knott, shetlandsponny och täcken.

M

M-Meduza

Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på knott.

Vetrinär tror att utlösande faktorn va att han fick fång och därför blev känsligare.. Det hela gick väldigt fort och vid installningen blev det värre då det va mer insekter vid stallet än borta på betet.. så installning plus hagbyte blev hemskt för den lilla =(.. detta var i oktober och det började bli kallt. minns ej vad det hette det jag behandlade han med.. men det va något jag tvättade med.. (åkte ner till jobbet och tvättade han inne på verkstan där för där var det ju värme och varmvatten). hade innan nu helklippt honom då vet sa att han inte fick bli jättevarm då det skulle bli värre då samt att det var svårt att behandla med all päls. Tvättade han typ varannan dag med någon schampo jag köpte på apoteket. smörjde och sprayade med något spray som skulle vara återfuktande.. tunnt regntäcke på sen nu i vinter (eksemen är självklart borta nu men pälsen har inte återfått sin lyster ordentligt) har han haft ett 300g vintertäcke. Han kliade sig enormt. Bytte box där det inte fanns några direkta kanter att klia sig på..

Detta hoppas jag att han aldrig behöver uppleva igen..

Aldrig haft någon häst i närheten med eksem så jag är verkligen helt ny på området :crazy:..

så nu försöker jag planera våren, sommaren och hösten.

Hästen kommer stå på lösdrift nu framöver, sommartid gå ute på bete med tillgång till utebox. Ska även sätta upp "plastskynken" för att utestänga så mycket insekter som möjligt från uteboxen. Han uppskattade boxen väldigt mycket förra sommaren och både han och halvblodet stod där väldigt ofta i sammabox med dörren öppen..

Sommartid är det inte extremt mycket insekter där.. däremot där han står uppstallad på lösdrift är det nog lite mer.. tyvärr..

men nu till frågan. täcken och dylit.

Täcken kollar jag på Boettseksem täcke. jag lägger gärna ut dom pengarna istället för en massa dyr vetrinärvård sen och en häst som plågas...
men då till frågan. blir han inte väldigt varm i detta? han har enormt tätpäls. Ska jag då hålla han klippt under täcket?
sen ang färg. tänkte på ett mörkt täcke då han är svart. men borde inte det bli varmare? :angel:

sen när det regnar eller bara duggar. då blir ju täcket blött :idea:. och det känns som blöt häst och täcke borde dra åt sig insekter..

vad tror ni då om ett a_igo täcke med hals utan foder??

Funderar även på att använda switch då det alltid funkat på andra hästar här.

så vad tror ni.. Som sagt jag har ingen koll men försöker lära mig. följer islandstrådarna :grin:
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

Jag tycker att du ska använda PROB produkterna schampo + olja schamponera 1-2 ggr per vecka olja varje dag. Jag använder det på min ponny som lider av eksem han går med täcke dom dagarna då det är soligt, annars klarar han sig utan. Jag har aldrig haft en så bra produkt som PROB.
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

det ska jag kolla upp. men samtidigt olja? känns som att om jag är på jobbet och jag smörjt han med olja sen om vädret växlar och det blir sol. är det så bra att ha stekande olja då?
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

har kollat prob nu och det verkar ju kanon. om det nu funkar.. handlat därifrån innan men div andra saker..

någon som har fler tips kanske?
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

det ska jag kolla upp. men samtidigt olja? känns som att om jag är på jobbet och jag smörjt han med olja sen om vädret växlar och det blir sol. är det så bra att ha stekande olja då?

PROB har en även en produkt som heter PROB olja det är den jag menar och inte ren olja:) Den här är inte skadlig i solsken men den motverkar klåda och smörjer så att hästen inte blir torr och spricker i huden.
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

PROB har en även en produkt som heter PROB olja det är den jag menar och inte ren olja:) Den här är inte skadlig i solsken men den motverkar klåda och smörjer så att hästen inte blir torr och spricker i huden.
hehe näh det fattade ja att det inte va ren olja, men vad jag förstått det som så finns det produkter som ändå inte är bra att ha i solljus pågrund av oljan..

men läste om prob och där står det ju att det inte är någon fara:idea:
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

Har 2 shettisar med eksem, och på den ena har jag testat allt (inkl prob) och visst- det kanske lindrar något på henne men det enda som helt hjälper är switch + täcke. Och att sätta på täcket tidigt i vår.

Jag skulle personligen INTE köpa ett mörkt täcke, det blir ju varmare av solen.

Har aldrig varit några problem med att täcket blir blött, de torkar ganska fort. Är dock bra att ha 2 täcken, så man har ett att sätta på medans det andra tvättas/lagas. Har haft den ena på lösdrift också, men där var det ganska öppet och inte så mkt insekter.

Inte heller har jag haft något problem med att pälsen varit tjock och haft täcke på det, är lite jobbigt i pälsfällningstider - hur mkt man än borstar så sitter den mesta av pälsen kvar i täcket! :)
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

Har 2 shettisar med eksem, och på den ena har jag testat allt (inkl prob) och visst- det kanske lindrar något på henne men det enda som helt hjälper är switch + täcke. Och att sätta på täcket tidigt i vår.

Jag skulle personligen INTE köpa ett mörkt täcke, det blir ju varmare av solen.

Har aldrig varit några problem med att täcket blir blött, de torkar ganska fort. Är dock bra att ha 2 täcken, så man har ett att sätta på medans det andra tvättas/lagas. Har haft den ena på lösdrift också, men där var det ganska öppet och inte så mkt insekter.

Inte heller har jag haft något problem med att pälsen varit tjock och haft täcke på det, är lite jobbigt i pälsfällningstider - hur mkt man än borstar så sitter den mesta av pälsen kvar i täcket! :)


då får det bli ett ljust täcke. tanke va ett ofodrat amigo med som han kan ha vår höst också. med hals.. han är ju klippt nu dessutom.

ja.. många ideer. prob låter ju bra hur hälso synpunkt. men sen vet ja att switch har hjälpt mina hästar innan mot insekter..
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

Har 1 äldre shettis med grav eksem från början. Har provat div täcken och smörjor under de åren jag ägt honom.
Har kommit fram till att det enda täcket som andas bra,torkar super snabbt och som verkligen är tåligt och täcker är just Boetts. Inhandla 2 så du kan byta av när det ena måste tvättas och lagas. Behöver inte hålla min klippt mer än på våren.Men då klipper jag bara de mest utsatta ställena. Tvättar honom med Hexocil första gången sen på med Prob olja. Tvättar därefter ca 1-2 gånger i månaden med Prob schampot.Smörjer vid behov. OM det skulle uppstå sår så smörjer jag med Horsol.Täcket behövs tvättas ganska så ofta beroende på hur mycket man smörjer.Jag använder det heltäckande eksemtäcket +huva vilket fungerar jätte bra!
Tänk på att Switch kan ge utslag hos en del hästar bara.
 
Sv: knott, shetlandsponny och täcken.

I dagsläget har jag inte råd att inhandla två stycken tyvärr. (dock är det ju inte riktigt säsong än.. men ett täcke borde torka väldigt fort? Kan ju passa på när det regnar så kan han ha det andra regntäcket? Eller får ja låsa in han i garaget. där e det flugfritt :idea:

har använt switch på han innan (första sommaren när han inte visade några tecken alls på eksem).

Ja jag tänkte om jag klipper han när det är fällning och det framöver (han har dock inte massa päls nu). så bör det räcka under sommaren. men det är som sagt mycket lättare att tvätta och behandla utan 30 mm långa hårstrån :)

Ett boett täcke blir det iallafall. Halvblodets utrustning ska säljas en heldel så ja kan inköpa det den lilla behöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: maddie202
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp