Täcken...storlekar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Benzon_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 519
B

Benzon_lover

Jag vill veta hur storlekarna på olika täckesmärken stämmer med de uppgivna måtten...och ställer därför frågorna: Passade täcket du köpte till din häst? Vilket märke och storlek köpte du/fick byta till?
Vår skall ha strl.130, enligt tabellen men blev rekomenderade att gå upp en storlek, då han är kraftig. Thermotäcket från HÖÖKs i strl 135 sitter kanonbra men det nyinköpta, begagnade, regntäcket från BUCAS, i samma storlek, är enormt...Måste nu sälja det och köpa ett annat men är rädd att få fel igen.

Sv: Täcken...storlekar?

...Nån måste väl ha nåt täcke...? ;)

Ibland passar dom och andra gånger kan dom vara antingen för stora eller små.
Mitt Domani-täcke passar väldigt bra i längden, men går ganska långt ner på sidorna.

Jag har också märkt skillnad i storleken på täckena. Vi mätte våran häst och hon var runt 140 ca och så är hon kraftig. Så vi beställde ett täcke i storlek 145 cm, ett termo master regntäcke. Men det var för långt på henne annars satt det bra.

En del andra täcken i olika märken som har varit i storleken 145 har passat. Så det måste vara lite skilland från märken till märken och så beroer det någ mycket på hur hästens kropp är byggd. :smirk:

Min är också lite skum i storlekarna:

HorseGuard: Köpte 135 men fick byta till 125 för det var alldeles för stort.

HorsePower: Köpte 125, men det är för litet så 135 hade passat.

Shires: Köpte 135 men fick byta till 125.

Event: 135 passar klockrent.

Capriati: 135 sitter jättebra.

Treadstone: 135 är perfekt.

Det är dom jag har tid att skriva nu, men överlag så är 135 bäst på min häst. :)

Tackar, tackar....Med lite mer svar så kan jag nog göra en översikt lver min marknadsundersökning... ;)

Bucas täcken brukar man få köpa en storlek mindre, TM är ganska normala i storleken, me kan vara stora i bogen så att de lättare åker bakom manken ibland.
Shires är oxå större än medelmåttet samt stora i bogen.

chrysler skrev:
Shires är oxå större än medelmåttet samt stora i bogen.
VA? Jag har upplevt det precis tvärtom. Astrånga i bogen. Köpte ett stalltäcke som jag fick lämna tillbaka eftersom det fattades typ en halvmeter...

Dom enda täckena som har "avvikit" storleksmässigt (annars har min häst 145 på alla täcken) är utetäckena från Horseware, där har jag fått gå ner en stl. Innetäckena är dock normala i stl.

nån som har koll på italian stallions storlekar??

Både mitt vbl på 158 cm i mkh & min fjorda på 131 cm i mkh har 135 i täcken.

På varmblodet passar så gott som alla, har Shires, Event, ThermoMaster, EquieTheme, Jacson, Himalaya, HorsePower.
Sedan kan det ju variera i strl, vissa är större än andra, som tex Shires är stora, både fram i bogen & över rumpan(hänger endel på sidorna). Medans ThermoMaster & HorsePower upplever jag som små i strl.

Fjordan är det mer en chansning att köpa täcken till. Hon är så liten/kort & kompakt och väldigt bred fram. 135 är lagomt på längen, annars blir dom för långa, men i regel är dom för små över bogen. På henne passar Shires bäst, gott om plats för bogen.

chrysler skrev:
Bucas täcken brukar man få köpa en storlek mindre.

Så har jag inte alls uppfattat det! Mitt Bucas är 125, och det är som ett ländtäcke i princip! :D Och min häst brukar ha 135, eller ibland 125. Det finns liksom inte en chans att han kan ha det täcket, eller ens en storlek större!

Huntress skrev:
Så har jag inte alls uppfattat det! Mitt Bucas är 125, och det är som ett ländtäcke i princip! :D Och min häst brukar ha 135, eller ibland 125. Det finns liksom inte en chans att han kan ha det täcket, eller ens en storlek större!

:confused: Hm, det var ju märkligt!? Då kanske det helt enkelt är så att vårt täcke är felmärkt, för det är verkligen enormt stort...Vi kanske skulle ta och göra ett byte... ;)

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 216
Senast: Camigween
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 689
Utrustning OBS!!! Detta är ingen annons! Vill bara ha hjälp på vilka märken som kan fungera. Jag är på jakt efter ett fleecetäcke i storlek 135...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka