Tänker ni på säkerhet vid val av färg på badkläder?

Red_Chili

Trådstartare
Förra året var jag och partnern ute och snorklade i sjön flera gånger. Det var underbart. Jag insåg dock snabbt att han i sin svarta våtdräkt ofta syntes dåligt under vattnet, som den gången han på skoj dök och simmade under mig, då såg jag honom inte i periferin utan först när han var rakt under mig. Vi kollade sedan lite på hur tydligt olika färger syns i vattnet, och kunde konstatera att det är stor skillnad.

Nu fick jag på facebook en påminnelse igen. Den var främst riktad till barnföräldrar, men jag känner att det kan vara väl värt att tänka på för alla. Det jag såg var bilder som illustrerar hur väl olika badkläder syns under vatten beroende på just vilken färg de har.

Ur säkerhetssynvinkel tänker åtminstone jag att det kan vara klokt att ha något som gör det lätt för andra att se mig. OM det skulle hända något som gör att jag behöver räddas. För olyckor händer ju tyvärr. Jag kommer pga detta försöka hitta nya badkläder innan sommaren, i "säkra" färger även om det inte är de färger jag annars skulle valt på kläder.

Har ni någon tanke på det här när ni väljer badkläder till er eller era barn?
327043293_959708372079449_5633875314558318964_n.jpg

327073235_1207496449849925_3299733029534870799_n.jpg
 
Jag har inte tänkt så mycket på det till mig själv, men har bl a en bikini i någon slags neonrosa/korall. Den syns nog bra.

Men, jag tänkte på det med starka färger till barn när jag var vid den (stora) kommunala badplatsen i somras. Någon förälder hade klätt sina barn i neonfärger och de var nästan självlysande. Nu har jag inga barn själv, men jag reflekterade över att om jag skulle haft några, hade jag sett till att de syntes lika bra som dessa barn gjorde. Enormt stor skillnad mot "alla andra" i mer neutrala/mörka färger.
 
Jag brukar klä mina barn färgglatt i situationen där jag vill kunna se dem både om det skulle hända något eller för att kunna skilja ut dem bland en massa andra, t.ex stranden, skidbackarna mm.
 
Så som jag badar, nej. :laugh: (Simmar max fem tag, sen går jag upp igen.)

När jag kör båt förbannar jag folk som inte har färgglad badmössa när de simmar mellan kobbar där även båttrafik går. Det är helt omöjligt för mig att se om det är en fågel, säl eller människa, om jag ens ser något alls mellan vågorna, om det ligger ett mörkt huvud och guppar bakom nästa sväng.

Varselfärgad mössa på om man simmar, boj och flagga om man dyker eller snorklar där båtar får köra!
 
Jag har aldrig tänkt på det, nej. Däremot är jag oerhört irriterad på att baddräkter i större storlekar nästan bara finns i svart. Det blir en jättefin kontrast mot en blekfet kropp.... :meh: Så jag är glad för att ha lyckats hitta badkläder som har färg överhuvudtaget...
 
Jag tänker inte på det, men så badar jag mest inomhus också. Eller ligger och plaskar precis i kanten av sjön.

Jag syr mina badkläder själv, och jag älskar färg. Min senaste kreation är solgul med färgglada prickar.
 
Nu är mina barn typ vuxna och väljer själv, men jag hade faktiskt ingen aning. Min egen baddräkt är svart med vita prickar, lite förstor, speciellt om skinkorna så när jag känner att min ekonomi tillåter så får jag byta. Ska ha färgen i åtanke vid byte :)
 
Jag har aldrig tänkt på det, nej. Däremot är jag oerhört irriterad på att baddräkter i större storlekar nästan bara finns i svart. Det blir en jättefin kontrast mot en blekfet kropp.... :meh: Så jag är glad för att ha lyckats hitta badkläder som har färg överhuvudtaget...
Jag ser ut som en prickig svart badboll när jag kommer så förstår vad du menar!
 
Nej, det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Min man ägnar sig en hel del åt (våg)surfing och i princip alla kläder och tillbehör som säljs för det är svarta eller mörkblå/grå (såvitt jag sett i alla fall). Han har två våtdräkter, en för sommaren och en för vintern, och båda är helsvarta. Känns ju lite dumt, nu när jag tänker på det. Hans surfbräda är lite neonfärgad på sina ställen, men det vete sjutton om det inte är mer tur än genomtänkt design.
 
Jag tänkte på det när mina var så små att de hade solkläder på sig vid bad. Jättepraktiskt för att alltid snabbt kunna identifiera dem där de tultade runt bland massa andra ungar.

Simmar jag lite längre och seriösare har jag en knallgrön badmössa på huvudet, då syns jag på långt håll.
 
Jag brukar köpa färgglada badkläder till mina barn - då ser jag även dem på långt håll om de tex leker på stranden/grönområdet.

Lite OT, men samma sak när det kommer till skidåkning. Köper overaller med starka färger så de syns ordentligt!
Många köper svarta/vita hjälmar men jag vill även ha färgglada hjälmar. Gärna i neonfärg, så syns de i alla väderlekar - även om det är tex dimma.
 
Har inte tänkt på det vid bad, men vid ensamridturer i skogen har jag försökt ha färger på mig. Eller reflexväst. Om jag skulle hamna i buskarna nånstans så syns jag iaf 😜
Jag hänger också på mig reflexväst när jag cyklar i skogen ifall jag råkar ha svarta kläder. Har satsat på färggladare cykelkläder även på landsvägen, i rent överlevnadssyfte.
 
Har hängt en del med skibums, som kör mkt offpist i områden för lavinfara. Dom har gärna knalliga neon färger på sig just för att kunna bli hittade om det händer en olycka. Har tänkt på det när jag klär mina barn om vi ska iväg till där jag vet det är mkt folk och jag vill kunna få syn på dom snabbt om dom sticker av. Dom är fortfarande så små att vi i princip följer bredvid konstant om vi badar men är faktiskt inget jag tänkt på än just vid bad men tar det definitivt med mig vidare till när dom ska ha nya badkläder,, även till mig själv när jag tänker efter. 👍
 
Bra tråd!

Det där med färger gäller ju i så många sammanhang. T.ex löpare, rullskidåkare och cyklister efter vägen, folk (alla) som är i skogen av olika anledningar.

Men just vid bad är det nog inte så många som tänkt på färgers förändring i vatten, och bra bilder som illustration @Red_Chili :up:
 
Nej, det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Min man ägnar sig en hel del åt (våg)surfing och i princip alla kläder och tillbehör som säljs för det är svarta eller mörkblå/grå (såvitt jag sett i alla fall). Han har två våtdräkter, en för sommaren och en för vintern, och båda är helsvarta. Känns ju lite dumt, nu när jag tänker på det. Hans surfbräda är lite neonfärgad på sina ställen, men det vete sjutton om det inte är mer tur än genomtänkt design.
Nu är det väl inte så relevant där ni bor, men jag kan tänka mig att surfare på platser som Australien, Sydafrika, Kalifornien och Hawaii gärna klär sig i mörka färger eftersom varma, klara/neoniga färger kan attrahera hajar.
 
På 1980-tal och tidigt 1990-talvar neon färger väldigt vanligt på dykutrustning. Senast jag kom i kontakt med sådant, var allt svart och blått - allt annat var "fult"

PS ex-svägerskan som jobbade för polisen hade gärna sett förbud mot murriga färger på campingkläder. En orange eller skär jacka ser de från helikoptern
 
Nu är det väl inte så relevant där ni bor, men jag kan tänka mig att surfare på platser som Australien, Sydafrika, Kalifornien och Hawaii gärna klär sig i mörka färger eftersom varma, klara/neoniga färger kan attrahera hajar.
de flesta hajar är färgblinda. Det hajar reagerar på är kontraster. Så så lite kontraster som möjligt. Kanske det du menade men ville förtydliga :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp