Tål inte hösilage?

R

Red_Tee

Min häst har blivit lös i magen, troligen av hösilaget han fått, detta är ömsom blött ömsom torrt, tycker inte det luktar så där gott heller. :crazy:

Till saken är att han så fort man tar på magen nu kickar han ut i luften med bakbenet, såklart han han ont i magen då.

Det är små vita prickar i balarna, stallägaren säger att det inte är så farligt men jag är lite skeptiskt? är det jäst eller vad är det?

Vågar inte ge mer av hösilaget, vill inte att min häst skall fara illa, till saken hör att egentligen skulle vi delat storbalarna på flera hästar men stallägaren ångrade sig och köpte egna balar till sina två, och då får jag lite svårt att göra av med allt snabbt till mina två hästar.
Slängde det sista hösilaget idag eftersom jag inte ville ge mer om hästarna far illa av det, då kan det ju inte vara så bra?

Till frågan: Hur länge är det nyttigt att hösilage står öppnat? jag har gett frenetiskt till mina hästar men den tar ju aldrig slut?

kan hästar få allargi eller så mot hösilage?

I väntan på vetrinären så vill jag gärna ha ett råd om vad man kan göra för att stabilisera magen igen? Börjar ge mitt vanliga fina hö igen nu. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tål inte hösilage?

En stor anledning till lösa magar hänger oftast i hop med att man ger för liten giva. Om detta kan du läsa här
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Vita prickar brukar oftast vara jäst, men man bör ändå vara uppmärksam. Jäst betyder ju att något inte riktigt är som det ska vara. Balarnas hållbarhet beror på hur kallt det är och ts halten. Man kan inte riktigt säga att en bal MÅSTE förbrukas inom si eller så lång tid.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Om en häst är dålig i magen så brukar jag alltid prova med att ge ett halvt paket bakjäst (från mataffären) i ett par dagar och se om det blir bättre -det har det hittills alltid blivit.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Som tidigare sagt så finns det ingen exakt tid för hur länge en bal kan stå öppen men lämpligt tycker jag är högst 5 dagar. Såklart beroende på torrsubstansen..
 
Sv: Tål inte hösilage?

en del hästar reagerar så på hösilage speciellt om det är ojämn kvalité, ömsom blött ömsom torrt. En del hästars magar verkar inte klarar hösilage oavsett kvalité. Det kan bli bättre om man även ger halm annars så är hö det oftast det bästa till sådana magar
 
Sv: Tål inte hösilage?

I vintras då dygnsmedeltemperaturen var under 0 så hade jag en bal öppen i 2 veckor och det var inga problem.. Det finns faktiskt fördelar med att bo i norrland...:rofl:
 
Sv: Tål inte hösilage?

hästarna brukar bli dåliga i magen om dom får ett pltösligt foder om byte från hö eller torrt hösilage till blött. vist jag tror ej att de vita prickarna e farliga men jag hade aldrig vågat ge de.. jag har 4 hästar varav 2 är alergiska mot hösilage (får jätte utslag å feber mm). de e inte så mkt att göra mer än att ge hö. min går på lösdrift å får 1 bal var om dagen i hö i stället för fri tillgång på hösilage då höet är väldigt krafftigt. Därimot var vi tvugna att köpa hösilage då min ena pålle vägrar äta hö så de ända vi hittade var 400 kg bala så de fick d ebli. dne har varit öppen nu i 3 veckor å den e lika fin som när vi öppnade den å då har det varit pluss grader ev någon minus grad hä. den ligger i ett "rum" typ jord källare (av betong)där e alltså kallare där än ute. (den tar en torrsubstans på 50 ungefär ev lite torrare
 
Senast ändrad:
Sv: Tål inte hösilage?

Min häst tål inte hösilage alls, vare sig riktigt torrt eller blött, jättetrist då det är ett prisvärt alternativ då han går på lösdrift...

Han får diarré och blir uppdragen i buken, dvs tillgodogör sig inte någon mat... Provade olika "magpulver" som vet rekommenderade men inget fungerade förrän jag tog bort hösilaget och gav hö...
Jag hattade inte med fodret heller, utan han hade gott om tid att vänja sig.
Så vissa hästar tål helt enkelt inte hösilage, det är kanske något ensym, eller någon syra som de inte klarar. Enligt vet var det relativt vanligt.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Spinner vidare på min tråd, nu har jag slutat med hösilage som min häst inte tålde, och nu har han börjat torrhosta igen :crazy:

Anledningen till att jag började med hösilage var att han har känsliga luftvägar.
Så vad gör man, vad ger man en häst som får lös mage av hösilage och hosta av vanligt hö? :confused:

Höet är fräscht och luktar gott.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Kan du inte ge hälften/hälften?
Det kanske funkar.

Min har ätit hösilage sen september och nu börjar han bli lös i magen.
Funderar på om kli eller fodergäst kan hjälpa.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Jag har provat att ge 50/50 under en period, men han var fortfarande lös i magen då, ger foderjäst och gjorde så även under den perioden när han fick blandat hö hösilage.

Vet varken ut eller in vad jag skall göra? det är ju varken bra med hosta eller lös mage :crazy:
 
Sv: Tål inte hösilage?

För många år sedan hade vi en hosthäst som vi vattnade höet åt. Det hjälpte, men det var jäkligt slabbigt...
 
Sv: Tål inte hösilage?

vad har du för ts. på silaget ? 2 av våra 5 är känsliga i magen men om silaget är mellan 65 och 70 i ts. så är även dom fasta och fina i magen.

en av dom här som lätt får diarre om silaget är för blött har bronkit så att ge hö till henne-vattnat eller inte tar på sikt livet av henne. hostan blir ju bara mer och värre. därimot så blir hon hostfri och slutar bukandas när hon står på silage, bara det är tillräcklig hög ts. i kombination med lösdrift med luftig ligghall

hö kan innehålla mkt. skadliga sporer även om det ser ut och luktar bra. för många år sedan köpte vi ett parti hö som luktade jättegott och såg fint ut, men den hygieniska analysen visade på skadliga mögelsporer ändå, att vattna ett sådant hö kan få tillväxten av skadliga sporer att bli högre på mkt. kort tid.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Min fölunge e lös i magen, ordentligt lös, han har blivit det när tempraturen går ner under 0 och hösilaget fryser, i alla fall verkar det vara den logiska förklaringen, kan inte göra nått åt det direkt, han går på lösdrift och där får de hösilage, just nu får han Trikems (stavas det så?) Harmoni, med aktiv jäst och annat som ska stabilisera magen. Är det nån som har haft/ har föl som inte tål hösilage så pm:a mig gärna.
 
Sv: Tål inte hösilage?

*spinner vidare*

Tycker det är lika bra att fortsätta på min tråd, min häst har blivit bättre i magen sedan jag slutade med hösilaget, han hostar inte heller så mycket eller inte alls nu faktiskt ( måtte det förbli så :crazy: )

Däremot håller han på med sitt beetende när jag skall försöka sitta upp i sadlen, han sparkar med bakbenet och vänder bakdelen mot mig, detta gjorde han även för tre veckor sedan och han har därför endast fått gå promenader med mig till fots samt lite lätt longering sedan dess.
Han reagerar också när jag skulle rätta till hans täcke, då sparkade han hårt ut med bakbenet så det small i väggen.

Jag förstår ju såklart att han har ont, men vart?? är det magen som spökar fortfarande? eller nånting i bakdelen så att säga?

han är nyligen kollad och behandlad av ET och denne har bedömt att han är bra i kroppen.

vad skall man ringa? hur går man tillväga? är det drastiskt att ringa kliniken och be om röntgen? kan de se vad som är fel?

Eller skall man ta ut en JBV veterinär att kolla upp honom först? kan de känna vad som är fel? för man kan knappt röra min häst utan att han blir irriterad?
 
Sv: Tål inte hösilage?

Om jag vore du skulle jag nog kontakta en klinik.
ET och distriktsvet kan säkert inte göra så mkt, då de bara ser utsidan på hästen och kan gissa sig till en diagnos.

Sen borde du även i samma veva se över stallrutinerna/hagarna/kompisarna osv så det inte är något som gör hästen orolig psykiskt.
 
Sv: Tål inte hösilage?

Om jag vore du skulle jag nog kontakta en klinik.
ET och distriktsvet kan säkert inte göra så mkt, då de bara ser utsidan på hästen och kan gissa sig till en diagnos.

Sen borde du även i samma veva se över stallrutinerna/hagarna/kompisarna osv så det inte är något som gör hästen orolig psykiskt.

Tack för ditt svar, ja jag är väl ganska inne på det spåret att köra direkt till en klinik, de ser nog bättre vad det är.

Men sedan började jag tänka lite på det du skrev om psykiska orsaker? Jag kan ju inte se att hästen har ont utåt sett, han rör sig bra, är kollad och behandlad av ET för inte så länge sedan. Det är i så fall om magen inte är bra ännu?
Faktiskt så har det skett endel förändringar i stallrutinerna, dels är det alltid en nattlampa tänd i stallet och nu ävne massa julstjärnor och annat i fönstreb som lyser hela nätterna, min hästs tjurighet började ungefär i samma veva som detta sattes upp? kanske långsökt men kan det vara därför min häst reagerar, han är ju van vid helmörker i stallet på nätterna från tidigare stall?
Min andra häst blir ofta "trakasserad" av sin boxgranne, så han vågar knappt gå in i sin box längre för "grannen" biter honom varje gång.
Har märkt att min andra häst inte har samma goda humör heller nu ett tag?
Kanske är det långsökt tänk av mig? Men om jag skulle byta plats på båda mina hästar, så att den som nu tråden handlar om egentligen, som är lite mer dominant mot andra hästar får stå jämte den boxgrannen som bits, och min andra häst i en box där han får vara lite ifred?
Tror inte min första häst påverkas så mycket om att det står en boxgranne och "retas" som min andra häst gör.

Oj vad flummigt det blev, men hoppas du förstår ;)

Vi har väl frångått foderämnet lite så kanske om moderator vill flytta tråden så förstår jag. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 335
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp