"Ryggtäcke" under regntäcke

Shixle

Trådstartare
Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten. Är dock i en grönaktig färg, så har ju varit för varmt att använda det nu så blir väl att jaga ett rent flugtäcke till nästa år.

Men, täcket är typ ofodrat. Mjukt på insidan är det nog, men inte nån större barriär mellan hästrygg och regn.
Moder hade en häst som blev så extremt kall av att haft ofodrat regntäcke att han knappt gick få in i stallet, (för typ 25 år srn..)så man blev som avskräckt. Har dock inte haft regntäcke på evigheter..

Nuvarande hästen är en varmblodstravare på 15år som jag fått låna, och han är fortfarande lite öm i ryggen sen dom som hade honom senast (opassande sadel tydligen) och inte jättemusklad, så nu känner jag mig ju betydligt nojjigare om blöt- å kallväder än vad jag gjort med kallblodstravarna vi har...

Jag har ett ofodrat regntäcke (knallrött, skitsnyggt!) som jag köpte till förra hästen (kallblodstrv) som såklart rev sönder kantbandet bak det första han gjorde. Det ligger ok på nya trots att han tyo inte har några bogar alls, kanske att man ska försöka kila ihop halsen lite. Till det täcket har jag gott om tunna fleecetäcken att lobba in under.


Problemet är hur jag ska göra med regn/flugtäcket. Fleece under det känns ju sisådär. Dels blir det ju blött i sidan om det regnar, dels alldeles för varmt, och dels så tappar man ju effekten av nätsidorna.

Är det någon som vet av något slags ryggtäcke? Tänker typ BoTs ryggvärmare (hur sugen blev man inte på den..) men tunnare.
Att sy fast nått känns ju lite lagom risky iom att jag vill ju att det ska hålla tätt..

Kommer t.ex en tunn filt lagd över rygg/kors fäst med täckesgjord att ligga kvar under ett täcke?

Skulle ett billigt fleecetäcke som man helt sonika klipper till för att passa under + gjord funka bättre iom att det sitter runt bogen?


Måste väl erkänna att jag inte provat ha honom med ofodrat täcke i regn, men känns ju lite oshysst att prova för å se om han får ont x) har ju inte varit några värre kallregn än heller, annat än typ förra veckan, och då fick dom va ute å härda och sen sova inne.
Tänker ju typ för att kunna hålla honom varm å torr om det skvättar och man tänkt he sig ut senare?

Tacksam för alla tips! Börjar vara halvless på att googla täcken...
 
Jag använder mina sådana flugtäcken när det är över 8-10 plusgrader och mina hästar inte är i den hagen där lösdriften är. Aldrig när regnet öser ner i dagar utan de där dagarna då regnet öser en timme och sedan strålande sol en timme också upprepas det så hela dagen. Då är de jättebra. Båda mina känsliga över ryggen men för dem räcker det att de slipper bli blöta när temperaturen trots allt är ganska okej. Helt ofodrade (lätta!!!) regntäcken använder jag när regnet öser ner hela dagen och det ligger mellan 5-10 plusgrader. Sedan behöver min ena lite fodring (50 gram) medans den andra inte behöver det förren neråt 5 plus och hon är lika bekväm i 50 gram ner till 5-10 minus medans den andre behöver bra mycket mer när det blir så kallt.

Det är farligt att övertäcka hästar också så att ta på mer än ett tunt regntäcke när solen då och nu värmer upp rejält kan faktiskt vara farligt. Känn på din häst ofta är mitt tips och om det verkligen behövs mer värme, köp riktigt tunt ylletyg och sy på över ryggen på täcket.
 
Tack för svar!

Jamen då borde jag ju kunna låta honom ha bara det när det blir sådär lite smådrygt väder!

Ja, är ju rädd för att övertäcka, sen så vill jag ju att han sätter päls oxå.
Dom ska gå med lösdrift i vinter, men med möjlighet att ta in dom om det blir riktigt skitväder. Kommer dock inte ha fri hö giva då stallkompiser aldrig slutar äta.. är en ung kallblodstravare som är rejält buntad, så hon kommer att vilja ha honom ute så mycket det går. Jag vill oxå ha ute då min är dryg att mocka åt, så kommer väl att bli att han får ha lite täcken i vinter.

Blir väl att hoppas på skitväder snart då så jag får provtäcka å känna på honom.

Min förhoppning med regn/flug va ju just detdär med att det ska räcka när det är detdär omväxlande vädret där ett helt regntäcke känns lite overkill, så skönt att jag va typ rätt ute :P

Blir att spana ut ett heltäckande ljust flugtäcke åt honom till våren; han är känslig mot all ohyra och täcke känns ju bättre för alla än att fortsätt dränka honom i flugspray... i år har det mest varit stök med benen på honom, va tydligen lite väl helklippt i mars innan han kom till mig i juni -.-
 
De täckena är gjorda för att användas på sommaren när det är för varmt för vanligt regntäcke.
 
använder mitt om det är risk för skurar vår/höst eller lite ljumma sommardagar. Annars är det regntäcke som gäller vid ihållande regn, om det inte är runt 20 grader då.
 
Gjorde en utgrävning bland alla täcken igår, och hittade såklart det där nät med fleece som jag visste kom med pållen. Men det är 145 o.O är ju sprucket i sömmarna över bogen. Fattar inte vad dom tänkte. Sen så va de och även det andra fleecetäcket helt fulla med klippt hår. Antar att det är fällning på den klippta pälsen? Men iaf inget som jag vill vara i närheten av :C

Men hittade några fleecetäcken som låg hyfsat ok iaf. Regntäcket som jag ska laga kantbandet bak på ligger ok. Skulle väl inte skada att ta in det like uppe i nacken, men känns ju lite halv-risky..

Har ju varit bortskämd innan med att modern är hem på lunchen och kan antingen täcka lr lobba in dom, men nu ska hästarna flytta till mig, så blir det att ha mer framförhållning.. suck.
 
Jag tillhör dem som inte tycker om att ha fleecetäcke under utetäcken. Fleece fastnar och hakar tag i pälsen, de åker bak och stramar över bogen och blir allmänt obekvämt att ha en hel dag i hagen.
Jag har i stället utetäcken i varierande tjocklek för att passa efter väderlek.
Handlar det om få dagar per säsong är det kanske inte hela världen, men att ha fleecetäcke under utetäcke regelbundet är inget jag rekommenderar.
 
Jag tillhör dem som inte tycker om att ha fleecetäcke under utetäcken. Fleece fastnar och hakar tag i pälsen, de åker bak och stramar över bogen och blir allmänt obekvämt att ha en hel dag i hagen.
Jag har i stället utetäcken i varierande tjocklek för att passa efter väderlek.
Handlar det om få dagar per säsong är det kanske inte hela världen, men att ha fleecetäcke under utetäcke regelbundet är inget jag rekommenderar.
Känner lite så oxå. Skulle vilja ha något som är glatt närmast inpå, men så svårt å veta vilka vikter på täcke han kommer att behöva. Så mycket knöligt med nya hästat x)

Sen så verkar han vara mysko byggd i bogen o.O iaf enligt de täckesmodellerna vi provade.. allt stramar, även när det är tight lr gott om plats i halsen.
Man börjar ju överväga att sy nått enkom åt honom, men då säger nog symaskinen stopp vid mer än två lager tyg..
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Freazer
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 130
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp