Bukefalos 28 år!

Tankar kring dessa symptom

Gunnsan

Trådstartare
Självklart är veterinär redan inkopplat i detta.

Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att sammanfatta vad som hänt; allt började för ungefär fem veckor sedan då han fick små skorvor på vänster framben, de såg ut att komma inifrån då pälsen fortfarande satt kvar. Någon vecka senare fick han ett likadant sår på höger framben, samma ställe. Såren blev varken bättre eller sämre under en tid med började sedan att vätska sig och benen svullnade. I samband med att benen rengjordes fick hästen ett kraftigt anfall, det såg ut som kramp och han sparkade hejdlöst. Såren förvärrades fort och snart var benen helt såriga, veterinär togs ut och blodprov togs. Då provsvaren var normala behandlandes benen för rasp/mugg. Även de leverprov som togs då var normala. Under följande vecka togs såren omhand enligt den rekommendation som veterinär gett. Hästen var som vanligt och skrittades ut, ingen feber och åt normalt, dock tyckte vi att han föll ur något. En vecka efter att veterinären varit ute får hästen ett nytt anfall, ett kraftigt som slutar med att han lägger sig ner, vi får upp honom och anfallet fortsätter en stund innan det avtar. Hästen åkte till klinik och nya prover togs, leverproverna var då alldeles för höga varför en leverbiopsi görs. Hästen har fortsatt ingen feber och äter, veterinären upplever honom dock som något dämpad. Efter tre dagar tas nya leverprover och det ena ligger då normalt medan det andra är fortsatt högt, men har gått ner. Svaren på biopsin har nu kommit och visar inte på någon allvarlig leverskada. Levern är påverkad men inte i den utsträckning att det, enligt veterinär, kan vara enda orsaken till dessa kraftiga reaktioner. Hästen tappar fortsatt i vikt trots att han får grovfoder i den mängd han vill. Han upplevs också som lättskrämt (han är annars en trygg och stabil häst) och frånvarande.

Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande? Innan svaren från leverbiopsin kom gick tankarna kring förgiftning/fotosensibilitet då det funnits Johannesört i hagen och såren uppstått på vita partier, men då levern inte var påverkad i den utsträckning som vi trott undrar jag om det finns andra tankar kring vad dessa symptom kan grundas i?
 
Tack Masse! Ja, det har varit min tanke också eftersom allt också kom så fort.

Är det någon mer som har tankar kring vad det kan vara?
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 802
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 239
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 750
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp