Täcken med bra passform för Islandshäst!

Gullan86

Trådstartare
Jag tycker att det är svårt att hitta täcken som passar och sitter bra på just islandshästar.
Ofta är täckena anpassade efter taniga ponnyer med smal bog och smal hals vilket islandshästarna väldigt sällan har.

Jag har ett bucas täcke som är för smalt i halsen, ett börjes täcke som sitter åt :devil: jättekonstgt i halsen det med och oftla glider täcken bak med och sitter allmänt illa. Mitt hööks täcke glider bak och sitter åt kring bogarna


Det ända täcke som hittils suttit perfekt utan att röra sig det minsta är mitt shires täcke.

Jag behöver bra täcken nu när min islandshäst är helklippt på lösdrift, kan ni rekomendera några bra (men billiga) märken som håller vätan osv.
Vad för slags foder tycker ni är passande?

Har haft regntäcke när det är över 10 plusgrader sedan under det tills det blir minus 5 kanske så har han ett 100grams fodrat regntäcke och så när det är kallare har han vintertäcke på 300gram.

men tycker nästan 100grammet är lite för tunnt ibland och 300grammet är för varmt nästan om det inte är -20 typ.

Nu blev han klippt sent i år så 300grams täcket kommer troligen behövas tidigare, hur tjocka täcken finns egentligen för man måste ju ha något mer att ta till om det blir extremt kallt.

Han har tillgång till lösdrift men går ju alltså med täcket dygnet runt så det måste sitta bra och hålla vätan bra och värmen såklart.
Ska inte behöva springa och rätta till det hela tiden.
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 589
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Shixle
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 635
Utrustning Hejsan, skulle vilja skaffa ett nytt, kanske lätt stoppat regntäcke för lilla WM ponnyn. Hon är liten men kort och bastant hals och bog...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp