Täckes funderinar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sysh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 562
S

sysh

Jag har en kompis som köpt ett regntäcke från hö*ks. Det finns inte kvar i sortimentet men jag tror att det heter Thermo Master Rain.Men det är inte det blåa utan ett blekt grönt täcke utan Bogveck.
Men det passade inte hästen och nu skulle jag få köpa det för ca. 200 kronor. Nypris är cäl 449 eller ngt.(det passar min häst)
Det är inga bogveck på täcket, hur stor skillnad blir det för hästen med det??
Jag har ett regntäcke från hööks nu som jag är mycket nöjd med. Men det är fleece foder i det och det känns lite för varmt på sommarhalvåret eller ??

Sv: Täckes funderinar

Jag köper inga täcken utan bogveck! De ger hästen mkt större rörelsefrihet och den får inte lika lätt skav heller.
Om du är nöjd med ditt andra och de ligger bra utan att ge skav elelr så, så är de ju bara att satsa på de som du får köpa. Annars skulle jag nog köra på ett helt annat märke, rekomenderar starkt Shires

Jag har såna gröna regntäcken till mina,dom är jätte bra,använt dom i 2 sesonger nu,inte regnat igenom en enda gång.. Lite skav blir det juh,men vilket täcke ger inte skav?

okej=) jo alla täcken ger skav tycker jag med... det är ju bara provat så priset är ju väldigt bra. För något år sedan gick ju alla hästar med täcken utan bogveck så det borde ju funka än idag eller?!?!
Mitt andra regntäcke (av helt annan modell med bogveck) har hållt mycket bra men det är ett litet foder fleece i det så ja tycker det är lite varmt vid regn på sommarn...
ska prova täcket en gång till så att det passar super så kanske jag köper det sen..
Ngn mer som har erfarenhet av dessa täcken ?? bra/dåliga??

Hade ett sådant förut och det regnade det igenom på en gång! Fick inte ens byta..

Okej=) det lät ju inte specciellt bra precis....

ja tycker du ska sattsa på ett shire istället :) ja har de och de är så kalas. aldrig regnat igenom, hållt bra. Jag är nöjd.

sysh skrev:
Jag har en kompis som köpt ett regntäcke från hö*ks. Det finns inte kvar i sortimentet men jag tror att det heter Thermo Master Rain.Men det är inte det blåa utan ett blekt grönt täcke utan Bogveck.
Men det passade inte hästen och nu skulle jag få köpa det för ca. 200 kronor. Nypris är cäl 449 eller ngt.(det passar min häst)
Det är inga bogveck på täcket, hur stor skillnad blir det för hästen med det??
Jag har ett regntäcke från hööks nu som jag är mycket nöjd med. Men det är fleece foder i det och det känns lite för varmt på sommarhalvåret eller ??
Dom täckena finns fortfarande fast nu är dom Royalblåa & har bogveck...fick ett i julklapp...:angel:

Det är den gamla modellen Thermo master rain. Det sämsta med det täcket är att det har INGEN andas effekt. Hästen blir som inpackad i plast påse!

det andra är att ytan på täcket är super kass: ett bett från en kompis i hagen så är hela täcket sönder rivet på en sekund.

skulle rekommendera att lägga de 200 kronorna mot ett bättre och lite dyrare täcke som andas och har bogveck och bättre hållbarhet.

*halvt knapplån*

har ett sånt.
håller med om att det sämsta är att det inte andas alls.
men för oss har det hållt bra, inga skav och har inte regnat igenom.

Hur är det nya täcket då? Andas det? Om det inte andas så är de ju lika bra att ha mitt andra regnrtäcke med fleece(som andas)Vad kostar ett regntäcke från Shire ungefär?? Med bogveck,andasfunktion o.s.v.
Tack för era åsikter ! Jag tror inte att jag ska köpa det billiga täcket, när ni säger så..

Det nya andas. har inte koll på exakta andasfunktionen men det kan du kolla på deras hemsida/katalogen.

Okej=) ... har ingen uppfattning om siffor på andas egenskaper o.s.v. så det säger mig inte så mkt men tack iallafall...

ta reda på vad det står om andas funktionen och posta måtten här, så hjälper vi dig om du vill!. (är lat och orkar inte gå in och kolla själv men posta när du kollat så får du hjälp!)

en del hästar klarar av att ha täcken utan bogveck utan att få skav, Om din häst trivs med täcket och kan röra sej ordentligt så satsa på dem, dom är mycket billigare oftasts, men jag satsar på Bucas, shire & Back on track täcken! :smirk: :banana: :p :)

Om du vill ha ett billigt, bra täcke med bogveck och som andas så kolla på Börjes Himalaya rain utan foder.

Hööks Thermomaster rain för 449 kronor har andasegenskap 3000mvt.
Yttertyg i 420 D nylon. och vattenpelare på 2000mm.

mer info finns på http://www.hooks.se/butik/default.asp
Jag vet inte vad det gamla täcket de har, har för andasegenskap o.s.v. men det kanske är något liknande ?!?!?!

Borjes himalya rain har :
3000 mm (vattenpelare ) och
3000 mvt andas funktion.

Kan ni kanske jämföra dessa tcå täcken för och emot ?!?!?!

Sedan hittade jag ett eksem täcke hos hööks. Jag har en ponny (som inte ska ha regntäcket) som har klåda och lite eksem i man och svans...(lite man kvar efter en sommar) ch svansroten ca. 1 cm strån... Någon som har använt eksem täcke och sett om det fungerat?!?!
Hur hållbart är ett sådant täcke ???
100 procent polyester (svalt?)
För att se täcket snabbt : http://www.hooks.se/butik/default.asp
Kommer d även att köpa flughuvan som hör till...
Vad tror ni om det!!????!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 611
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 148
Senast: Darkie
·
Utrustning Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer