Tändvätska

Vi har sotaren ute en eller två ggr per år. Veden är torr, har legat under tak ett halvår och i huset 1-2 dagar. Vi brukar tända med lite späntor och braständare. Har luckan lite halvöppen för bättre drag.

Är det något mer man kan göra?
Tidningspapper (lite näver om man har) och vedträn luftigt lagda ska räcka. Annars är det nått galet.

Har under alla mina vedeldande år aldrig behövt mer än så, för att göra upp eld.
 
Vi har sotaren ute en eller två ggr per år. Veden är torr, har legat under tak ett halvår och i huset 1-2 dagar. Vi brukar tända med lite späntor och braständare. Har luckan lite halvöppen för bättre drag.

Är det något mer man kan göra?
Under tak i ett halvår, betyder det att den inte låg kluven och klar under sommarsäsongen?
 
Tidningspapper (lite näver om man har) och vedträn luftigt lagda ska räcka. Annars är det nått galet.

Har under alla mina vedeldande år aldrig behövt mer än så, för att göra upp eld.
Det är björkved så näver finns. Brukar även ta en näve av späntor + näver som kom med veden.
 
Vi har sotaren ute en eller två ggr per år. Veden är torr, har legat under tak ett halvår och i huset 1-2 dagar. Vi brukar tända med lite späntor och braständare. Har luckan lite halvöppen för bättre drag.

Är det något mer man kan göra?
Jag är inte tillräckligt insatt för att ge utförliga råd och svårt att säga något alls utan att kunna något om eldningssystemet i sig. Men jag tänker om det är något som inte är tillräckligt sotat eller något spjäll som inte fungerar och inte öppnas helt.

Har det alltid varit som nu?
Har ni rådfrågat sotaren kring problemet?

Vi hade ett problem med draget i vedspisen uthyrningshuset, det kunde sotaren lösa åt oss efter kontakt kring just det. De gjorde då gjorde en noggrannare kontroll och rengöring av den vedspisen.
 
Vi hade sotaren ute en extra gång när det rök in för ett par år sedan och då blev det bättre efteråt. Nu har jag fått igång det och då brinner det bra. Ingen smutsig rök heller när det väl brinner. Det är bara det att det är ett h-vete att få igång.
 
Intressant det där med stearin, såg nåt tips om att göra tändkuber av kottar doppade i stearin men tänkte det kanske inte va så bra att ha stearin i kaminen, men jag antar att det försvinner helt i den värmen?
Stearin är väl jättevanlig att tända med?

LSS dagverksamhet här säljer tändbollar. Deär gjorda av strimlat tidningspapper (tror det är kört i en dokumentförstörare?) som de doppar i smält stearin. Aningen mindre än en tennisboll.
Funkar kanonbra.

Jag har använt krossade stearinstumpar. Lägger mellan tidningar och hamrar sönder. Häller lite av smulet på en tidningssida som jag skrynklar ihop

Stearin brinner ju upp när man eldar ett ljus. I kaminen är det betydligt varmare!
 
Tidningspapper (lite näver om man har) och vedträn luftigt lagda ska räcka. Annars är det nått galet.

Har under alla mina vedeldande år aldrig behövt mer än så, för att göra upp eld.
Du får aldrig surgubbar i din skorsten?
Jag märker tydliga skillnader på om det är högtryck eller lågtryck. Kan vara ett helvete att få eld i mina tre eldstäder vid lågtryck. Annars "springer de igång"
 
Vi hade sotaren ute en extra gång när det rök in för ett par år sedan och då blev det bättre efteråt. Nu har jag fått igång det och då brinner det bra. Ingen smutsig rök heller när det väl brinner. Det är bara det att det är ett h-vete att få igång.
Har du ett lågt hus? Det har vi, och därmed en kort skorsten vilket i sin tur ger dåligt drag. Vår kamin kan vara rätt utmanande att få igång ibland!
 
Jag ser det som att jag kränker min person, om jag inte lyckas tända en grill eller kamin eller öppen eld på en enda tändsticka.
Utan tändvätska. Eller stearin. Eller tjockolja.

Man får det att börja brinna genom att arbeta med eldens fysik, istället för att arbeta mot den.
 
Har du ett lågt hus? Det har vi, och därmed en kort skorsten vilket i sin tur ger dåligt drag. Vår kamin kan vara rätt utmanande att få igång ibland!
Nja. Det är två våningar högt 7 meter till nocken tror jag. Men vi köpte inte ved av vår vanliga leverantör utan av en lurifax tror kanske inte ved var helt torr.
 
inte ved var helt torr.
Problem 1.
Om veden inte är torr, så behöver den en högre starttemperatur för att fatta eld.
Se'n går mer energiinnehåll i veden åt till att torka veden istället för att skapa värme, så att veden kan fortsätta att brinna.

Det här vet ju varenda människa. Men ändå försöker folk elda med fuktig ved - jobba mot eldens fysik.

En bieffekt är dessutom att man ber om att den ofullständiga förbränningen i framtiden ska skapa soteld i ens skorsten.
 
Problem 1.
Om veden inte är torr, så behöver den en högre starttemperatur för att fatta eld.
Se'n går mer energiinnehåll i veden åt till att torka veden istället för att skapa värme, så att veden kan fortsätta att brinna.

Det här vet ju varenda människa. Men ändå försöker folk elda med fuktig ved - jobba mot eldens fysik.

En bieffekt är dessutom att man ber om att den ofullständiga förbränningen i framtiden ska skapa soteld i ens skorsten.
Jo fast i år var det ganska svårt att få tag på ved. Vår vanliga leverantör hade redan sålt slut så vi fick ta en annan. Han sa att veden var torr men det verkade vara lite blandat.
 
Jo fast i år var det ganska svårt att få tag på ved. Vår vanliga leverantör hade redan sålt slut så vi fick ta en annan. Han sa att veden var torr men det verkade vara lite blandat.
Det är ju en ursäkt, god som någon.
Men, ärligt talat så skiter din eld i det.

Den konstaterar bara att den är lite för fuktig, och lägger lite för mycket av sin inneboende energi på att torka upp sig, med en ofullständig förbränning som följd.

Brinner dåligt, det måste till mer tändvätska! säger amatören.
 
Om det nån gång är dåligt drag/undertryck renderar inte det att något annat än tidningspapper, näver och ved behövs.
Den surgubben jag hade i kaminens skorsten gav sig inte så lätt. Jag fick faktiskt inte bort den förrän vädret blev mildare.
 
Också läst nånstans att stearin inte är bra för en kamin. Minns dock inte vad det var. Använder "tändpåsar" och har sällan problem att gå fart på veden med dom.
Tändpåsar med paraffin funkar utmärkt, luktfritt, rökfritt, stabilt och ofarligt.

Grundproblemet är dock att veden måste vara torr, bättre att låta den fuktiga veden torka färdigt än att försöka elda upp den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 124
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 793
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp