Tappar all päls!?

linnsan

Trådstartare
Har en travare i stallet som tappar all päls. Han har inte tappat på hela kroppen utan endast där det är tunnast hud. På hela halsen, bogen samt mellan frambenen och vid virveln och på skinkorna där "under" svansen. Han tappar all päls och han blir helt naken under och det ramlar av jättelätt. man behöver bara röra lite så ramlar det av.

Veterinären var här och gav B vitamin spruta och ADE vitamin spruta. Han ska även få en omgång till av ADE vitaminspruta nu i morgon. Hon kunde inte säga riktigt vad det var men gav iallafall för säkerhetsskull. Hon hade själv aldrig sett ngt liknande och trodde att det antagligen kunde vara ngn brist av ngt slag.

Detta har då aldrig hänt denna hästen tidigare och vi funderar på om det kan vara någon slags "mängdbrist" (visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det:angel:). Han är nämligen lite ful i kroppen och har lite proteinbrist osv. Så vi funderar på om det kan vara det? Att han har brist på "lite allt möjligt"?

Det har nu börjat komma liiite sommarpäls under men vi vet ju inte vad som kan ha hjälpt honom då hans foder har ökats samtidigt som han då har fått sprutorna. Han har även börjat sättas igång efter en långtids vila.

Någon som har varit med om liknande?:confused:
 
Sv: Tappar all päls!?

Hej!
jag har ochså en varmblod som tappar päls men det växer ute sommar pälsen efter ett tag och han är 16 år.
Han tappar på frambogen och nu där bak så benen är nästan bara.
På fram bogen så har sommarpälsen kommit.
Jag ger mina hästar allt som dom behöver så jag tror att det är ingen fara.
Dom fäler bara vinter pälsen nu ska du se.
MVH Jenny
 
Sv: Tappar all päls!?

Nja alltså, det är ju ingen vanlig fällning. Han tappar alltså allt. Blir helt naken under. Har aldrig hänt honom innan.

Veterinären hade heller aldrig sett ngt liknande. Man behövde heller inte ta mycket i pälsen för att det skulle ramla bort. och då var det inte några strån utan om man tar i lite päls och "drar" bort det så hänger allt med. Inte ett strå kvar!

Är du säker på att det är så för dina hästar? För i såfall så tror jag faktiskt inte att de får allt de behöver..
 
Sv: Tappar all päls!?

Jag har en häst på foder som har lite päls/hudproblem.
Först trodde vi pälsätare, sen regnskållor och en lokal infektion i huden sa veterinären.
Nu är jag inte helt säker längre. Såren på halsen ser fina ut och dom har läkt, men nu har han börjat tappa päls.. Pälsen i princip ramlar av, och han blir naken. Dock inga sår eller liknande utan bara bar hud..

Vi har problemen främst i ansiktet och mellan fram och bakbenen.

Har din häst ont? Eller är den på något annat vis besvärad?

Jag ska ta några bilder så kan jag visa, och så ser vi ju om det ser likadant ut:idea:

Återkommer!
 
Sv: Tappar all päls!?

detta händer min ponny med nu!! mellan frambenen mest, men hon hade en bit på halsen som nu börjar få päls igen, detta trodde jag kom av att hon har kliat sig. hon har nåt vajsing på huden, och fick vid pälssättningen i höstas gulaktiga skorvor på bakbenet och under magen. dessa har nu eskalerat och hon har också blivit väldigt mjällig och nu ochså då börjat tappa all sin päls... den ramler dock inte av jättelätt, men om man ryktar med en grövre borste så blir hon nästan skallig.

jag kom att tänka på en företeelse som våra kor har uppvisat senaste åren. förra året fanns det många av korna som nu starx innan betesläppet var i det närmaste kala runt ögonen och mulen. vissa såg helt groteska ut! dock ingen klåda eller så, men dom blev helt hårlösa, detta har kommit i år också, kan det vara nåt liknande kanske?
jag sliet mitt hår över denna mystiska åkomma min ponny har, eftersom veterinären nästan vet mindre än mig så börjar jag bli desperat..
 
Sv: Tappar all päls!?

Nej, han är inte öm eller har ont och det kliar inte heller..

Hmm:confused:
 
Sv: Tappar all päls!?

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1531.jpg
Här har jag markerat dom ställena som är "angripna".. ser ungefär likadant ut från andra sidan.

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1527.jpg
http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1525.jpg
Lite närbilder. Dom är dock inte sådär fuktiga, utan jag har smort dom med mjukgörande.

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1522.jpg

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1520.jpg
Nosryggen ser ut som ett halvavverkat kalhygge:grin:

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1519.jpg
http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1518.jpg

Sådär ser det ut iaf..
Jag har svårt att tro att det är regnskållor. det blir som unga krustor utan snarare som att huden är uppdelat i två lager och det första lagret bara lossnar.. Varken vätskar eller något under, torr och fin hud.
 
Sv: Tappar all päls!?

Kan det bero på brister kanske ni kan ta blodprov och se om det är någon brist som ni inte redan håller på att göra något åt?
 
Sv: Tappar all päls!?

Min travare tappar också päls,på vänster bak ben. Ser ut som på bilderna där uppe i tråden. Men hon är ju också 24 och det kan ju ha med det att göra eller? För vi ger henne ju och avmaskad blev hon för två veckorsen. Smörjer även in med aleo vera nu. Lite bättre har det ju blivit.
 
Sv: Tappar all päls!?

absolut, visst kan det säkert vara någon brist. Men borde man inte se såna tecken på hela kroppen då?
 
Sv: Tappar all päls!?

Vi frågade veterinären om vi kunde ta blodprov men hon sa att det nog inte skulle behövas. Om det däremot inte hade börjat växa ngn ny päls efter 2 veckor så skulle hon komma igen och då antagligen ta prover osv..

Om det hade varit min häst så hade jag nog tvingat veterinären att ta proverna:angel:. Så man säkert vet vad det är.
 
Sv: Tappar all päls!?

mask?

vet en arab i vårt stall som "fällde" liknande, de kollade masken (hade 1500) och avmaskade. Några veckor senare satte sommarpälsen på plats!

kanske avvikande fall, men värt att kolla?
 
Sv: Tappar all päls!?

Ja tanken har faktist slagit mig.. har försökt kolla bajset, men inte hittat något där iaf. Visserligen inte alltid man ser det men ändå. Ska skicka in träckprov nu iallafall, så då får man ju veta.
 
Sv: Tappar all päls!?

Ja, det kan det nog vara. Han börjar bli bättre iallafall:) Både i hull och päls.
 
Sv: Tappar all päls!?

Mitt ena fölsto fällde av konstigt nu i vår. I armhålorna fram och i virvlarna bak samt i ansiktet fällde hon all päls så hon blev kal.:crazy:. Såg inte roligt ut. Min veterinär trodde det berodde på stress av någon form. Hon hade sett ett liknade fall tidigare då en häst fällde och blev nästan hel kal. Den fick senare normal päls och fenomenet har inte upprepats. Mitt sto har nu börjat få päls på sina kala fläckar. Kanske kan vara något stressrelaterat?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej! Min hyresvärd har fyra under vara getter av rasen Jämtlandsget(?). Har sedan ett par veckor noterat att lilla geten (1-2 år?)...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 549
Hästvård Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en...
Svar
3
· Visningar
1 320
Senast: Masse
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp