Tappat man pga värme? Nu fnasig i hårbotten!

Vogue

Trådstartare
Min donna hade på sig ett för varmt täcke ett par dagar (pga galna väderomslag och jag var bortrest) och när vi tog av täcket åkte manen med :crazy: och nu är det liksom som torra hudflagor som åker bort i själva hårbotten.

Är det helt enkelt någon form av värme exem?
Kan extra linfröolja hjälpa mot torrheten?

Min fina tjej, ser helt loppäten ut när 30 cm (längs med mankammen alltså) man är borta! :cry:
 
Sv: Tappat man pga värme? Nu fnasig i hårbotten!

Hon kan inte ha kliat sig frenetiskt?
Tycker det låter så och när hon kliat så har mjället lossnat.
 
Sv: Tappat man pga värme? Nu fnasig i hårbotten!

Jag tycker det verkar om att det är rätt vanligt att hästar med halstäcken tappar man såhär års...
 
Sv: Tappat man pga värme? Nu fnasig i hårbotten!

Min häst såg också loppäten ut av att han halvhalstäcke. Tappade lite man varje dag och kan tänka mig att det blir väldigt tydligt om man inte tagit av täcket på ett par dagar-då är det mycket man som kommer med:/. Är nog bara att vackert vänta på att det ska växa ut (och undvika halvhalsar).
 
Sv: Tappat man pga värme? Nu fnasig i hårbotten!

Jag tycker att det låter konstigt att hästarna ska tappa man bara för att de har halstäcken! Min har alltid halstäcke på vintern eller halvhals och hon tappar ingen man... Tycker mer att det låter som värme exem eller som när de får tryck på tex manken, tryck/brännskada efter täckeskanten... Då tappar de man plus hud...Jag är alltid noga med att inte täcka för mycket! Hästar är bra på att reglera värme själva till viss del! Min häst ska ju inte bli kall över ryggen. Om jag har ett täcke på min och hon känns ljummen över ryggen och lite sval på pälsen är det lagom! De ska inte vara varma under täcket för då är det för mycket!
I stallet finns det två andra hästar och de har 3 st täcken på sig ibland!!:eek:
och jag kan säga att de är varma!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp