Tapetsering

Philosophia

Trådstartare
Jag ska tapetsera för första gången på 20 år och den gången hade jag dessutom hjälp av en duktig person. Det är papperstapeter så klistret ska rollas på tapeten och tapeten är mönstrad och ska ligga kant i kant. Jag känner mig ärligt talat lite nervös. Jag har försökt att fräscha upp minnet med hjälp av diverse youtubeklipp men ser att det finns lika många olika sätt att tapetsera (t.ex. hur man gör för att få det snyggt i hörnen).

Vilka är era bästa tips vid tapetsering? Vilka är de vanligaste misstagen och tabbarna? Etc.

Jag ska tapetsera för första gången på 20 år och den gången hade jag dessutom hjälp av en duktig person. Det är papperstapeter så klistret ska rollas på tapeten och tapeten är mönstrad och ska ligga kant i kant. Jag känner mig ärligt talat lite nervös. Jag har försökt att fräscha upp minnet med hjälp av diverse youtubeklipp men ser att det finns lika många olika sätt att tapetsera (t.ex. hur man gör för att få det snyggt i hörnen).

Vilka är era bästa tips vid tapetsering? Vilka är de vanligaste misstagen och tabbarna? Etc.
Tapetbord. En stor, lätt, och stadig linjal, samt vass kniv är mitt bästa tips för bra resultat.
Att inte ha det kan kvadda ett helt rum. I alla fall så har det varit så för mig när snålheten har berdragit visheten. :)
Hörnena löser du genom att "gå förbi" dem. Att man ser till att våden i hörnet inte slutar för nära ett hörn.
Jag tycker det blir bäst, enklast och snyggast att inte tapetsera bakom element. Olika smak där, men jag använder elementen ibland för att torka hanskar osv. Och då blir det fort fläckar eller bubblor.
Ha så kul!

Tapetbord. En stor, lätt, och stadig linjal, samt vass kniv är mitt bästa tips för bra resultat.
Att inte ha det kan kvadda ett helt rum. I alla fall så har det varit så för mig när snålheten har berdragit visheten. :)
Hörnena löser du genom att "gå förbi" dem. Att man ser till att våden i hörnet inte slutar för nära ett hörn.
Jag tycker det blir bäst, enklast och snyggast att inte tapetsera bakom element. Olika smak där, men jag använder elementen ibland för att torka hanskar osv. Och då blir det fort fläckar eller bubblor.
Ha så kul!

Tack för tipsen! :) Tapetbord har jag lånat liksom en lång stållinjal. En bra tapetkniv ska inhandlas. Finns det förresten bättre och sämre tapetknivar?

Jag förstår dock inte riktigt hur du menar med "gå förbi" hörnen. Brukar du dela våden i hörn eller tapetserar du "över" hörnen?

Tack för tipsen! :) Tapetbord har jag lånat liksom en lång stållinjal. En bra tapetkniv ska inhandlas. Finns det förresten bättre och sämre tapetknivar?

Jag förstår dock inte riktigt hur du menar med "gå förbi" hörnen. Brukar du dela våden i hörn eller tapetserar du "över" hörnen?
Perfekt!
Ju vassare kniven är, ju mindre trasas våden sönder även när den är våt. Är ju så trist när det händer även om det går att laga.
Använder du mattkniv med avbrytbara blad, bryt av bladen ofta.
Delar inte våden i hörnet utan tapetserar "över".
Lättast är nog att du mäter upp där du börjar, så att du slipper dela en våd när du närmar dig hörnet? Snyggare att låta delningen vara mot en dörr eller fönster. Om du förstår vad jag menar.
Om det går, det låter sig ju inte alltid göras, hur noga man tycker att man har lagt upp sin handlingsplan. ;)
Det dyker alltid upp oväntade klurigheter.

Hypotetisk situation: Vi tapetserar på tapeter. Jag har spacklet och målat skarvar och nederkanter där tapeterna har suttit lite löst. I övrigt har vi inte spärrgrundat. Om underlaget skulle börja bubbla sig när vi sätter upp tapeterna, dvs när underlaget blir fuktigt - är det kört då?

Det var många år sedan nu som jag tapetserade, men min man och jag blev ganska skickliga på det när vi samarbetade. Vass kniv är verkligen A och O om ni skär den när den är blöt. Vi har ibland valt att skära i efterhand (men då blir det en del pyssel att blöta upp den tapet som ska bort från lister och så, men vi gjorde det för att vissa tapeter var väldigt svåra att skära blöta).

Eftersom du ska tapetsera ett rum där det redan sitter tapet kan du kolla om dina våder har samma bredd och i så fall följa hur de tidigare tapetserat (om det såg bra ut alltså). Annars måste du noga tänka ut vart du ska börja och du kan provmäta lite och se vart du kommer få dina skarvar (som någon skrev behöver du se till att en skarv inte slutar i ett hörn precis - optimalt skulle jag säga är att det går över ca 10 cm eller så. Det är inte lätt att tapetsera om våden innan hörnet slutar väldigt nära för då får du en väldigt stor bit att hålla reda som ska vara på nästa vägg.

Den första våden brukar vi rita ut med lod och göra ett streck direkt på väggen så att man får den rak.

Om du har mönsterpassning måste du tänka noga, noga innan du börjar skära så du inte tänker fel (det händer!! :o) om du inte har mycket extratapet som marginal.

Vik inte in tapeten jämnt från båda hållen när den ligger och drar sig, utan gör en större nedre del och en mindre övre del (typ 40 cm) så är det inte så mycket som du behöver hålla koll på när du börjar placera ut den. Var två där den ena står på stege och placerar ut den övre delen och en som står på golvet och hjälper till att vika ut och placera den nedre.

Lycka till!

Hypotetisk situation: Vi tapetserar på tapeter. Jag har spacklet och målat skarvar och nederkanter där tapeterna har suttit lite löst. I övrigt har vi inte spärrgrundat. Om underlaget skulle börja bubbla sig när vi sätter upp tapeterna, dvs när underlaget blir fuktigt - är det kört då?
Nja? Troligen. Beror på hur mycket som släpper.

Jag föredrar att dra/blöta loss så mycket tapet jag kan. Ju färre gamla lager man har desto bättre. Desto färre lager som kan lossna.

Spärrgrunda är för att inte mönstret ska synas igenom eller fettfläckar tränga ut. T.ex. en huvudända vid en säng där det inte funnits gavel kan vara ganska fet. Där vill jag gärna grunda så fettet stannar innanför färgen.

I mitt kök var tapeten basbrungul. Jag målade alltihop med en skitbillig vit färg för att det inte skulle lysa gult genom min nya vita tapet. Inte dyr spärrfärg utan billigast möjliga skitfärg jag hittade på ÖB. Det blev bra.

Nja? Troligen. Beror på hur mycket som släpper.

Jag föredrar att dra/blöta loss så mycket tapet jag kan. Ju färre gamla lager man har desto bättre. Desto färre lager som kan lossna.

Spärrgrunda är för att inte mönstret ska synas igenom eller fettfläckar tränga ut. T.ex. en huvudända vid en säng där det inte funnits gavel kan vara ganska fet. Där vill jag gärna grunda så fettet stannar innanför färgen.

I mitt kök var tapeten basbrungul. Jag målade alltihop med en skitbillig vit färg för att det inte skulle lysa gult genom min nya vita tapet. Inte dyr spärrfärg utan billigast möjliga skitfärg jag hittade på ÖB. Det blev bra.

Det var tapetaffären som tipsade om spärrgrund då det har god vidhäftningsförmåga. Jag ville inte ta bort för mycket tapet då för det visade sig sitta textiltapet längst in. Jag var lite rädd att råka öppna Pandoras box.

Jag funderar förresten på det här med papperstapeter och kant i kant. En del menar att papperstapeter alltid ska läggas omlott för att förhindra en glipa, andra menar att det bara gäller vissa papperstapeter. Vad som gäller för mina vet jag inte. Är det någon som har tapetserar med Morristapeter som kan avslöja hur ni gjorde?

Jag funderar förresten på det här med papperstapeter och kant i kant. En del menar att papperstapeter alltid ska läggas omlott för att förhindra en glipa, andra menar att det bara gäller vissa papperstapeter. Vad som gäller för mina vet jag inte. Är det någon som har tapetserar med Morristapeter som kan avslöja hur ni gjorde?
Jag har tapetseraten del. Har inte lagt omlott sedan 70-talet?

Tror det kommer att framgå rätt tydligt i mönsterpassningen?

Nä. Det brukar försvinna när det torkar :) !

Papperstapet brukar omlotta,men titta på tapetens bruksanvisning där visas det om den ska mönsterpassas och med hur mycket,om den ska vara omlott eller kantikant och även vilket lim.

Jag har tapetseraten del. Har inte lagt omlott sedan 70-talet?

Tror det kommer att framgå rätt tydligt i mönsterpassningen?

Nja, enligt mönsterpassningen ska de läggas kant i kant, men en del avråder från det när det gäller papperstapet eftersom de drar ihop sig närmde torkar.

Nja, enligt mönsterpassningen ska de läggas kant i kant, men en del avråder från det när det gäller papperstapet eftersom de drar ihop sig närmde torkar.
Jag har inte tapetserat med annat än papperstapet och de har aldrig drait ihop sig så skarvarna glipat. Om de skulle bli större när de blir blöta så är det väldigt väldigt dålig kvalite? Aldrig märkt något sådant faktiskt?

Morris är ju inga budgettapeter. Verkar otroligt osannolikt att de skulle krympa anser jag.

Dessutom är du helt säker på att det är tapeten som ska klistras och inte väggen? Det är otroligt mycket bättre att rolla klister på väggen och sätta upp än att bångla med tunga blöta tapeter.

Jag har inte tapetserat med annat än papperstapet och de har aldrig drait ihop sig så skarvarna glipat. Om de skulle bli större när de blir blöta så är det väldigt väldigt dålig kvalite? Aldrig märkt något sådant faktiskt?

Morris är ju inga budgettapeter. Verkar otroligt osannolikt att de skulle krympa anser jag.

Dessutom är du helt säker på att det är tapeten som ska klistras och inte väggen? Det är otroligt mycket bättre att rolla klister på väggen och sätta upp än att bångla med tunga blöta tapeter.
Det brukar ju stå på tapetrullen om det är non woven , jag har bara sådana för då kan man också bara gå ifrån om man vill/behöver

Vid papperstapeter ska man inte rolla på väggen. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Idag har jag en hund som är 5 år gammal, hon är någon slags "kamphund/muskelhund" mix. Jag har haft henne sen hon var 8 veckor. Jag ska... 2
Svar
31
· Visningar
3 591
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 834
Senast: Lavinia
·
Hemmet Vad är det för tapeter man 'ska' ha? Jag tänkte de billigaste möjliga som inte är mönsteranpassade, låter bra för mig, som dock...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka