Testa på barfotalivet -tips

ledsenfundering

Trådstartare
Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer som bara går i hage eller motioneras mycket lätt.)

Jag har en maxad C-ponny på tretton år som rids fem-sex gånger i veckan, har inte tillgång till paddock eller ridhus så vi rider alltid ut. Underlaget varierar stort och är både renodlad skog, asfalt och grus. Alla ridvägar börjar och slutar dock med asfalt. Jag köpte ponnyn som åring och red henne barfota i flera år, vi har även tävlat (dressyr) barfota. Sen började hon bli lite öm i framhovarna ibland och när det hade inträffat inför tävling så vi fick stryka oss flera gånger rådfrågade jag min dåvarande hovslagare som absolut skulle sko henne runt om på alla fyra. Jag har tidigare bara haft framskor på mina tidigare hästar och upplever inte att hon på något sätt har sämre hovkvalitet än de hade. Detta var efter att vi flyttade till vårt nuvarande stall så det kan inte ha varit före 2017 och mest troligt under 2018. Sen dess har hon varit helskodd.

Nu har hon inom loppet av sex veckor fått tappsko flera gånger. Hovslagaren var ute i torsdags och föreslog faktiskt att vi ska ta av skorna helt. Bor i södra Sverige så vi har ofta mildvintrar och hästen är dominant i hagen så jag vågar oavsett inte ha henne broddad i hagen. ”Problemet” är dock att jag vill kunna fortsätta rida. Hovslagaren (en annan än den som ville sko henne på alla fyra, vi har haft honom i drygt ett år så det är inte ett oprövat kort) var väldigt oförstående till varför hon ska ha skor bak (vilket jag håller med om men inte fått gehör för med tidigare hovslagare) och att hon dessutom bör klara sig utan även fram.

Samtidigt vill jag inte hamna där vi var innan vi skodde, med en häst som kan börja ömma när som helst. Så då började jag fundera på barfotaboots, i alla fall när vi ska rida på de vägar där det är mest grus. Vad har ni för erfarenheter? Någon sort som ni vill rekommendera för en nybörjare? Förutom dessa tappskor har hästen ingen historia av hovproblem utan har varit okomplicerad.
 
Jag har boots fram främst när jag rider ut på min unghäst, har även ett par med brodd och ett med dubb i. Vilka boots som är bäst skulle jag säga beror mycket på hästen. På min hästs breda kallblodshovar tycker jag att Renegade classic sitter bäst, har ett par evo-boots också.

Andra verkar gilla scoot boots eller flexboot också. Enklast är nog att du tar ut en bootsutprovare så att man kan prova sig fram.
 
Min 6-åring är och har varit barfota nästan hela livet. Han har superbra hovar och jag använder barfotaboots för att inte slita på hovarna. Han trivs i många olika modeller, just nu har jag Cavallo som är lätta att brodda m vanliga brodd. Testade att sko honom i fram i våras och hade honom skodd tills nu i oktober, dock upplevde jag att han blev ngt stummare i steget, slog ner hovarna mer så jag plockade av honom skorna. Det märktes direkt skillnad, då han tog ut steget igen och blev överlag mer avspänd.
Jag rider på otroligt många olika underlag, och när vi åker o tränar så gör vi det barfota.
 
Har barfota häst som rids regelbundet. Under sommaren red vi en del utan boots men sätter på boots omvi skall rida på grusväg vart stenar etc finns. Jag har testat cavallo, equine fusion, evo boots and nu senast köpt scootboots enduro. Cavallo och equine fusion är lite mer klumpiga. Evo boots sidder som smäcken men är lite krångligare att få av och på.

Är väl många grejor som folk inte tänker på när man har vanlig skodd häst (fast dom borde!) Se till att ha en ordentligt balanserat foderstat så koppar, zink, mangan och järn är balanserat. Jag har även börjat ge bionit s kiselgur. Sen har jag diverse produkter som jag använder för att underhålla hovarna när det är blött och lerigt ute. Red horse produkter mm. Många hästar går runt med strålröta för folk inte gör annat än att kratsa hovar, vilket kan leda till ömma hovar. Där finns Facebook grupper och videor man kan kolla på så man vet vad man skall kolla efter. Men tex att skura rent med grön såpa är väldigt bra när det är lerigt ute.

Där finns massor saker att lära sig och läsa på gällande hovar. Ju mer man lär desto lättare är det att veta vad man skall hålla koll på :)
 
Tänk på att det kan krävas en ganska lång period för att hästen ska vänjas vid barfota, särskilt vintertid. Se därför till att ha tillgång till boots (och helst några olika sulor, tex ullsulor och en ”rehab”modell) direkt ni plockar av skorna. Om det är hårt i marken skulle jag se till att alltid ha boots i hagen, och vid ridning skulle jag också se till att ha boots en lång period även om det är barmark. Och som ovan tipsar om, bra rengöringsprodukter + mineraler. Samt någon som kan verka barfotahovar balanserat förstås.

Om du googlar typ barfotaboots kommer du få fram 2-3 st svenska företag som är jätteduktiga på rådgivning kring modeller och storlek, ta kontakt där. Jag har equine fusion vilka är lite joxiga att ta på men de sitter toppen på min häst. Däremot är de jobbig att ha i hagen vid blött väder, de tar LÅNG tid att torka. Har precis köpt flex boots för att kunna variera enklare utifrån väder.
 
Vi tog av våra hästar skorna i omgångar.

Halvblodet (då 16, nu 18 år) blev av med bak först, när han hade skador som inte gick att balansera bra med skoning. Fram beslutade han sig själv för att klä av 6 månader senare. Han rids med boots, ofta med extra sula i.

Araben (nu 19 år) trodde vi inte skulle överleva sommaren, så skorna rök när hon ändå hade en hovböld. Vips hade jag en betydligt fräschare häst och nu 2 år senare är hon fortfarande pigg som en mört. Rids också med boots, ffa ute.

Unghästen har inte fått skor på sig, men vill gärna ha boots fram när det är torrt och hårt sommartid.

Våra har flex boots, vi har testat lite olika, men vill ha nåt som är enkelt att sätta på och ta av, sitter kvar i vilda galopper och är enkla att rengöra/torka.
 
Haft mina hästar barfota i drygt 8 år nu. Varierad ridning, vissa med boots och andra utan. Rider på varierat underlag med både grus, gräs, barr, sand, asfalt. Man får välja bra boots utifrån vad hästen behöver för skydd, vissa vill ha mjukare boots för stötdämpning och andra hårdare för mer skydd mot stenar. Tycker inte det är några konstigheter alls, kände mig mer låst med skodda hästar :D
 
Jag rider i scoot boots, fungerar bra! Det kan vara svårt att prova ut boots som sitter optimalt, jag tog hjälp av utprovare och det var värt det alla gånger.
Min hovslagare verkar men jag måste underhålla själv mellan besöken. Tycker det krävs mer kunskap och tid från mig som hästägare för att det ska fungera. Jag har gått en kurs för att lära mig grunderna i att underhållsverka.
 
Jag rider i scoot boots, fungerar bra! Det kan vara svårt att prova ut boots som sitter optimalt, jag tog hjälp av utprovare och det var värt det alla gånger.
Min hovslagare verkar men jag måste underhålla själv mellan besöken. Tycker det krävs mer kunskap och tid från mig som hästägare för att det ska fungera. Jag har gått en kurs för att lära mig grunderna i att underhållsverka.
var hittar man seriösa grundkurser? Funderar på att fråga min hovslagare om tips och verktyg men känns ibland som om det inte är så noggrant med detaljerna på barfota häst enligt henne.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Gilette
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 295
Senast: JohannaB
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 118
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp