Theidemantygel, hur hårt??

Bison

Trådstartare
Et har varit utre och kollat på min vildhjärna till häst och alltr var bra, men hon reklomenderad mig att använde theideman tygel när jag rider på banan för att undvika att han spänner upp nacken ocxh sticker (har beskrivit detrta i en annan tråd och hästen har alltså ej ont i kropp lr mun det sitter i hans huvud) så min fråga är hur hårt ska jag spänna, den är absolut ej till för att spänna in honom för att fuska fram en foirm utan för att skona hans rygg och göra ridningen säkrare för mig :smirk:

Sv: Theidemantygel, hur hårt??

Varför inte använda en graman istället? Då kan du rida mer med din känsla och släppa efter eller korta den efter behov. :idea:

Thiedemantygeln är ungefär som pelham med delta, det finns bara ett fast läge och finliret försvinner helt. Ridning handlar så mycket om att göra exakt rätt sak i exakt rätt sekund, och det är svårt med fastlåsta hjälper...

Om du ändå vill använda Thiedemantygeln ska den vara spänd så att hästen kan hålla sitt huvud i normal position (vid stillastående, utan "nackkrök"!)utan att tygeln inverkar.

Låter annars som att du skulle bli hjälpt med en martingall.
/T

Jag skulle också satsa på en graman. Min ponny som var helt tossig ute under en period slappnande av väldigt mkt med en graman och kunde koncentrera sig på vad jag krävde om honom :)

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag... 15 16 17
Svar
320
· Visningar
20 639
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025