Täcken nu??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 626
M

Maxmax

Jag har börjat fundra på det här med täcken. Det är ju rätt kallt på morgonen. Min häst har eksem och har därför hel pyjamas :) på sig hela tiden. Han blir utsläppt mellan 7 och 7.30 på morgon och får gå in vid 18-19 tiden beror på vädret. Det är en nordsvensk f.d travare. Tycker ni att man borde börja med täcke?
Kan man lägga på ett tunt täcke uppepå eksemtäcket?
Eksemtäcket håller på och bli riktigt trasig nu oxså. Vill inte köpa ett till nu när säsongen snart är över.

Vilket täcke skulle ni rekommendera i mitt fall??

Sv: Täcken nu??

Hästar tål kyla mkt bra om det inte är i kombination med kraftig blåst och/eller regn. Men har du bara regn och vindskydd ute i hagen så klarar din häst sig länge utan täcke. Foder gör ju oxå att de håller värmen mkt bättre, vet ju inte hur du fodrar under alla de timmarna.

Men jag säger nej till täcke om du inte tänker täcka för mindre päls, men då borde du väl börjat för länge sedan. Iaf om du bor hos oss (vars hästar började sätta päls redan i aug när de gick på bete dygnet om).

Ja det är klart dom klarar sig bra utan täcke. Men i vintras hade han så tok långpäls så det gick knappt att få honom ren under allt. Jag vill inte att han sätter så päls i vinter igen dels för att vi tränar.

Maxmax skrev:
Ja det är klart dom klarar sig bra utan täcke. Men i vintras hade han så tok långpäls så det gick knappt att få honom ren under allt. Jag vill inte att han sätter så päls i vinter igen dels för att vi tränar.
Klipp honom då?

Jag har täcke på min nu, regniga/blåsiga dagar. Men egentligen vill jag ha honom så lite täckad som möjligt men ET har sagt att han bör vara det vid sånt väder för hans rygg. Har ett regntäcke med tunnt fleecefoder som andas bra och håller tätt från Alpha Horse

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 515
Senast: mackan
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Scata
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 499
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka