Tävla i värmen

Tack för tipsen! Salt i fodret får hästarna alltid, och en hink mash till kvällen som nämnts tidigare, den här damen dricker dock inte bara vatten på bortaplan. Hur mycket mash bör jag få i henne under dagen, går det att säga på ett ungefär?
Kommer starta två hoppklasser, sparsamt med framridning och -hoppning pga värmen så det blir ju inga långa eller särskilt hårda pass egentligen. Det är mest åkandet som oroar mig.

Transporten har ljust tak, och vi har termometer i den. Dock ingen trådlös så temperaturen när vi åker vet jag inte, men när jag kollade idag några minuter efter vi stannat var det typ lika som ute (dvs knappt 30).

Vätskeersättning till mig själv MÅSTE jag komma ihåg! Tror jag åker på (lindrigare) saltbrist alldeles för ofta nu i den här värmen, får vansinnig huvudvärk och känner mig helt snurrig och konstig :crazy: Funkar alla vätskeersättningar eller är det nåt särskilt man ska kolla på?

Mash vet jag inte hur mycket som är lagom, antar att det beror på hur mycket hästen svettas. Min dricker vatten när han blir törstig, fast vattnet hemma är godast.

Det har nog ingen större betydelse vad för märke det är på vätskersättningen så länge det verkligen är elektrolyter i det.

Bra med ljust tak:up:. Se till att hästen hunnit svalna av innan du lastar. Är du orolig för värmen är det ju bara att stanna och kolla till hästen. Men det borde inte vara några problem om det är bra ventilation. Hästar är ganska vårmetåliga.

Lycka till på tävlingen!
 
Skulle du glömma att skaffa vätskersättning till dig själv, så kan du göra egen.

Recept:
  • 1 liter vatten
  • 6 struket teskedsmått strösocker (1 teskedsmått = 5 milliliter).
  • ½ teskedsmått salt (½ teskedsmått = 2,5 milliliter)
Blanda vatten, socker och salt. Drycken kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft.
Koka vattnet först om du är osäker på vattnets kvalité, till exempel om du är utomlands. Blanda därefter det avsvalnade vattnet med socker och salt. Källa: 1177 Vårdguiden
 
Jag hade klätt av hästen direkt efter klassen, spolat av och lagt på flugtäcke och huva och sen promenerat och betat tills hästen är återhämtad. Och Erbjuda mash/betfor vatten lite då och då.

2h mellan starterna är ju inte så farligt, i alla fall om man inte ställer in hästen i en bastu aka transport ;).
Hade haft med minst 40L vatten, dvs 2st stora dunkar. Är bättre att man har med eget än att behöva trängas kring det tävlingsplatsen erbjuder.
 
Skrapa gör man väl snarast för att få bort även svett från hästen = salt från huden. Finns det inget rinnande vatten så hade jag blött-skrapat-blött igen och sen låtit det vara blött.
Kan man dusha/spola under rinnande vatten så får man bort svetten ändå, och kan låta hästen självtorka.

I varmare länder har jag varit med om att man spolar hela hästen innan man sadlar, bara lägger på ett tort och rent schabrak. Fungerade rätt bra.
 
När jag tränade och tävlade mycket så införskaffade jag en portabel tvätt. Man fyller på med vatten och kan sen spola av hästen var som helst. Jättebra när det är både lerigt och varmt ute då det ger lite mer vatten än att bara svampa. Enda nackdelen är att den låter en del så man bör prova den hemma ett par gånger först.


33725
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 010
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 089
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp