Täckesberoende sto som skall föla

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ZorréZaid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 750
Z

ZorréZaid

Jag har ett sto som skall föla i sommar. Hon är ett engelskt fullblod o har tunn hud. Hon blir vansinnig på insekter, både inne o ute när hon inte har täcke på sig. Det är vårt först föl o jag har inte tänkt på detta innan, det finns ju mkt annat att fundera över...
Funderar på om man sydde om ett täcke så att det inte var ivägen för fölet när det är matdags, men det kanske är olämpligt att ha stoet täckt överhuvudtaget?
Det känns lite trist att låta henne gå bar för hon blir ju inte glad o det kanske går ut över fölet.
Hjälp???

Sv: Täckesberoende sto som skall föla

Prova att ha ett täcke utan gjordar och benremmar! Kanske en svansrem kan funka om den sitter högt och tajt.
Funkar inte om hon rullar sig mkt, vilket hon kanske gör om det är mkt insekter.
Tyvärr väldigt riskabelt med täcken och föl, det är nästan bättre att stoet får lida lite. Ta in henne timmarna insekterna är för elaka.

Det är bara det att hon blir irriterad även inne om hon inte har täcke på sig. De andra hästarna e inte så besvärade av insekterna men jag tror att det beror på hennes tunna hud o kanske lite mer känsliga temperament. Det är värst på kvällarna när solen gått ner så då är hästarna inne, annars börjar hon vandra. Vi bor vid vatten o det e faktiskt ingen hit på sommaren...
Men hon får väl helt enkelt lära sig att gå med rumpan bar...

Gör ett specialartäcke där du klipper och syr lite själv så kan du få ett täcke som fungerar. Eksemtäcke kan fungera också. Kolla lite olika modeller. föl har ju fastnat i mammans täcke, men om man har ett mer tajt så minskas risken.
Om hon har så ont av insekterna att hon vandrar mycket så är risken att du får ett väldigt trött föl som hon "släpar" runt i hagen. Fölen får helt enkelt inte lägga sig när stoet vandrar så mycket. Tycker att man ser för mycket sånt. Antar att du jobbar dagtid annars är det just detta att kunna ta in och ut hela tiden som är det bästa.
Mitt sto(har inget föl än på henne) är också väldigt känslig för insekter så jag har helt enkelt byggt ett vindskydd som är utan fönster och där är väldigt lite insekter. Fungerar ju fint när det är dåligt väder också naturligtvis. Kanoninvestering. Har du möjlighet till det så är det ju en idé.

Men om du tar ett tunnt täcke utan gjordar och sätter en resårgjord runt magen så kanske det funkar även om hon rullar sig? :idea:

du får väl ha täcket på henne ett tag, du vet ju på ett ungefär närdet är dags att föla och då får du låta henne gå utan täcke. ett vindskydd är en bra ide.

Jag tror jag ska prova som du säger att modifiera ett täcke lite. Jag jobbar inte (friår!!! - underbart!!!) så jag kan ju ha full koll på allt hela tiden. Denna sommaren är öronmärkt "fölisen"!!! Ser jag att det verkar vådligt tar jag av henne täcket. Jag är orolig för precis det du beskriver att fölet ska bli lidande. Men hon vandrar inte på dagarna, inte så länge hon har täcke i alla fall...

Liknande trådar

Avel Imorse såg jag att lillfölet på 2,5månad stod o diade på ett annat sto vars föl snart ska flytta...blev först väldigt förvånad och nu...
Svar
11
· Visningar
2 299
Senast: LillaMusse
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 688
Senast: Myelin
·
Avel OBS detta gäller dock inte mitt sto utan en bekants men eftersom jag blev nyfiken så tänkte jag ställa några frågor , Hur skall man...
Svar
0
· Visningar
917
Senast: vinkelina
·
Avel Jag undrar hur ni hanterar era föl? När börjar ni lyfta ben, borsta, binda upp lasta etc? Mitt föl är nu två veckor gammal och jag...
Svar
5
· Visningar
2 077
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka