Bukefalos 28 år!

LLisa

Trådstartare
Hur ska man hantera en häst som bockar och stannar och försöker dra iväg när han ska "testa" en. Hur länge på ett ungefär kommer det hålla på tills hästen förstår att det inte är okej och slutar testa osv, då han är otroligt fin på banan och inte gör något tänker jag att han borde vara så vid uteritter med när han slutar testa.

Och ungefär hur många gånger bör man provrida en häst innan man bestämmer sej för att köpa?
 
Sv: Testar

Det behöver inte alls vara att hästen testar. Det kan lika gärna vara något annat problem, och det bör man så klart gå till botten med. Vissa beteenden slutar aldrig, jag vet ett par hästar man helt enkelt inte kan rida ut om man inte har en mycket stark dödslängtan. Det går helt enkelt inte.

Jag har bestämt mig efter 5 minuters provridning, jag har tvekat och återkommit upp till tre gånger. Men då har jag alltid bestämt mig för att INTE gå vidare. Är jag inte säker efter första provridningen är jag som regel inte intresserad av hästen.
 
Sv: Testar

Tänk på att han kan bli ännu jobbigare i ny miljö, om du nu funderar på att köpa. Eller har du honom på prov? Du låter tveksam redan nu, är du van att reda ut hästar som bockar och krånglar?

Jag hade en unghäst (min första uppfödning) som slängde av mig stup i kvarten som fyraåring, ush riktigt jobbigt, han var hur snäll som helst, tom lite slö på ridbana och i ridhus. Det försvann sedan och han blev en jättefin ridhäst och läromästare så småningom men det var ju lite jobbigt där ett tag. Är det värt den risken tycker du?
 
Sv: Testar

Han står redan i det stallet jag tänkte stalla upp honom i då jag rider i ett stall med både ridskola, privatstall och försäljning av häst. De säger att han inte brukar göra så och troligen testar, men just nu står det mellan honom och en supertrevlig 4-åring, dock har inte 4-åringen lika bra gångarter (det är islandshästar och gångarter är ju det man tävlar i). Detta gör mej osäker för jag blev störtförälskad i 4-åringen men vill samtidigt ut och tävla, då jag har han som säljer hästarna som ridlärare också vet han vad som passar mej och säger att jag skulle klara av båda men vill jag tävla är 4-åringen inte det bästa valet.
Detta gör det så svårt för jag vill så gärna tävla men vill ju inte ha en häst som larvar sej så mycket ute, dock kan säkert detta försvinna om det bara är så att han testar. Har du/ ni några bra tips hur jag ska göra?
 
Sv: Testar

Jag hade absolut tagit den häst som passar bäst nu. Du kan skada dig på den andra hästen, och då lär du knappast tävla alls om det vill sig illa.

Att gå och vara smårädd för sin häst, och inte kunna göra det man vill göra (rida ut t ex) är helt meningslöst. Det är dyrt och tar tid att ha häst, då ska det vara roligt. Vad ska man med gångarter till om man inte kan rida den?

Provrid 4-åringen fler gånger, jag hade faktiskt sållat bort den andra redan nu. Klart säljaren försöker bli av med den, med det temperamentet är den ju inte direkt lättsåld.
 
Sv: Testar

Provrid fler islänningar!!!! Det finns massor av lovande unghästar nu! Det finns liksom ingen anledning att köpa em busig lovande unghäst, när det finns snälla lovande.
 
Sv: Testar

Jag är rätt så hård vid provridning. Håller de på och bråkar så åker jag och tittar på en annan häst. Man ska inte köpa på sig problem och extraarbete.

Strunta i den som beter sig illa, det är köparens marknad så åk runt och provrid ett gäng och bestäm dig när du har lite mer att välja bland.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp