Tåhättor, kan de vara farliga?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 286
E

Eos

Jag var och red här i veckan. Hästen blev antagligen rädd för snö som rasade ner från ridhustaket. Jag trillade av och en av mina fötter höll på att fastna i stygbygeln där jag även hade en tåhätta på. Den gången gick det bra. Men efter ca 30 minuter blev hästen rädd igen och stegrade sig, då trillade jag av på nytt, men denna gången fastnade jag verkligen i stigbygeln. Eftersom jag fastnade med benet alldeles ströckt så hade jag ingen möjlighet att komma loss. Så jag hade tur att där var folk i ridhuset som kunde hjälpa mig (och att hästen inte blev mer rädd och drog i väg med mig...).

Är det nägon som har varit med om någon liknande händelse? Finns det något som talar emot tåhättor, eller hade jag bara otur? De här stigbyglarna med en bygel framme vid som hindrar foten att åka igenom, är de bättre? Eller anses Kwik-out-stigbygeln vara bättre? :confused:

Tacksam för svar om det är någon som har varit i samma situation som mig, eller har något gott råd till mig när det gäller "säkra" stigbyglar.

Sv: Tåhättor, kan de vara farliga?

Jag använder stigbylar från Röper, de är helgjutna i styv plast med hårda tåhättor, inga glipor någonstans. Jag tror att det är viktigt vad gäller tåhättor att den är högre än vad den är djup, och att den är hård. I så fall borde man inte kunna få in foten så långt att man kan fastna.

Stigbygeln finns tyvärr inte i Sverige, men du kan se den på www.hufkratzer.de

Jag tror att detta är en av de säkraste stigbyglarna som finns. Fast särskilt snygg är den ju inte :crazy:

Sv: Tåhättor, kan de vara farliga?

alltså..sitt inet upp p hästar som inet är TRÄNADE att vara bombsäkra för dte somkan hända!
coh jo,mankan visst träna det!
dessutom,sitt inte upp om inet krampan är i nedfällt läge,och minst en i personalen har en kniv på sig för att skära loss dig
och du har en väldigt väl fungerand eolycksfallsförsäkring

ingen urustning i världen kan hjälpa upp effekten av en dåligt tränad häst!

ang stigbyglaranså finns det de som du inet skal fastna i

jag kan ocks rekommender atat du gör tåhättor av tyg och kardborre som bara håller precis tån.de är inet starka nog att hålla fast dig om du åker av,men du kan samtidgt inet köra in fote för långt.

det här rä ridskolans ansvar om du ridre där

någon måtta får det väl ändå vara ¨på otränade hästar på handikapplektioner!
Thina

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och... 2
Svar
22
· Visningar
3 847
Senast: Sesca
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 991
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 917
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 884
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka