Tält-tips!

Passion

Trådstartare
Två vuxna, en mellanstor hund och ett barn på 5 år ska nu bli campare! Vi kommer åka ut i skogen kanske 5-6 nätter i sommar samt sova borta en helg på en gräsmatta. Det behöver alltså inte vara värsta supertältet, har kollat på tre olika och kan inte bestämma mig...

Gillar tanken med förtält för att slippa ha skor mm inne i tältet samt att hunden kanske kan sova där men då blir ju själva sovdelen mindre om man ska ha samma pris. Är det mer värt att köpa ett större tält fast utan förtält? Är fyrmannatält för litet?
Kan inget alls om detta...

Har kollat på två tält från vidaxl, ett sexmanna med hela 180 cm takhöjd som räcket gott åt oss (165 cm) men utan förtält, ett fyrmannatält med förtält som går att dra ner på sidorna så det bildar ett eget rum.
Ett tält från Decathlon, Arpenaz Family 4 Quechua, fyrmannatält med förtält som är väldigt rymligt men dock inte går att dra igen helt så det kommer regna in där vid ev oväder.

Hjälp?!
 
Två vuxna, en mellanstor hund och ett barn på 5 år ska nu bli campare! Vi kommer åka ut i skogen kanske 5-6 nätter i sommar samt sova borta en helg på en gräsmatta. Det behöver alltså inte vara värsta supertältet, har kollat på tre olika och kan inte bestämma mig...

Gillar tanken med förtält för att slippa ha skor mm inne i tältet samt att hunden kanske kan sova där men då blir ju själva sovdelen mindre om man ska ha samma pris. Är det mer värt att köpa ett större tält fast utan förtält? Är fyrmannatält för litet?
Kan inget alls om detta...

Har kollat på två tält från vidaxl, ett sexmanna med hela 180 cm takhöjd som räcket gott åt oss (165 cm) men utan förtält, ett fyrmannatält med förtält som går att dra ner på sidorna så det bildar ett eget rum.
Ett tält från Decathlon, Arpenaz Family 4 Quechua, fyrmannatält med förtält som är väldigt rymligt men dock inte går att dra igen helt så det kommer regna in där vid ev oväder.

Hjälp?!
Förtält är ett måste!
Två vuxna, en mellanstor hund och ett barn på 5 år ska nu bli campare! Vi kommer åka ut i skogen kanske 5-6 nätter i sommar samt sova borta en helg på en gräsmatta. Det behöver alltså inte vara värsta supertältet, har kollat på tre olika och kan inte bestämma mig...

Gillar tanken med förtält för att slippa ha skor mm inne i tältet samt att hunden kanske kan sova där men då blir ju själva sovdelen mindre om man ska ha samma pris. Är det mer värt att köpa ett större tält fast utan förtält? Är fyrmannatält för litet?
Kan inget alls om detta...

Har kollat på två tält från vidaxl, ett sexmanna med hela 180 cm takhöjd som räcket gott åt oss (165 cm) men utan förtält, ett fyrmannatält med förtält som går att dra ner på sidorna så det bildar ett eget rum.
Ett tält från Decathlon, Arpenaz Family 4 Quechua, fyrmannatält med förtält som är väldigt rymligt men dock inte går att dra igen helt så det kommer regna in där vid ev oväder.

Hjälp?!

Förtält absolut ett måste! Köp då hellre till en matta att ha i förtältet så man kan hänga där vid regn! Annars är man ju inte så mycket i tältet med en 5-åring tänker jag.. ?

Sen skulle jag överväga om ni funderar på att tälta mer och om ekonomin tillåter köpa ett snäppet bättre tält, kvalitetstält håller många många år och har funktioner som underlättar campingen. Jag vet inte hur många friluftsgrejer jag köpt halvbra av och sen insett efter några användningar att jag ändå har högre krav på utrustningen och så slutar det med att jag lagt ut 1,5 gånger pengarna jämfört med om jag hade köpt det lite bättre alternativet från början.
Och med tanke på ovanstående skulle jag absolut säga att det räcker med ett fyramanna tält, blir det ett något lättare och ni tex har planer på vandring eller även kortare dagsturer är det skönt med ett mindre tält, blir man fler som ska bo är det isf bättre att komplettera med ett mindre tält och dela upp sig (och vikten att bära).

Ser ni det mer som något ni bara ska göra under denna sommar så tror jag det funkar bra med det du tittat på :)
 
Håller med @Shudde
Vi köpte ett kvalitetstält för 20(!) år sedan. Med förtält. 4 sovplatser. Det tältet har varit med på det mesta, vandringar i fjällen, barn-övernattningar på gräsmattor, festivaler, camping. Det har varit väldigt bra att ha ett tält liggande i så många år. Sist tältade vi en natt i den åländska skärgården för 1v sedan, 3 vuxna och en mellanstor hund.
Jag är ingen campare alls, men jag ändå har det där tältet varit helt ovärdeligt under så många år.
 
Ska ni tälta flera nätter på samma ställe eller ta ner tältet och åka vidare efter varje natt? Skulle isåfall rekommendera ett tält som är lätt att sätta upp. Vi investerade inför förra årets tältsemester i ett popup-tält med ”liten förtältsdel”. Mycket nöjda. Inte minst regniga kvällar var det betydligt smidigare än att ha ett vanligt tält att sätta ihop. Finns ju lite olika typer beroende på om ni ska förflytta er med bil eller om lättvikt/litet är att föredra. Men tänker med 5åring att det Kanske inte är några längre promenadstrapatser som ingår.
Och som nämnts tidigare, finns en förhoppning att det ska användas fler semestrar, gå upp någon prisklass.
3manna tält har utan problem rymt två vuxna, hund och del av packning (har ju inte burit in allt från bilen).
Ev. Höjd på luftmadrass kan ju påverka hur rymligt tältet upplevs i takhöjd.
 
Tack för alla bra tips! Vi ska mest köra till fina plaster och slå läger så det behöver inte vara speciellt lätt att bära. Hur vet man vad som är bra kvalitet? Märke, prisklass?
Kan man impregnera duken för säkerhets skull eller försämrar man den då?
 
Tack för alla bra tips! Vi ska mest köra till fina plaster och slå läger så det behöver inte vara speciellt lätt att bära. Hur vet man vad som är bra kvalitet? Märke, prisklass?
Kan man impregnera duken för säkerhets skull eller försämrar man den då?
Du kanske får gå upp några tusenlappar isf 5-10000, Fjällräven och Hilleberg är de märken jag har mest erfarenhet av och de håller länge. Kanske dyrare nu men billigare på sikt om det är istället för hotell/vandrarhemsnätter. Tält ska ju vara impregnerade från början, och jag har också som @spinxx skrev om kvalitet bara haft ett gammalt fjällräventält som aldrig hade det behovet och efter det bara ägt ett nyare fjällräventält som är 3 år gammalt nu, tror mina föräldrar slängde det äldre för 6 månader sedan med då 40 års ganska intensivt användande på nacken, duken hade tagit lite slut då..

Är det mer en akutlösning för sommaren skulle jag snarare gå ner en prisklass och sen utvärdera och se vad du tyckte om att tälta, håller sig sommaren som den är nu (vilket det ju, tyvärr ser ut som) är tält eg inte nödvändigt alls utan mest som regnskydd :)
 
Vi har absolut inte köpt några dyra riktiga märkestält. Finns många ställen att beställa ifrån som är vettiga. Som för billigt tänker jag typ stormarknaders ”festivalkit”
Vi hat haft med presenning, finns varianter gjorda att spänna upp över tältet de blötaste nätterna. Det har fungerat bra!
 
Vi har nyss köpt ett nytt tält. Funderade länge och vi landade på ett bergmans som är ett slags hybridtält mellan kupol och tunneltält.
https://www.outnorth.se/bergans/wiglo-lt4-pers-tent#Red

Vi har sovit några nätter i det. Två långa vuxna, två barn (6+3 år) och två hundar. Vi är jättenöjda hittills. Såklart stort om man vill vandra med det men vi har tänkt använda det som att vi kör till fina platser och slår upp tält och utgår därifrån och går så långt som dagsformen på barnen tillåter. Vi rymmer en hel del packning i absiden. Jag ville gärna ha mycket plats i förtältet men för att hitta ett i en vettig höjd att röra sig inuti och som vi ryms i allihopa utan att det skulle bli tokdyrt så då blev det såhär. Ännu är vi nöjda!
 

Bifogade filer

  • DSC_0941.JPG
    DSC_0941.JPG
    198,2 KB · Visningar: 40
Vi har två tält från Outnorths eget märke Urberg, och vi är jättenöjda med båda två, ett stort och ett litet. Det stora är ett 4-person tunneltält, jag älskar det, det känns som att ha en stuga med sig. https://www.outnorth.se/urberg/4-person-tunnel-tent-g3#OceanBlue Det kostar mer än de du tittat på (googlade på ett av dem), men mindre än de allra dyraste (och bästa). Det man vill titta på är vattenpelare. Jag är ingen expert, men Urbergtältet har vattenpelare 3000 mm på ytterduk och 10000 mm på golv, och det är enligt mig "riktigt bra". Innan vi köpte detta hade vi lånat ett i stort sett likadant tält med märket McKinley, det var också bra, fast Urberg är bättre (känns mer hållbart).

Å andra sidan, vet ni att ni kommer att mest testa tältlivet nu och ni också vet att det KOMMER att vara varmt och torrt när ni ska iväg, då kan ni lika gärna testa det billiga tältet.

Ska tillägga att vi är två vuxna och en liten hund. Det är lagom för tre personer att ligga i (och vi använder ofta såna där tjocka luftmadrasser), och en hund skulle rymmas då också. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp