Tandlossning

Doggymum

Trådstartare
Vi har sedan några år tillbaka tagit hand om en äldre hund med grovt underhåll av tänder.
Jag började själv borsta och ta bort tandsten i den mån som gått. Men nu börjar hans tänder lossna..
Den stora grejen är att han ej kan sövas (hans hjärta stannar) och därav har veterinär tyvärr inte kunnat gjort så mycket.

Hur ska man gå tillväga?
 
Ärligt.
Man chansar, söver och fixar munnen ordentligt på hunden eller så avlivar man hunden om det är så illa som det låter.

Dåliga tänder är smärtsamt.

Vi har sedan några år tillbaka tagit hand om en äldre hund med grovt underhåll av tänder.
Jag började själv borsta och ta bort tandsten i den mån som gått. Men nu börjar hans tänder lossna..
Den stora grejen är att han ej kan sövas (hans hjärta stannar) och därav har veterinär tyvärr inte kunnat gjort så mycket.

Hur ska man gå tillväga?
 
Tyvärr. Att leva med så dålig mun är ett lidande, går det inte att söva den så finns det bara ett val. Att försöka skrapa tandsten själv gör inget för tandköttsinflammarionen och ev infektioner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Castellini
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp