Tänker ni på säkerhet vid val av färg på badkläder?

Vi som simmar långt, oftast ensamma, i öppet vatten brukar ha en simboj på släp. Det är en orange uppblåsbar liten boj som man fäster i en lina kring midjan. Man märker inte av den när man simmar. Den brukar också ha en ficka för t.ex. bilnycklar. Väldigt praktisk. Den fungerar dessutom lite som flythjälp om nåt skulle hända därute och man behöver hålla i något, om så bara rent psykologiskt. Plus att den syns på långt håll. Finns i alla simbutiker!
 
Förra året var jag och partnern ute och snorklade i sjön flera gånger. Det var underbart. Jag insåg dock snabbt att han i sin svarta våtdräkt ofta syntes dåligt under vattnet, som den gången han på skoj dök och simmade under mig, då såg jag honom inte i periferin utan först när han var rakt under mig. Vi kollade sedan lite på hur tydligt olika färger syns i vattnet, och kunde konstatera att det är stor skillnad.

Nu fick jag på facebook en påminnelse igen. Den var främst riktad till barnföräldrar, men jag känner att det kan vara väl värt att tänka på för alla. Det jag såg var bilder som illustrerar hur väl olika badkläder syns under vatten beroende på just vilken färg de har.

Ur säkerhetssynvinkel tänker åtminstone jag att det kan vara klokt att ha något som gör det lätt för andra att se mig. OM det skulle hända något som gör att jag behöver räddas. För olyckor händer ju tyvärr. Jag kommer pga detta försöka hitta nya badkläder innan sommaren, i "säkra" färger även om det inte är de färger jag annars skulle valt på kläder.

Har ni någon tanke på det här när ni väljer badkläder till er eller era barn?
327043293_959708372079449_5633875314558318964_n.jpg

327073235_1207496449849925_3299733029534870799_n.jpg

Ja, jag har faktist tänkt på det till sonen, speciellt när vi åkt utomlands. Har haft neongula, neonorange, och neongröna badbyxor till honom. Även någon skrikig färg på t-shirten. Absolut ur säkerhetssynpunkt, dels i vattnet men också på stranden.
 
Nu är det väl inte så relevant där ni bor, men jag kan tänka mig att surfare på platser som Australien, Sydafrika, Kalifornien och Hawaii gärna klär sig i mörka färger eftersom varma, klara/neoniga färger kan attrahera hajar.

de flesta hajar är färgblinda. Det hajar reagerar på är kontraster. Så så lite kontraster som möjligt. Kanske det du menade men ville förtydliga :D
Hade ingen aning om något av detta! Vi googlade faktiskt det här med färgen på våtdräkter och lärde oss att det främst har med "heat retention" och "UV resistance" att göra. Samt mode, såklart... 🙄 Ska tydligen också ha varit den billigaste färgen att tillverka i, åtminstone förr i tiden.

(ber om ursäkt för svengelskan, orkar inte riktigt översätta :o)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Förra året var jag och partnern ute och snorklade i sjön flera gånger. Det var underbart. Jag insåg dock snabbt att han i sin svarta våtdräkt ofta syntes dåligt under vattnet, som den gången han på skoj dök och simmade under mig, då såg jag honom inte i periferin utan först när han var rakt under mig. Vi kollade sedan lite på hur tydligt olika färger syns i vattnet, och kunde konstatera att det är stor skillnad.

Nu fick jag på facebook en påminnelse igen. Den var främst riktad till barnföräldrar, men jag känner att det kan vara väl värt att tänka på för alla. Det jag såg var bilder som illustrerar hur väl olika badkläder syns under vatten beroende på just vilken färg de har.

Ur säkerhetssynvinkel tänker åtminstone jag att det kan vara klokt att ha något som gör det lätt för andra att se mig. OM det skulle hända något som gör att jag behöver räddas. För olyckor händer ju tyvärr. Jag kommer pga detta försöka hitta nya badkläder innan sommaren, i "säkra" färger även om det inte är de färger jag annars skulle valt på kläder.

Har ni någon tanke på det här när ni väljer badkläder till er eller era barn?
327043293_959708372079449_5633875314558318964_n.jpg

327073235_1207496449849925_3299733029534870799_n.jpg
Från och med nu kommer jag definitivt välja andra färger.

Visst syns orange och ljusgrön bäst?
 
Nu är det väl inte så relevant där ni bor, men jag kan tänka mig att surfare på platser som Australien, Sydafrika, Kalifornien och Hawaii gärna klär sig i mörka färger eftersom varma, klara/neoniga färger kan attrahera hajar.
Fast det borde vara tvärtom om det alls gör skillad? Naturliga byten för hajar är ju mörka, strömlinjeformade siluetter. Därför surfare ofta är de som råkar illa ut när hajen blir nyfiken och tänker mat.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp