Tårtor, bröd, kakor och annat

20221211_094258.jpg

Hela familjen (jag, sambon, de tre döttrarna, äldsta dotterns pojkvän och två kompisar till yngsta dottern) tog och låtsades att vi kunde baka tunnbröd, och se det gick ju alldeles galant! Vissa kakor blev förvisso liiiite brända i kanterna men vi var så gott som nybörjare allihop så jag är ändå imponerad att vi fick ihop nästan 150 kakor mjukt tunnbröd, både kryddat och okryddat plus en glutenfri variant som var otroligt god!

Att hela familjen var på ett lysande humör och sjöng, busade, skämtade och skrattade gjorde dagen så där ljuvligt idyllisk som man drömmer att det ska vara!❤️❤️❤️
 
Fick gjort en saffran cheesecake med pepparkaks botten innan febern slog till 🙄 den blev iaf riktigt god och har kvar en hyfsad bit i frysen som jag går å nallar på nu 😍👌

Men en sak som jag gjorde var, receptet sa 2dl florsocker men tyckte det lät mkt, så jag tog 1dl istället och smakade av. Blev perfekt söt både för mig och övriga som åt av kakan. Undrar, för jag började tänka på det, tycker recept man hittar på internet och i nyare böcker bara blir sötare med åren. Är det någon annan som tycker eller har märkt av det?
 
Fick gjort en saffran cheesecake med pepparkaks botten innan febern slog till 🙄 den blev iaf riktigt god och har kvar en hyfsad bit i frysen som jag går å nallar på nu 😍👌

Men en sak som jag gjorde var, receptet sa 2dl florsocker men tyckte det lät mkt, så jag tog 1dl istället och smakade av. Blev perfekt söt både för mig och övriga som åt av kakan. Undrar, för jag började tänka på det, tycker recept man hittar på internet och i nyare böcker bara blir sötare med åren. Är det någon annan som tycker eller har märkt av det?
Jag och mitt sockerberoende har inte märkt något, nej.
 
Jag och mitt sockerberoende har inte märkt något, nej.
Kanske jag är överkänslig men tycker jag märker det när jag fikar ute med. Ta tex en dammsugare, ofta tycker jag den smakar mycket mindre av tex punsch eller arrak, där är liksom en söt sockersmak som tar över. Samma med tex en mazarin, mycket mindre smak av bittermandel men med mer smak av socker. Men kanske bara är jag som känner så.
 
Kanske jag är överkänslig men tycker jag märker det när jag fikar ute med. Ta tex en dammsugare, ofta tycker jag den smakar mycket mindre av tex punsch eller arrak, där är liksom en söt sockersmak som tar över. Samma med tex en mazarin, mycket mindre smak av bittermandel men med mer smak av socker. Men kanske bara är jag som känner så.
Jag gillar inte bittermandel så jag skulle tyckt om den mazarinen 😄.

Jag kan inte avgöra om bakverk blivit sötare men jag gillar sött och kan äta både vit choklad som den är, sirap på sked och även pärlsocker...

Det man bakar hemma kan man ju styra själv över i alla fall ☺️
 
Kanske jag är överkänslig men tycker jag märker det när jag fikar ute med. Ta tex en dammsugare, ofta tycker jag den smakar mycket mindre av tex punsch eller arrak, där är liksom en söt sockersmak som tar över. Samma med tex en mazarin, mycket mindre smak av bittermandel men med mer smak av socker. Men kanske bara är jag som känner så.
Inte bara du, jag kan knappt förmå mig att äta "färdigköpt" fikabröd för det smakar verkligen bara socker... sliskigt! Samma med chokladpraliner, de flesta bitarna i askarna smakar bara sött.
 
Jag gillar inte bittermandel så jag skulle tyckt om den mazarinen 😄.

Jag kan inte avgöra om bakverk blivit sötare men jag gillar sött och kan äta både vit choklad som den är, sirap på sked och även pärlsocker...

Det man bakar hemma kan man ju styra själv över i alla fall ☺️
Ja, det är ju tur det ^^ tycker bara jag oftare än förr måste reglera ner socker mängden. Men det kanske är jag som ändrats. Jag tycker inte om vit choklad, sirap eller pärlsocker "rent" men äter mer än gärna kakor etc för det :rofl:
 
Ja, det är ju tur det ^^ tycker bara jag oftare än förr måste reglera ner socker mängden. Men det kanske är jag som ändrats. Jag tycker inte om vit choklad, sirap eller pärlsocker "rent" men äter mer än gärna kakor etc för det :rofl:
Om jag tittar på recept jag bakade utefter som barn är det samma sockermängd i dessa idag om jag söker på recept på dessa (chokladbollar, kladdkaka, sockerkaka, kolakakor) men det skiljer sig säkert beroende på vad man bakar 😃.
 
Om jag tittar på recept jag bakade utefter som barn är det samma sockermängd i dessa idag om jag söker på recept på dessa (chokladbollar, kladdkaka, sockerkaka, kolakakor) men det skiljer sig säkert beroende på vad man bakar 😃.
Ah, kanske det kan vara tradition. Tänker om recept blir inspirerade av hur man bakar i andra länder men att "klassikerna" görs på samma sätt som förr. Och matindustrin är (tänker på vad @Migo skrev) även den påverkad av influenser utifrån. För jag tycker samma även där med färdiga kakor från butik. + Vi har två pralin butiker i byn jag bor i, men har kommit fram till att jag bara kan köpa från den ena för den andra har praliner som inte smakar så mkt mer än socker, enligt mig. Nån annan tycker säkert dom är jätte goda :)
 
Ah, kanske det kan vara tradition. Tänker om recept blir inspirerade av hur man bakar i andra länder men att "klassikerna" görs på samma sätt som förr. Och matindustrin är (tänker på vad @Migo skrev) även den påverkad av influenser utifrån. För jag tycker samma även där med färdiga kakor från butik. + Vi har två pralin butiker i byn jag bor i, men har kommit fram till att jag bara kan köpa från den ena för den andra har praliner som inte smakar så mkt mer än socker, enligt mig. Nån annan tycker säkert dom är jätte goda :)
Typ singoallakakor tycker faktiskt jag också är för söta när jag tänker efter 🤔. Men vet inte om det var skillnad förr 🙂.
 
Kanske jag är överkänslig men tycker jag märker det när jag fikar ute med. Ta tex en dammsugare, ofta tycker jag den smakar mycket mindre av tex punsch eller arrak, där är liksom en söt sockersmak som tar över. Samma med tex en mazarin, mycket mindre smak av bittermandel men med mer smak av socker. Men kanske bara är jag som känner så.
Håller med om dammsugaren (mazariner äter jag inte), blev så tyligt när vi besökte ett 50 tals café och de serverade dammsugare med SMAK, ljuvligt!
 
Fick gjort en saffran cheesecake med pepparkaks botten innan febern slog till 🙄 den blev iaf riktigt god och har kvar en hyfsad bit i frysen som jag går å nallar på nu 😍👌

Men en sak som jag gjorde var, receptet sa 2dl florsocker men tyckte det lät mkt, så jag tog 1dl istället och smakade av. Blev perfekt söt både för mig och övriga som åt av kakan. Undrar, för jag började tänka på det, tycker recept man hittar på internet och i nyare böcker bara blir sötare med åren. Är det någon annan som tycker eller har märkt av det?

Har ar allt sa vansinnigt sott. Aven godis. I manga ar tjatade jag hal i huvudet pa alla om att det ar for sott, jag gillar Svenska bakverk sa mycket battre. Mer smak och mindre sott.
Sedan kom jag till Sverige och stannade ett par manader och hann smaka en hel del bakverk ... och plotsligt var manga precis lika sota som har :eek: och jag inser att sottman sprider sig. 😣
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 627
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp