tävlande barfota ponny.

snigelfarmor

Trådstartare
Val.f.92 reg. Svensk ridponny, Chip.märkt,
Familjehästen som kan allt,
*** är tävlad upp till LB, han har flera placeringar. Han är i toppform både ur kondition och tävling synpunkt, *** hoppar utan problem upp till 1,10. Han är trevlig på tävlingsplatser och är lättlastad.
Han älskar att bli körd med sin rockard och han är helt trafik säker.
Han är underbar på långritter i skog, strand och natur, såväl riden som körd.
*** verkas regelbundet utan problem, han har aldrig varit skodd, han har superkvalitet på hovarna.

Låter väl trevligt? Undrar varför han har superkvalitet på hovarna :devil:

/j*

Sv: tävlande barfota ponny.

De är välö bra :rofl:

Min förra ponny reds med bara barfota tävlat upp till SM

Gick super bra utan skor

jag tror att alla hästar utom någon promille föds med väl fungerande hovar.. sen envisas folk med att säga att deras hästar har dåliga hovar. deras argument brukar vara att de trasas sönder vid tappsko.
Det var det jag menade- inga skor-bra fussingar!

Kul att det finns elitponnyer som tävlar barfota! Jag förstår inte varför inte stora hästar kan göra det oxå?

Jag har också en ponny som aldrig har varit skodd, och mycket sällan verkad. Han har tävlat hoppning, ridits mycket ute i skog och mark och burit många barn på ridbanan. Körd är han också.

Det är svårare med stora hästar som är mycket tyngre, frestar mer på hovarna, och är mer renavlade än små ponnies vilket många gånger betyder sämre hovkvalitet.

Min ponny hingst gick även han länge utan skor sissådär 8år tror jag.
men när han kom upp på elit nivå så skodde vi pga halk risken i terrängen och på gräsbanorna i hoppning. Nu när han e såld vet jag inte hur de gör, men det var aldrig problem att ta av honom skorna då jag hade han.
Jag tror det är mkt individuellt hur de klarar sånt.
Är ju många travare som kan gå lopp på lopp utan skor, så är det andra som klarar max ett sen måste de ha skor och sen kan de gå ett utan igen.

Kan ju bli halt ibland utan skor om du tävlar på gräs tex.

Kul för dom.
Själv fick jag sko min shettis när jag började arbeta med henne för hon var på tok för ömfotad för att gå på grusvägar... dessutom måste hon har broddar i hagen vintertid för att annars så strandar hon som en val på en liten torr plats (har hänt).

Men jätteskönt för hästen att slippa.
Förstår i o f inte varför du skriver om det.. för det borde väl inte vara SÅ extremt ovanligt eller konstigt.. är det det?

travarna får skor redan samma dag som loppet är över. de tränar inte utan skor, tyvärr. de är alltså barfota nån timme bara.
/jenny

enligt många här inne är det absolut omöjligt att ha hästen barfota under träning/tävling av dessa slag. "om man vill ha hästen barfota så ska den endast gå i hagen"-åsikter....det var nog det hon ville motbevisa. sen att det kom flera med samma erfarenhet var ju bara trevligt :)

Tycker det är bra att hästen är van vid att gå oskodd å kan tävlas å gå så bra, om man skott hästen å vill ha den oskodd senare brukar det inte gå då hästarna ömmar så himla mkt.
Jag får egentligen tävla hästen oskodd nu men ska välja att sko honom då det ändå blir så halt på vintrarna så man inte skulle kunna rida oskodd utan att gå omkull.
Så man får räkna med att den kommer gå skodd resten av livet sen :smirk:

norpan"om man vill ha hästen barfota så ska den endast gå i hagen"-åsikter....[/QUOTE skrev:
Att en oskodd häst endast SKA gå i hagen är det nog faktiskt väldigt få som håller med om här. Det är väl så att många här, oftast genom egna erfarenheter, har upptäckt att många hästar inte KAN göra mycket annat än att gå i hagen och ev ridas lite LÄTT utan skor. Däremot tror jag inte att det finns NÅGON här som tycker att det är fel att ha en häst oskodd och tävla om det fungerar bra. Vi som inte tycker det är fel att sko, tycker inte heller att det är fel med barfota (tänk så mycket pengar jag hade kunnat spara :D ) OM det fungerar för hästen.

nja,,,jag tycker faktiskt att det verkar vara tvärtom
en haghäst rör sig inte tillräckligt så tillväxten i hoven blir för dålig

så ska man ha en barfota häst så ska den gå gärna 2 mil om dagen....
enligt diskussionerna i AANHCP-eller vad det nu heter-tråden

själv har jag ju en haghäst/sällskap/pensionär barfota sen 6 år tillbaka och det funkar inte bra utanför hagen, men dock bra inne i hagen och jag fick rådet att hon måste användas för att fötterna skulle bli tåligare...så hon får dras med sina utanför-hagen-ömma fossingar för jag har inga planer på att börja använda henne nu....

Ja det låter mycket trevligt. :)

Däremot är det inte trevligt när det går till ytterligheter åt båda hållen. Men det finns det ju många trådar om redan.

Själv har jag erfarenhet från båda sidor, vilket jag tror det flesta som hållt på med hästar har.

Min egen uppfödning, halvblod har jag tävlat dressyr med barfota bak upp till LA:5, i omgångar.
Men han är oftast skodd runt om året runt.
Han har normal hovkvalitet, men har i perioder dragit av sig framskorna, då har jag kunnat träna/rida iallafall för han ömmar inte.

Hade vid ett tillfälle nyutbildad hovslagare, för min gamla flyttade :cry: och ville bredda honom i trakterna, tyckte han var trångskodd.
Resultatet blev att hovarna sprack i trakterna från kronranden ner till strålen. Han blev visserligen inte halt och det tog 1 1/2 år innan det var helt återställt.

Min gamla häst som idag är 27, ovanstående hästs mamma har aldrig kunnat vara barfota fram, (men alla hovlagare har genom åren kommenterat att hon har SÅ bra hovkvalitet),inte ens som dräktig och vid fölning.
Jag hade kunnat valt och ta bort skorna ändå men tyckte det var hemskt att se henne ha så ont när hon var högdräktig.

Thinkern kom skodd när vi köpte honom, men eftersom han farit så illa och haft så svårt blev det en plåga för alla inblandade så tillslut valde vi att ta bort skorna. Han var ömfotad i början när man red på grusvägarna men nu går det bra. Dessutom går han med unghästen som är oskodd och jag vill att de ska leka på lika villkor när det är halt.

Det är väl så att man får se till individen.

Men en häst som rids och tävlar kan ju omöjligt ha ont. Då skulle den inte kunna prestera fina resultat.

PS! När jag visade min vallack på kvalitets som 4-åring så tyckte de på vet kontrollen att det var oproffsigt att visa hästen utan bakskor.

Lillsillen skrev:
så ska man ha en barfota häst så ska den gå gärna 2 mil om dagen....

Det är väl där jag och min häst faller bort då. Jag har inte tid att motionera min häst 2 mil om dagen, så jag får nog vackert hålla mig till skor på pållan!

Den behöver nog inte gå 2 mil om dagen, men det skulle nog vara bra för alla hästar.De står på tok för mkt.

håller med om att många hästar går för lite.
svenk haghäst, det är ju den nya rasen tydligen.

Men om man vill ha bra tillväxt SKA hästen gå 2-3 mil om dagen enligt AANHCP-metoden, åtminstone har JAG uppfattat att de ska de,,,,,

Som sagt,världen är inte svart eller vit,och i mina ögon så handlar alla dessa barfota-trådar helt enkelt i grund och botten om det,att världen inte är svart eller vit.

I mina ögon med 1½ häst som ska skos,så funkar det helt enkelt inte med barfotahäst,men för de som är barfotaentusiaster så ska alla hästar kunna gå barfota,och det är där det då blir lååååånga diskussioner.Och många otydliga svar som i sin tur försöks att "överbevisas" osv.
Jag är ganska övertygad om att de absolut flesta skulle gladeligen ha sina hästar barfota,om det helt enkelt gick (och då med tanke på kostnadsfrågan för skoningen),men med div. orsaker så funkar det inte så för alla hästägare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka