Tävla meriterad hund? Vilken klass?

Swat

Trådstartare
Hypotetiskt:

Jag köper en hund som meriterats arbetsmässigt utomlands och vill tävla denna hund i Sverige.

Kan jag då börja i någon lägre klass eller börjar jag där hunden "slutade" så att säga?

Kan ju vara lite svårt att hoppa direkt in i de högre klasserna även om hunden gjort det förr. Vore smidigt att kunna köra någon "enklare" klass först för att jobba ihop sej! :)

Någon som provet detta?
Erfarenheter och tankar?

/Swat

Sv: Tävla meriterad hund? Vilken klass?

Importerad hund som meriterats utomlands får inte tävlas i exempelvis IPO I om den startats i IPO II. Hunden ska anmälas till den klass den tävlat officiellt i. Det spelar ingen roll att hunden bytt ägare. Jobba ihop sig får man göra på träning.

Träningsgruppen har nu ett ekipage där hunden kommer från Tyskland och är meriterad IPO III. Det ekipaget kommer att få starta IPO III även här i Sverige och det kommer gå hur bra som helst.

Jag tvivlar inte alls på att det går jätte bra att börja i höga klasser om proven är identiska.
Självklart ser man till att ekipaget blir samspelt på träning!

Men om man importerar tex. en jakt/jaktprovsmeriterad hund där våra prov och ursprungslandets prov är snarlika men inte identiska. Börjar man även då i den klass som så att säga bäst motsvarar vår prov? Eller börjar man från scratch?

/Swat

Då lär man behöva börja om från början. Proven lär behöva vara internationella för att man ska kunna flytta med meriter.

Exempelvis vet jag en hund från USA vars spårmeriter där inte fick tillgodoräknas här utan det var appell som gällde om ekipaget skulle tävla.

Okej! Då vet jag!

Tack för hjälpen!

/Swat

Fast för både apporterande- och eftersöks-hundar så finns olika klasser...

/Swat

Du har helt rätt! My bad!

Men hur räknas det då om jag importerar en hund ex någon av laikorna från Öst som är motsvarande JCH där.

Kan den meriten "flyttas över " till Sverige?

Eller om hunden i fråga har ett godkänt björntest där (vilket ser lite annorlunda ut i jämförelse med våra svenska tester) behöver man göra om testen här eller följer meriten med?

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31