M

maiden

I vinter ska jag försöka ha så lite täcken som möjligt på min häst och undrar över hur ni gör och så.
Han är i full gång med fällningen av sommarpälsen redan nu. Är en vbl ridtravare. I blivande stallet kommer han bara att kunna få mat två gånger om dagen om jag inte kan fixa något annat, iaf under den kallaste tiden, så då behövs det täcke för att hjälpa till med värmen.
Jag vet ej exakt hur jag ska göra, han är inte jättefrusen av sig men är inte den hästen som sätter en björnpäls direkt :smirk:
Förra vintern så bytte vi tävke efter hur kallt det var från dag till dag. Ungeför såhär:
under +5= regntäcke
under -3= vintertäcke.
Kan ju kanske skippa vintertäcket och bara ha regntäcket, varje dag när det är under 0 grader, eller när det regnar då :smirk:?
Ja, jag är fundersam som sagt och undrar hur ni gör, ni som har lite mindre täcken på.
 
Vid så låga gradantal kan man tro din häst är superfrusen av sig...Vid minus 3 grader är det ju varmt. Jag slänger sällan på täcke under -10 grader..och knappt vid -15 heller. Lös ditt fodringsproblem genom fri tillgång....
 
Står hästen i kallstall eller vilken temp kommer det att vara, och vilka tider kommer han stå inne?

Han kan minsann sätta päls om du bara låter honom göra det.. Mitt fullblod såg ut som en isbjörn i vintras, hon stog då i utebox. Hon har normalt väldigt lite päls, så det var verkligen annorlunda att se henne sådan.

Jämför själv:
Vinterskrud
Sommarskrud

Så om han bara får päls och kan ställa sig under träd etc ifall det blåser, så klarar han sig gott utan täcke. Men om det snålblåser och regnar/snöar, då vill de flesta ha iaf ett vindtygstäcke(regntäcke). Annars tycker jag inte att du ska behöva täcka om det inte är mer än -5 el -10. (beroende på pälsen etc)
 
Har som mest regntäcke på henne ute, då hon inte fryser men så har hon vindskydd att gå in i.

Det räcker rätt bra med två regntäcken så man har ett torrt och sen ett fleecetäcke man kan lägga under om det är riktigt kallt.
 
Sv: Täcken

jag har oxå en häst som sätter knappt nån vinter päls så ett år bestämmde jag mig för att försöka med att få henne att sätta lite mer päls just för slippa alla täckes problem och resultatet i det vart att hon blev sjuk!! så nu kör vi med full täckes beklädning!!
 
Sv: Täcken

Trist med stall där hästarna inte kan få mat fler gånger om dagen. Det skulle jag aldrig acceptera för mina hästar. :mad:

Menmen.. nu står du ju där du står och får anpassa dig till det och mitt svar på din fråga blir därför: skaffa dig ett regntätt täcke som andas och som är klätt invändigt med fleece. Oftast behöver man inte något varmare sen på vintern heller. På hösten har du det bara på när det är kallt och FUKTIGT (exempelvis vid ihållande regn) och sen får du ha koll på din häst och se om den fryser så du vet var gränsen går för att behöva ha täcke ute dagligen?

/JES
 
Sv: Täcken

Mitt fullblod går på lösdrift utan täcke.

Förra vintern stod hon inne 8 timmar på natten och då fick hon täcke inne om hon var blöt då hon kom in, fick då alltså ett vanligt svettäcke på sig.
Om man bara låter bli att börja med täcke på hösten så brukar det inte vra några problem, de sätter päls och får de bara tillräckligt med mat så klarar de sig.
Mina får påfyllning med mat 1-2 gånger om dan, ger så att det ska räcka till nästa fodring. Så att fodra 2 gånger om dan behöver inte vara ett problem. Bara man ger tillräckligt mycket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 467
Senast: fejt
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 561
Senast: Emine
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 949
Senast: mackan
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp