Täcke som främjar blodcirkulationen

Ace

Trådstartare
Hej

Jag har en "rygghäst" som lätt blir spänd om han blir kall om ryggen. Att han är extremt varm och helst skulle leva helt utan täcke gör inte saken bättre.

Jag skulle vilja investera i ett täcke som främjar cirkulationen att använda när han har sämre perioder och söker nu erfarenheter av olika modeller.

Jag har provat kompisens Backontrack och använder själv deras produkter men passformen fungerar inte på kusen. Därför har jag kikat på andra liknande och skulle bli jätteglad om någon testat/klämt på dem.

Erfarenheter av andra modeller är också välkommet.

Täcket bör vara tunt, absolut inte tjockare än 100g. Det får också gärna ha glatt foder eftersom alla former av nät/fleece hakar i hans päls och glider bak med kass passform som resultat.

Jag har tittat på:
Bucas therapy rug - älskar "Light-varianten" med nät på sidorna men inte så imponerad av deras passform sedan tidigare.

Premier Equine Nano-tec infrared rug - ser trevlig ut men omöjlig att komma åt och känna på i Sverige?

Horseware ionic - den tunna varianten ser ut att vara en sådan som glider bak?
 
På en sådan häst skulle jag hitta ett täcke med halvhals som låg bra och sen sy fast en ryggvärmare istället. Är tyvärr inte speciellt imponerad av passformen på något av täckena som hävdar att de har någon form av terapieffekt.
 
Tänkte uppdatera den här tråden.

Efter mycket om och men köpte jag i våras ett Bucas recuptex therapy. Jag är jättenöjd. Mycket bättre passform än Back on track och minst lika bra effekt.

Min enda negativa åsikt är att det saknas glatt foder vid bogarna. Dock så har inte hästen fått skav så det är uppenbarligen inget problem egentligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp