Tar eländet aldrig slut

LillaGeisha

Trådstartare
Började året med muskelbristning h bak efter ett hoppass. Tog fyra månader innan vi var tillbaka men sedan flöt det på. Vi var i riktig toppform när eländet slog till igen i augusti.

Ligamentskada h bak (efter en stilla dag i hagen :crazy:). Otaliga turer fram och tillbaka till Skara. Dock positivt att hästen är friröntgad från pålagringar och annat. Har nu börjat sätta igång henne och är inne på vecka två.

För tre dagar sedan, när jag tog in henne från hagen, fick jag se ett stort långt sår på, naturligtvis, h bak. Gjorde rent och kollade noggrant. Såg inte allt för allvarligt ut. Inge värme och svullnad runt knät. Dock lite öm runt sårkanten. Vi har en sjuksköterska i stallet som kollade över det och bedömde det ok.

Såg ok ut dagen efter men igår, när jag var i stallet hade knät svullnat något och det var värme. Sjuksköterskan gjorde rent och öppnade upp lite för att släppa fram lite blödning och släppa ut ev var.

Har ringt vet idag men h*n tycker att jag ska vänta tills på måndag då hästen inte är halt.

Med min tur detta året åker hon väl på lymfangit och jourvet i helgen :(.

Detta är en häst som varit kärnfrisk i fyra år. Känns som om allt ska hända detta år.

Vill egentligen inget med denna tråd annat än att skriva av mig (och kanske få lite uppmuntran :crazy:)

Sv: Tar eländet aldrig slut

Så typiskt att det är samma ben! Men det är väl mindre risk denna årstid att få lymfangit då det är kallare nu, sommaren är väl värre. Man bör täcka såret för att minimera risken att få in skit, men det har du kanske redan gjort.
Håller tummarna för att det bara är ett vanligt litet snällt sår!

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 738
Senast: bellala
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 911
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 721
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka