Tävla i 2 grenar?

Krockodil

Trådstartare
Ni som tävlar i två grenar på samma häst, typ hoppning och dressyr, hur brukar ni lägga upp tävlingarna och träningarna?

Jag vill gärna tävla i båda diciplinerna men jag har svårt att kombinera träningarna. Antingen så blir det väldigt mycket dressyr eller väldigt mycket hoppning.
Funderar på att dela upp tävlingarna på var sitt halvår :angel: Alltså våren dressyr och hösten hoppning eller nått.

Så ni som fixar att mixa, hur gör ni? Tacksam för tips! :bow:

Sv: Tävla i 2 grenar?

Ni som tävlar i två grenar på samma häst, typ hoppning och dressyr, hur brukar ni lägga upp tävlingarna och träningarna?

Jag vill gärna tävla i båda diciplinerna men jag har svårt att kombinera träningarna. Antingen så blir det väldigt mycket dressyr eller väldigt mycket hoppning.
Funderar på att dela upp tävlingarna på var sitt halvår :angel: Alltså våren dressyr och hösten hoppning eller nått.

Så ni som fixar att mixa, hur gör ni? Tacksam för tips! :bow:

Tja varenda ft ryttare klarar ju att mixa.

Det beror på vad man har för häst, jag har 2 helt olika hästar varav den ena inte behöver så mkt dressyr för att gå bra där, medans den andra behöver väldigt mkt dressyr för att kunna hoppa.

Jag brukar dela upp det såhär, har jag tex en dressyrtävling så ägnar jag mig åt det dom sista dagarna, har jag en hopptävling rider jag mer åt hopphållet dom sista dagarna.

Den röda tråden är ju gemensam i ridningen oavsett om man hoppar eller rider dressyr.

Sv: Tävla i 2 grenar?

Jag (och många med mig) tävlar ofta flera olika grenar på samma dag, t.ex. dressyrkörning, precisionskörning och tömkörning. (Jag tävlar mest i körning nuförtiden, därför tar jag det som exempel.) Det innebär att man måste ha en häst som är tränad i samtliga grenar under längre tid, för att kunna ha en chans i alla grenarna.

Egentligen förstår jag inte vad problemet är med att mixa träningen, eftersom veckan har 7 dagar...? Kör du ett dressyrpass på måndagen så har du ju 6 dagar kvar den veckan att köra hoppning. Så tuffa till dig och styr upp träningen med inslag av båda grenarna, så ska du se att du kan åka ut och tävla både och under samma säsong framöver!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 680
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka