• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kirmy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 090
K

Kirmy

Alltså, jag blir galen av alla dom här täckena man ska hålla reda på! På stigen till en egen liten ponny snart, och undrar om någon kan ge nåt tips om vilka av alla man ska ha? ;) Tack så mycket!

Sv: Täcken?

Vad är det du menar?
Undrar du hur många täcken man behöver eller vad man ska välja för material? Jag använder flecce som svettäcke, eftersom det suger upp fukten och lägger den på utsidan och vinter/regntäcken som andas, alltså släpper ut luft och inte stänger in hästen så den blir aldeles kokt.
Så här många täcken har jag:
*Ett fleccetäcke, att ha hemma när hästen är svettig eller blöt.
*Ett till fleccetäcke att ha i transporten att ha när det inte är så väldigt kallt.
*Vintertäcke för hemmabruk.
*Vintertäcke att ha som reserv och i transporten.
*Regntäcke att ha bara vid riktigt ruskväder (har inte köpt något än men kommer, köpte ny häst i september)

Hoppas du fick det svar du sökte!

När jag köpte häst så köpte jag till:
2 fleecetäcken
1 ulltäcke
2 stalltäcken
2 utevintertäcken, ett med hals och ett med halvhals. Det med hals var lite tjockare.
1 svettäcke
1 sommartäcke (bucas sunshower)
1 ländtäcke
1 ridtäcke

tyckte det var vad som behövdes just då men man samlar ju på sig mer för var dag som går :angel:

de täcken du behöver just nu är väl kanske

1 stalltäcke
1 fleectäcke
1 ulltäcke
1 regntäcke eller vintertäcke beroende på hur du täckar.

Lycka till :)

Anpassa täcken till individen, vissa behöver inte ha täcke på sig allt förutom kanske efter arbete när de är svettiga, andra fryslortar kan behöva täckas när det är kyligt.

Jag skulle nog gjort så att jag skulle skaffat två regntäcken så att man alltid har ett torrt, ett stalltäcke att ha under på vintern, och så ha ett fleecetäcke och ett ylletäcke, båda med gjordar på, och ha som svettäcken. Men tsv. klarar du dig nog ganska bra med bara ett fleece och ett regntäcke, ett regntäcke vid regn och rusk och ett fleecetäcke, välj gärna ett tjockare eller ett annat fleecetäcke som inte är jätte tjockt, Horseware har t.ex. riktigt bra täcken, Amigo Jersey Cooler kan du ha som svettäcke annars.

Sedan kan du ju köpa fler täcken efter behov. Men i det långa loppet kan det vara bra med ett reserv-utetäcke att byta med vid behov.

grunden kan vara
fleecetäcke
termotäcke
regntäcke

när de e kallt slänger man regntäcket över termotäcket ute

ska du köpa häst nu (och om den behöver täcken) så behövs nog bara ett regntäcke o nåt fleece/svettäcke.

jag tycker man bör ha:
2 vintertäcken (ex ett "bättre" o sen kan man ha ett billigare i reserv)
2 regntäcken (samma här)
jag har även fleecefodrade regntäcken (el tunna vintertäcken) till mina i övergångsperioden (dvs när det är "lagom" kallt, men du kan oxå lägga ett fleecetäcke under regntäcket)
1-2 termotäcken (mina har varsitt tjockare o sen varsitt tunnare beroende på temp.) en del har utetäckena på även inne, men vi byter täcken på våra morgon o kväll. termotäcket kan du ha på hästen i transporten på vintern oxå.
ylletäcke kan va bra att ha på vår o höst, ex i transporten
ett par fleecetäcken att användas som svettäcken, eller i transporten
ländtäcke (vattentätt) när du rider på vintern

Kirmy skrev:
Alltså, jag blir galen av alla dom här täckena man ska hålla reda på! På stigen till en egen liten ponny snart, och undrar om någon kan ge nåt tips om vilka av alla man ska ha? ;) Tack så mycket!

Jag har en islandshäst och har inte så många täcken eftersom dom inte behöver det men jag har

- ett regntäcke som både skyddar mot vatten, andas och värmer.
- några fleacetäcken.
- ländtäcke.

Ja, så mycket har jag. Men man behöver bara typ 2 täcken i början så köper man allt eftersom sedan:idea:

Lycka till med täckehandlandet!:D

vilken storlek på ponny köper du, har en liten (welsh mountin) och har en uppsjö av tecken till denna 115 cm och bara två som hon inte drunknar i, ett evigt bekymmer har någon bra förslag på bra småhästtecken så skriv.

Städade faktiskt bland mina täcken idag, och upptäckte att nordisen har 20 st:o . Inte helt nödvändigt.
Det räcker med ett fleece- och ett regntäcke. till vintern kan du ju skaffa ett tjockare också. Har ni mycket insekter är det skönt för pålle med ett insektstäcke också.

Täcken? Vadå... Man sätter väl inte på sig en dunjacka när man redan har pälsen på sig. Nej allvarligt: Det behövs inte så många täcken och de ska användas med förstånd. Ett rengntäcke när det är grinigt väder, ett fleecetäcke när hästen är svettig eller våt och behöver torka upp och ett vintertäcke om hästen har en tunn vinterpäls. Jag har aldrig täcken på unghästarna och fölstona. Är det riktigt grinigt väder på höst eller vår kan de få ett regntäcke eller så tar jag in dem tidigare från hagen.:D

Om man bor i umeå å det blir upp till -30* halvrakad frysen häst, och dålig ekonomi (prioritera..., inte flera av samma täcke) vad ska man ha då :confused:

Det beror ju på hästen, men om den inte fryser i första taget och är hyper känslig som fler och fler hästar verkar bli i dag :smirk: så skulle jag nog satsa på ett täcke med runt 200 g foder, om hästen ändå står på stall, får ordentligt med grovfoder och har en bra bädd så tror jag inte den fryser då.

Ska du köpa häst nu så behöver du nog inga alls.
Till hösten kanske om din ponny verkligen behöver det, jag anser inte att man ska täcka i onödan men alla gör som de vill.
Här är mina förslag ett bra ulltäcke med bukgjordar fungerar både som svett och transporttäcke, eller när hästen är blöt av annan andledning typ regn. Ullens egenskaper är bra då det värmer även om det är blött.
Ett regntäcke kan vara bra när höststormarna viner.
Tänk på att hästen helst går utan täcke om den får välja själv, fundera på när hästen verkligen behöver täcket, hästar fryser inte av -20 men kan frysa vid snålbläst och regn vid +5

Någon med kallblod som kan ge tips på vilka täcken som behövs? Kommer dressyrtränas och ev tävlas, men mest fungera som hobbyhäst. Vill inte på det viset "skämma" bort med täcken och kommer ej heller klippa hästen.

Jag har täckesnojja så jag har MASSOR med täcken..

Ett fleecetäcke för att ha i stallet
Ett fleecetäcke för att ha om man åker och tränar
Ett regntäcke som är fleecefodrat
Ett regntäcke som är nätfodrat
Ett vintertäcke med halvhals
Ett vintertäcke med helhals
Ett vintertäcke utan hals
Ett termotäcke för att ha i stallet under natten
Ett fleecetäcke med hals
Ett nättäcke
Ett eksemtäcke med hals
Ländtäcke som är fleecefodrat
Ländtäcke som är ullfodrat
Ett ulltäcke
Ett hansbotäcke

Det är ungefär vad jag har till min pålle :)

Njae så där mycket täcken tycker ja inte det behövs, men kanske jag har fel?

Om man har t.ex. ett fodrat regntäcke och har sedan under ett stalltäcke för riktigt kalla dagar. Sedan ett svettäcke och bomulls/fleecetäcke. borde det inte räcka som "grund"? :confused:

Tack så mycket alla som har svarat, jag tror ja har fått lite mer koll nu :)

Tack än en gång :bow:

Du märker snart om hästen fryser, till min fjording som faktiskt är frusen för att vara fjord har jag ett regntäcke till riktiga busväder dagar, Ett ulltäcke om hon är dygnsur när hon kommer in, eftersom denna vinter var riktigt kall med mycket snö och blåsigt köpte jag ett 100grams täcke, men då kom våren så det är inte använt än :bump:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han... 2
Svar
31
· Visningar
1 548
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka