• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 483
M

Matilda_o_Bonita

Har länge funderat på att införskaffa en teddypad (H**ks) till sadeln. Problemet är att jag är rädd att med en sådan så blir sadeln för smal och passar inte. Ni som vet/har en sådan, hur mycket plats tar en teddypad? Hur pass mycket smalare blir "sadeln" med en sådan?

//M_o_B *som mest vill ha en för att det är läckert snyggt :angel: *

Sv: Teddypad

Med tanke på hur många som använder det ås måste ju någon veta :smirk:

Om du pratar om den vanliga tämligen billiga teddypadden (inte fårskinn) så blir den supertunn när du tryckt ihop den så att säja....millimeter.....

Okej, så om jag förstått det rätt så tar den i princip ingen plats alls?

//M_o_B *som börjar få upp hoppet*

Inte mina billiga iallefall, ska se om jag hittar skjutmåttet sen!!!!
Men dom i fårskinn tar ju betydligt mera plats........

Fast frågan e varför du ska ha en pad ifall du inte vill att den ska ta nån plats, de är lixom en pads funktion :P lr har ja fel ;)

Man kan ha pad för att det är snyggt också, många som har det...

En teddypad fyller ingen funktion och beroende på märke trycks den ihop till 2,5-5 mm, alltså en halv bomvidd typ. En fårskinnspad trycks ihop till 5-15 mm beroende på märke och kvalitet. Min fårskinnspad från Börjes trycks ihop till ca 5mm medan en Matte pad som en kompis hade trycktes ihop till närmare 10 mm.

Men om du bara ska ha en pad för att det är snyggt tycker jag du ska köpa Börjes billiga, för det är bättre med en fårskinnspad då den äär stötdämpande. Teddy fyller ingen funktion alls annat än fylla ut.

kanske tycker att det är onödigt att lägga så mkt pengar på en padd när man bara vill ha den för att det är snyggt.

En tjej i stallet har en teddypadd från Hööks och den blir nästintill obefintlig under sadeln så det blir ingen märkbara skillnad i bomvidd.

En teddypad kostar oftast runt 2-400 och en fårskinnspad från börjes kostar 400-500 (de har ju rea ibland) Så en stor skillnad är det ju inte...

Oj, det var billigt. Men jag tuycker ändå att i förhållande till hur mkt bättre en fårskinnspad är skulle jag hellre lägga de där extra hundralapparna på en sån.
Eller så tar man bara en gammal lammfäll och klipper till. Eller renpäls eller vad som.

*lånar*
Hööks Teddy padd är inget att ha. Inte ens för att det är snyggt. Den passar inte till sadeln och blir tovig och ful efter en tvätt och den ger ingen stötdämpning alls.

Själv föredrar jag fårskinnspaddarna, i alla fall om man bara använder för att det är snyggt, men ja, en teddypad gör att bomvidden på sadeln blir smalare. (Eller rättare sagt, den gör att det blir mindre plats mellan manke och sadel)
Men paddar från olika fabrikat är också olika tjockt stoppade, har en kompis som lyckades få tag på en stenhård som inte gick att ha under sadeln, men det finns ju också lite mjukare som inte tar lika mycket plats.
Kolla upp hur utrymmet under sadeln är och låna en kompis pad och provrid i först.
Det handlar ju förvisso inte om några större summor men det är ju tråkigt att köpa en som man inte kan använda sen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
696
Senast: Grazing
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka