Thidemantygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare saln
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 689
S

saln

Hejsan!
Använder man thidemantygeln för att ryttaren inte kan rida hästen i form, eller för att den är stark eller är det ngn annan anledning?

Tacksam för svar!

Sv: Thidemantygel?

Hejsan!
Använder man thidemantygeln för att ryttaren inte kan rida hästen i form, eller för att den är stark eller är det ngn annan anledning?

Tacksam för svar!

Oftast tror jag att den används för att hästen skall kröka på nacken och få ryttaren att tro att hästen går i form. Men visst kan den säkert användas på ett bra sätt av någon som vet vad den gör. Tycker att den är ett sämre alternativ än gramantygeln eftersom den inte kan regleras lika bra.

Den är väl som en graman men där ryttaren bara behöver hålla en tygel i handen = lättare för ryttaren att få hästen o böja på nacken. Kanske?
Tycker inte alls att den är trevlig iaf :crazy:

Vet att det används på många ridskolor. ett sätt att spänna in hästen när mer oerfarna ryttare rider:grin:

Jaaahaaa :p Undrade också varför man hade den. Hästen jag hade på mitt ridläger hade thideman, och det kände mest underligt :S Visst, han var lite "hög" i halsen och så utan, men det måste man väl kunna jobba ner utan hjälptygeln? För när de spände thidemanen så blev huvudet mycket tyngre och han krökte lite på nacken, men det verkade mest jobbigt för honom :confused: Visst, jag fick honom att gå i en "riktig" form tillslut, men det skulle känts ännu bättre utan extratygeln :D

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 270
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka