tävla med ungponny

beauspirit

Trådstartare
en 6åring ungponny måste väl gå 2 felfria rundor i avd B i ex. LD innan den får starta avd A i LD, och sen måste den gå 2 felfria rundor i avdB i LC innan den får starta avdA i LC osv?

men på en och samma tävling, innan ponnyn gått de felfria rundorna, får man starta en avd B i både LD och LC?

och förresten, hur lång tid tar det innan man får hem hästens ponnylicens-bricka på posten?

Sv: tävla med ungponny

jo det får du, man får ju rida hur höga klasser man vill med ungponny, lite sjukt eftersom man måste kvala till tex msv på en "vuxen" ponny men inte på en ungponny. Det brukar ta några månader att få brickan...

Man behöver väl 5 felfria runder i LA på ungponny för att rida MsvB? :confused:
Eller har jag blivit helt förvirrad? :crazy: :o

Jezzie skrev:
jo det får du, man får ju rida hur höga klasser man vill med ungponny, lite sjukt eftersom man måste kvala till tex msv på en "vuxen" ponny men inte på en ungponny. Det brukar ta några månader att få brickan...
de finns faktiskt regler för vilka klasser ungponny får starta.
4 år högst LC
5 år högst Msv B
6 år högst Msv A
7 år o äldre får starta SM, NM, EM

4 och 5 år får inte starta avd A
6 år får starta avd A först efter två felfria i samma klass el högre, med aktuell ryttare

men för vuxenponny stämmer det som du skrivit.....håller me om att de låter väldigt konstigt..........

Är du helt säker på det? Så får jag lov att starta avdB i msv b utan att ha 5 nollor i LA?

i mom 374 står det:

ekipage är kvalificerat till Msv B vid 10 poäng i LA el 5 st felfritt genomförda grundomgångar i LA på lägst reg tävling.

de står dock inget särskilt om ungponny så man får väl utgå ifrån att det är ovanstående som gäller även för ungponny....?

Jag tror också att det gäller för ungponny. Det ända som står om kvalificering för ungponnier är kvalificering till avd A. Man kan ju ringa och höra med ridsportsförbundet för att vara säker. Själv tror jag att man måste ha fem nollor eller 10p i LA för att få starta en ungponny i MSV B.

när jag tävlade ungponny var det minsann 5 felfria rundor eller 10 poäng i LA...

Men man behöver alltså inte starta dem i ordning, jag har tex inte starta LD på min ponny(var då ungponny) förens ett år efter att jag började tävla och hade då nollor upp till LA.

Men...
Räcker det med att man går två felfria rundor på Clear Rounder och sen starta en samma klass i en lokal i avd. A på en 6 åring?

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 562
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 511
Senast: Edla
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 476
Senast: zarmino
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 134
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka