är ändå lite skeptisk mot att lägga ett blankt nylonfoder direkt på en våt häst. Kan det inte bli lite "kallt" och äckligt :crazy:.
Givetvis kan man lägga ett annat svett-täcke under, men helst vill jag ha ett enda täcke som fungerar.

Skulle gärna till nästa handla ett HW eftersom de annars är av god kvalitet, men de verkar ju ALLA ha det här blanka nylonfodret. Eller har jag missat nå´n modell?

Jag vet det eftersom jag inte bor helt isolerad helt ensam med endast mina hästar. Bara för att jag inte gör det betyder inte det att jag inte står tillsammans med andra som gör så.

Tycker du det är obehagligt att ha ett underställ när du ska svettas? Nylonfodret släpper igenom fukten på en gång, andasfunktionen bestäms mer av stoppningen.

Sen har ingen av mina någonsin varit fuktig under även om de en dag har haft alldeles för mycket täcke pga väderomslag. Så jag tolkar det som att de andas bra.

Hansbo har 100 g utetäcken med blankt innerfoder. Håller tätt mot regn och snö jätte bra och bra passform. Köpte mitt för drygt 500:-, väl värt det!

Shires.. har ett själv. Haft det i hmmm 4 år nu. Har blekts lite i färgen efter flitig användning. Dock rengtätt och helt trotts häst som lätt river sönder täcken. Glasnsigt innnertyg (sådant som i andra täcken bara sitter vid bogen) i hela insidan av täcket. Jätte smidigt då inget hår fastnar och det inte behövs tvättas så hemskt ofta :D

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 832
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 109
Senast: lomuxx
·
Utrustning Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst... Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som...
Svar
10
· Visningar
1 640
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka