Bukefalos 28 år!

Tävling/träning och belöning

Sv: Tävling/träning och belöning

Jag belönar alltid strax innan vi går in, med massa gott, nåt som han aldrig får annars typ. Ex kokt grishjärta, kyckling eller rent nötkött, för då blir han väldigt taggad och vet att jag får mer om jag kör nu

Hmmm ... tack for den.:bow: Jag ska absolut borja med att ge Miss Mandy lite kattmat innan vi gar in i ringen, (hennes klara favorit) da vet hon ju att resten kommer nar vi ar klara.:d
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Jag slipar Mandy's klor och nar hon ser dremmeln blir hon jatte lycklig ... darfor att beloningen ar ett ben. :p



Min ALSKAR traning och kan halla pa hur lange som helst, men 'dor' pa tavling ... darfor att jag ar nervos och hon har lart sig (mitt fel) exact nar det ar traning och nar det ar tavling. Om vi kor ett program nar jag inte ar nervos, dvs traning, funkar det hur bra som helst:crazy:

Jo, men det finns ju förare som faktiskt inte blir nervösa, utan att det faktiskt är hunden som dör för att man inte tränat ur "tävlingsperspektiv" eller hur man ska säga :) . De flesta hundar går ju ner sig när föraren är nervös!
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Det håller jag med om, ser många hundar som verkar tänka:"Vad tog det åt henne?" När de kommer in på plan och matte börjar syssla med massa märkliga ting.
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Yep, det ar jag.:crazy: Miss Mandy blir klart orolig och vill inte lamna nervosa matte ... hon minns plotsligt att hon ar en Rottweiler och bor halla sig nara da det uppenbarligen finns faror hon inte riktigt vet vad det ar.
Nar jag skickar ut henne springer hon nagra meter sedan tittar hon bakat pa mig ... och stannar halvvags, vander sig om och bara tittar pa mig:angel: Nu forsoker vi hitta "tavlings traningar" sa ofta som mojligt och kommer inte att tavla pa riktigt forran till hosten tidigast.
 
Sv: Tävling/träning och belöning

(hästflicka)

Rekommenderar verkligen en föreläsning för någon duktig tränare (tex Eva Bodfält) i tävlingscoaching. Väldigt lärorikt om hur man som förare kan tänka och agera för att få ur sig tävlingsnerverna och höjja sin egen och hundens attityd på tävling! :)
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Eva Bodfalt kan jag inte komma och se ... daremot har de en forelasning just i "tavlings nerver" av en Karen Pryor certified person nasta manad ... Jag har redan skickat in anmalningen. Under tiden forsoker vi trana in ett givet beteende ... och hoppas att det haller pa en riktig tavling ocksa.
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Kom inte på nån bättre rubrik. Jag stod och tittade på en elit-tävling i helgen och reflekterade över glädjen alla ekipage hade när de lämnade appellplan. Lite som; "Jaaaa, det är ööööver, tjohooo!"

Det belönades och klappades. Då undrade jag, borde man inte kunna, på nåt sätt, göra tvärtom? "Jaaa, vi ska in på banan, jiiiippiiii"
Få hunden att tycka att det är att gå in som är belöningen, inte att gå ut?

Eller om man ser det i andra perspektiv, tänk om man kunden få hunden att tycka; "Jiiippiii, klotång!" Eller nåt annat som är ofta en tråkig grej.

Inte för att jag på rak arm vet hur man skulle gå tillväga, bara en tanke.

Skulle jag tjoa och tjimma som jag gör efter avslutad tävling INNAN vi går in på planen så skulle tävlingen aldrig gå att genomföras. Då rinner koncentrationen iväg, hon blir alldeles för het och okontrollerad. Jag belönar alltid min hund socialt och "ganska mycket" under tävlingens gång, men inte så som jag kan göra när vi springer av planen. Då måste jag be domaren om många minuter för att plocka ihop henne igen ;)
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Eva Bodfalt kan jag inte komma och se ... daremot har de en forelasning just i "tavlings nerver" av en Karen Pryor certified person nasta manad ... Jag har redan skickat in anmalningen. Under tiden forsoker vi trana in ett givet beteende ... och hoppas att det haller pa en riktig tavling ocksa.

Den Karen Pryor?

Nu blir jag avundsjuk!
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Fast jag menar inte att man behöver hjula in på plan. Tycker bara allt för många "roar" sig med diverse tics, smårycker i kopplet innan det tas av. Beter sig allmänt konstigt och antagligen för hunden på ett helt nytt sätt.

Jag skulle bara vilja se lite mer "Ju j*vlar ska de få se på snygga oss!" Istället för "Nu skärper du dig"
Istället för att stelbent gå in, för att sen vråla av glädje för att det är över.
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Fast jag menar inte att man behöver hjula in på plan. Tycker bara allt för många "roar" sig med diverse tics, smårycker i kopplet innan det tas av. Beter sig allmänt konstigt och antagligen för hunden på ett helt nytt sätt.

Jag skulle bara vilja se lite mer "Ju j*vlar ska de få se på snygga oss!" Istället för "Nu skärper du dig"
Istället för att stelbent gå in, för att sen vråla av glädje för att det är över.

Nu vet inte jag hurpass insatt du är i tävlingslydnad, men för mig, och för många andra (eller snarare för mina hundar) betyder en stel och strikt tävlingsmässig matte att "du gör rätt, fortsätt så så kommer belöning snart". Släpper jag på det och "går ur" tävlingspose betyder det att de gjort fel och möjlighet till belöning försvunnit.
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Jag håller ändå inte med riktigt. Precis som Aliide skrev så hade tjo och tjim på ingång absolut inte funkat för min tik, däremot för terrierhanen, han kan behöva den motivationen. Tikenn blir en flamsfia utan dess like om jag inte "rutat in" henne innan, detta måste dock inte ha en negativ inverkan på hunden! Tvärtom är det som flera säger, har man tränat in det som så kan förarens "pose" skapa en förväntan hos hunden som gör den införstådd med situationen och att detta roliga kommer strax. Tävlingen i sig blir ett moment/en utmaning för att komma till skojset. Har man tränat rätt tycker många hundar att det är kul! Samtidigt vill man ju naturligtvis att hunden ska tycka att "nuet" är roligt också, dvs när man väl är inne på banan, att få jobba. Alla raser har ju dock inte den attityden, och då kan förväntan på slutet vara nog så motiverande.
 
Sv: Tävling/träning och belöning

För mig blir det ganska logiskt. Kan man inte berömma under självaste momentet så får man ju berömma efter utfört moment. Att ge berömmet innan man går på en tävlingsplan låter helt knasigt tycker jag :D Förhoppningsvis tycker ju hundarna att självaste grenen dom håller på med är rolig från början, så förhoppningsvis blandar dom nog inte ihop berömmet med "äntligen är det över"
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Nu vet inte jag hurpass insatt du är i tävlingslydnad, men för mig, och för många andra (eller snarare för mina hundar) betyder en stel och strikt tävlingsmässig matte att "du gör rätt, fortsätt så så kommer belöning snart". Släpper jag på det och "går ur" tävlingspose betyder det att de gjort fel och möjlighet till belöning försvunnit.

Så gör jag med. Och jag lägger ganska mycket tid på att lära hunden ingång på plan, dvs jag går in till anvisad punkt, ställer upp mig tävlingsmässigt och när TL säger "är föraren redo, avdelning framåt marsch" så belönar jag jättemycket. Då får man en hund som är skärpt direkt på tävling, trots att matte står där som en trist staty.

Den gamle var ganska svårbelönad på tävlingsplanen, han gillade inte det sociala berömmet nåt vidare. Det enda som dög var godis och tennisbollar. Så vi hade inte riktigt något val, det var till att träna så han höll för ett helt elitprogram med enda belöningen på slutet. Då sprang vi tillsammans till köttbullepåsen och sen var det fest.

Sen är det klart att jag berömde mellan moment. Jag försökte faktiskt också gå hela programmet med ett leende på läpparna. Men det var nog mer för min skull än för hundens...
 
Sv: Tävling/träning och belöning

Det är tur att jag inte tävlar (tränar dock samma moment). Jag skulle få viska "braaa" som belöning för att vi inte helt skulle tappa koncentrationen mellan momenten. Min är ju en riktig duracell (man får skylla sig själv då man skaffar boxer;)) Jag riktigt ser hur jag skulle bli tvungen att gå som en staty och stirra rakt fram för att inte i misstag ge hunden signalen "nu är det fest".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp