tävla ponny som storhäst - vad gäller??

panzy

Trådstartare
endast lokaltävlingar nu då...

måste man "anmäla" det till ridsportsförbundet för att få tävla eller är det bara att startanmäla sig som vanligt??
får ponnyn gå både som ponny och storhäst under samma år??

Sv: tävla ponny som storhäst - vad gäller??

Ponny får gå som stor häst med överårig ryttare om ekipaget är proportionerligt (gäller kat c & d). Den får inte gå som ponny samma år. Man ska anmäla detta till Ridsportförbundet.

Enda gången en ponny får gå som stor häst är om den uppnått vissa procent i speciell klass (minns inte exkat hur det var) och därmed får i mån av plats starta Msv B som stor häst. Detta med sin ordinarie ponnyryttare då. Detta utnyttjas dock sällan men ett ponnyekipage i min klubb har gjort det.

det måste alltså anmälas även om det bara gäller lokaltävlingar?? behövs ju ingen hästlicen sel så då...

Ja. Det är väl för att de ska ha kontroll över att inga ponnyer tävlas som häst/ponny under samma år.

Det bästa är att slå upp i TR, det står väldigt tydligt där. Nåt man inte ska glömma är att ponnyn får tävla som ponny igen vid ägar/ryttrbyte, men då måste detta också anmälas till förbundet.

så vid permanent ryttarbyte, dvs ägarskifte el fodervärdsbyte, el som i mitt fall att jag rider ponnyn i utbildningssyfte (ej ungponny dock) för att lillsyrran ska ta över när pållen "skärpt till sig", så får den tävla som ponny igen under samma år???

lite konstig regel eg eller nån som har ngn bra förklaring??? borde ju inte spela nån roll eg eftersom en ponny normalt sett är i "underläge" jämfört med hästarna...

Då är det bättre att du rider den i avd B bland ponnier.

Man får rida i avd B i ponnytävlingar med överårig både häst och ryttare, men bara i hoppning. Så ska du tävla dressyr måste du tävla bland stora hästar.
Rätt underligt egentligen att det är olika, någon som vet som samma nya Avd B-regel ska införas i dressyren också?

nån som har nån aning om ifall man kan få starta utom tävlan bland ponnyerna då?? är ju inte ute efter placeringar utan bara efter att pållen ska få rutin.... är de bara att ringa till arrangören o fråga el finns de regler om d oxå???

Som sagt, du får starta i avd B i hoppning med honom. Bara att anmäla sig och fylla i Avd B. Lätt som en plätt!
Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: fio
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: Fiorano
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31