Hoppsan1

Trådstartare
Hej.
Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag.
Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3 dygn gammal.
Nu är hon pigg och glad. Vi slutade med antibiotika i torsdags, och hoppas bara hon fortsätter vara pigg.
Dela gärna med er av era erfarenheter kring fölsjuka.
Men min fråga är angående tempen. Jag har tempat henne ända sen hon föddes, hon har legat omkring 38 på morgonen och ca 38.3 på kvällen.
Nu har hon fått börja vara ute mer och när jag tempa henne nu ikväll hade hon 37.7. Kan den sjunka sådär på kvällen liksom?
 
Hej.
Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag.
Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3 dygn gammal.
Nu är hon pigg och glad. Vi slutade med antibiotika i torsdags, och hoppas bara hon fortsätter vara pigg.
Dela gärna med er av era erfarenheter kring fölsjuka.
Men min fråga är angående tempen. Jag har tempat henne ända sen hon föddes, hon har legat omkring 38 på morgonen och ca 38.3 på kvällen.
Nu har hon fått börja vara ute mer och när jag tempa henne nu ikväll hade hon 37.7. Kan den sjunka sådär på kvällen liksom?
Ja den kan sjunka, man brukar rekommendera att tempa på morgonen har jag fått till mig men jag tempar både morgon och kväll. Blir tempen mycket lägre så kontakta veterinär. Jag brukar tycka ett spann på 0,5 på ett föl är ”max ” innan jag pratar med min veterinär. Bättre att ringa och prata en gång för mkt än för lite. Lycka till med ditt lilla föl och hoppas den håller sig frisk nu!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 377
Ekonomi & Juridik Känner mig riktigt frustrerad och nu.. Försöker söka lite hjälp på de ställen jag kan på hur jag ska hantera detta. Måndag kväll kör...
Svar
13
· Visningar
2 919
Senast: Gimlan
·
Hästvård I somras (28/7) fick min då 3 månader gamla fölunge foderstrupsförstoppning med lunginflammation som följd. Stod på klinik i 1 vecka och...
Svar
16
· Visningar
2 610
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp