E
Eos
Jag var och red här i veckan. Hästen blev antagligen rädd för snö som rasade ner från ridhustaket. Jag trillade av och en av mina fötter höll på att fastna i stygbygeln där jag även hade en tåhätta på. Den gången gick det bra. Men efter ca 30 minuter blev hästen rädd igen och stegrade sig, då trillade jag av på nytt, men denna gången fastnade jag verkligen i stigbygeln. Eftersom jag fastnade med benet alldeles ströckt så hade jag ingen möjlighet att komma loss. Så jag hade tur att där var folk i ridhuset som kunde hjälpa mig (och att hästen inte blev mer rädd och drog i väg med mig...).
Är det nägon som har varit med om någon liknande händelse? Finns det något som talar emot tåhättor, eller hade jag bara otur? De här stigbyglarna med en bygel framme vid som hindrar foten att åka igenom, är de bättre? Eller anses Kwik-out-stigbygeln vara bättre?
Tacksam för svar om det är någon som har varit i samma situation som mig, eller har något gott råd till mig när det gäller "säkra" stigbyglar.
Är det nägon som har varit med om någon liknande händelse? Finns det något som talar emot tåhättor, eller hade jag bara otur? De här stigbyglarna med en bygel framme vid som hindrar foten att åka igenom, är de bättre? Eller anses Kwik-out-stigbygeln vara bättre?
Tacksam för svar om det är någon som har varit i samma situation som mig, eller har något gott råd till mig när det gäller "säkra" stigbyglar.