Tassproblem?

InteAlls

Trådstartare
Hej! Är på besök hos min pappa och är just nu hundvakt, har upptäckt något som oroar mig lite på hunden. Hon haltar till och från på tassarna. Tidigare i veckan så var det först vänster baktass som hölls upp ibland och som hon slickade frekvent. Nu har det spridit sig till, ja, alla tassarna. Ena sekunden flyger hon omkring som en jehu, andra vill hon inte sätta ned någon av tassarna. (Just haltandet har lättat lite idag).

Vänstertassen som allt började med såg jag hade lite röda skrubbsår mellan trampdynorna från början. Det har lättat upp lite också, men är fortfarande där. Sporrarna ser nu likadana ut, kanske för att hon slickar så mycket. OCH, som om inte allt det här räckte, på haslederna så har hon runda cirklar med sårskorpor. Allt detta slickar hon på ganska så ofta.

Jag har funderat på om det skulle kunna vara svamp eller någon liknande hudåkomma, i så fall är det väl djurkliniken som gäller? Skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna komma på en vettig anledning, själv känner jag mig ganska så vilsen! Ber om ursäkt i förväg för det här virriga inlägget :o
 
Sv: Tassproblem?

Kan det kanske vara ringorm? Det är en svampsjukdom. Ring veterinären och fråga om det finns något receptfritt för behandling. Om det inte finns, så är det nog bäst att beställa en tid för kontroll.
 
Sv: Tassproblem?

Hu! Nu kliar det över hela kroppen, speciellt i hårbotten! :crazy: Låter tyvärr som en ganska trolig förklaring, med tanke på de små cirklarna av sår. Får leta upp numret till farbror/tant djurdoktorn och be om lite råd imorgon bitti.

Tack så jättemycket för tipset, nu ska jag själv bara komma över mina (förhoppningsvis) påhittade kliningar!
 
Sv: Tassproblem?

Min hund har pollenallergi och det har lett till att börjar han klia sig så det blir sårigt (mellan tårna, under magen, på bröstet) så får han nästan direkt en bakterieinfektion (och eller svamp ibland oxå, dock inte denna gång) i huden och just nu går han på pencillin som han ska äta i tre veckor, samt att han skall badas ofta i ett receptbelagt schampoo.
Hoppas du hittar felet med vovve!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp