täckethållare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 113
L

Love_energy

Hej!
Nått tips på hur man kan hänga upp täcke lodrätt i ett stall, nåt hemma byggt exempel?

Sv: täckethållare

okey, för på hööks är dem rätt dyra tycker jag

Vanliga krokar!:)
Jag har ca 5 krokar på en vägg för upphängning av blöta täcken, dom torka jättenbra, fast om dom är väligt blöta kan man behöva ha ngt som dra täcket bort från väggen så att det kommer luft runt om.

jo, men dem ska helt hinna torka till nästa dag, de är torra vid manken om man hänger de så och jättevåta vis svansen..

på vilket säät drar du bort täcken från väggen,,

tycker detta tar alldelles dör mycket plats också..har tre häster

Sätter en stol mellan väggen och täckerna:smirk:
Mina hinner torka till nästa dag, så länge täckerna inte är jätteblöta. Men för att få så pass blöta täcken torra under natten så måste man nog ha torkskåp eller liknande.

Tag tre träribbor, en lång för ryggen, en kort för bogen och en som "stag". Fäst ihop rygg- och bogpinnen i vinkel med staget mellan och skruva fast en galgkrok mitt på bogpinnen.

Sedan knäpper man bogspännet på täcket runt bogpinnen och hänger hela "galgen" i en krok i taket.

Jag har krokar i taket:idea:

Hakar fast ringarna till benremmarna, eller bogspännenas båda sidor i krokarna.
Det ryms många täcken på liten yta och det kommer luft emellan överallt!

Om det är för högt till taket för att sätta krokarna där så kan man göra en planka med krokar och ha den i en hissanordning (modell torkställning över badkar).

I vårat stall har vi gjort så att vi tog lite utrymme från sadelkammaren. En hörndel som vi iaf inte fått plats med så mkt på.

Vi byggde in den och satte på dörr, typ bastu-stuk.
I taket hänger ett rör, modell lite kraftigare. På det röret hänger vi täckesgalgar, köpta på N*rdp*st. Minns inte vad dom kostar, men det var väl omkring 200 spänn, tror jag.

Dom galgarna passar utmärkt i stl till Islandshästens täcken, men till storhästen är dom lite små, täckena hänger liksom väldigt mycket och det blir inte så himla bra, ioch med att vi inte har såå himla högt i tak just här så blir det som en hög med täcke mot golvet.

Därför har vi köpt "nypor" i plast, hade först tänkt skicka efter speciella "täckesnypor" som finns på H*rze har jag sett, men så hittade jag dito fast i plast och testade. Dom fungerar bra. Jag drar liksom upp täcket och nyper fast det i galgen så att täcket kommer ovanför golvytan.

Sedan ställer vi in en fläkt, modell bygg. Fast det går lika bra med en motorvärmare, men det känns säkrare med byggfläkt. Vi sätter på fläkten på kvällen och på morgonen så får hästarna torra och varma täcken på!! Fungerar skitbra!!

Såhär torkar vi täcken:

DSCN1883.jpg

Täckena hänger endera i bensnöre-ringarna eller bogspännena. Bara det sitter tillräckligt högt från golvet så inget täcke hänger ända ner, så torkar båda sidor på samtliga täcken.

Detta kräver självklart någon slags värmekälla, ett element eller liknande så att de torkar helt.

Mitrolle skrev:
Såhär torkar vi täcken:

DSCN1883.jpg

Täckena hänger endera i bensnöre-ringarna eller bogspännena. Bara det sitter tillräckligt högt från golvet så inget täcke hänger ända ner, så torkar båda sidor på samtliga täcken.

Detta kräver självklart någon slags värmekälla, ett element eller liknande så att de torkar helt.

Snyggt, kan man beställa en sån där från dig....;)

Våra hängare

Fällbara (inte fast monterade) sadelhängare som sitter på en svängbar dörr i stallet. När den inte används fäller vi ner hängarna och in med dörren till väggen. Funkar jättebra.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka