Täcken igen, fast ländtäcke nu

F

fia_mstd

"min" häst osm jag är medryttare på skall ha ländtäcke nu när vi rider, eftersom han är klippt. Mycet päls har börjat växa ut igen, så han är ju inte jättekort i pälsen. Jag frågade om han verkligen behöver det då det är plusgrader ute, men det behövde han. Jag ville inte propsa mer, men är det verkligen nödvändigt? När hanrör på sig borde hanväl bli varm ändå? Vad gör man sen då det är 20 minugrader då, två ländtäcken eller? Eller är det jag som inte är van bara! *S* Känner mig ruskigt okunnig idag! *S*

:banana:
 
Ofta har man ju ett tunnare och ett tjockare ländtäcke, beroende på väder och typ av arbete.

När det är plusgrader och inte blåser eller regnar tycker jag att ett täcke känns onödigt, men vissa hästar spänner sig fort när de börjar frysa, och då kan ett täcke vara lämpligt ändå. Lyssna du på vad hästägaren säger, det brukar bli bra då.
 
DEt värkar litte löjligt att ha länd täcke i plus grader.. MAn ska ju inte överdriva, fast din medryttar häst kanske är en sån häst som står inbäddad i täcken dygnet om!!
 
Vill hästägaren att hästen ska ha ländtäcke på tycker jag att du ska ha det. Jag skulle själv bli ledsen om min medryttare inte gjorde som jag vill. Hästar i träning skadar sig mkt lätt och sträcker sig om de inte är tillräckligt uppvärmda. Det är bättre att hästen är lite för varm än för kall.
 
SJÄLVKLART gör jag som hästägaren vill, skulle inte drömma om att göra annat!!!

Men jag skall skaffa egen häst så småningom, men vill lära mig "hur man gör" först, och funderade därför om jag då jag har egen häst måste ha ländtäcke då det är plusgrader om jag själv då kanske inte tycker det känns növänadigt, eller om jag behandlar hästen fel om jag gör så! Skulle kanske ha uttryckt mig tydligare... Tack i alla fall för alla svar! :)
 
Jag börjar använda ländtäcke när det är ett par plusgrader ungefär, på inrådan av min equiatriker.
Han är absolut ingen täckesförespråkare annars, men menar att rygg- och ländmusklerna är såpass känsliga, speciellt när det gäller arbete i kyla, att det är dumt att chansa...
 
Ah, tack, då skall även jag göra det då jag skaffar häst sen nångång i framtiden. Tack! :)
 
Jag har ländtäcke så fort det är minsta risk för att hästen skall bli avkyld. Han spänner till direkt när han blir kall och får REJÄLT ont annars. :(
 
Precis som när det gäller all annan täckesanvändning tycker jag att man framför allt ska ta hänsyn till den enskilda hästindividen. Själv har jag alltid kört den "återhållsamma" linjen och försöker undvika täckesanvändning i onödan.

Jag har aldrig använt ländtäcke, trots tävlande med bra resultat i fälttävlan (ponny, SM/NM-nivå), terrängritt, hoppning och dressyr (häst, MSV-nivå). Inte förrän hästarna varit i god kondition och väl musklade har jag sparsamt använt täcke i hagen vintertid och vid transport och framskrittning för hand. Med en helklippt häst får man kanske resonera annorlunda, men jag vill helst inte heller klippa. Kan bara minnas att vi klippt någon enstaka väldigt lurvig ponny för länge sen . . .
 
Jag har ALLTID ländtäcke nu när pållan är klippt, även om det är plusgrader...har ett tunnare fleecetäcke!
 
Om din häst har täcke på sig annars på dygnet tycker jag du ska ha ländtäcke även när du rider. Hästens muskler är vana vid värme och tar du av det och går ut i kylan så kan hästen reagera på det genom att bli stel osv. Visst blir hästen varm efter en stunds ridning men det kan hända mycket innan dess.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: M-Meduza
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 042
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp